200 kr för att ringa och rådfråga

SkorpSmulan

Trådstartare
Jag lägger tråden här på hund eftersom det var min hund det gällde men det gäller ju egentligen all djur.
Och innan någon börjar yla om att åka till veterinären så mår hunden helt okej nu och veterinärbesök väntar kl 8 imorgon. Dvs tisdag.

Hur som helst, för att göra en lång historia kort så vart min hund dålig natten mot söndag varpå jag ringde veterinären men fick då veta att det dels kostar 200 kronor för att komma i kontakt med akutveterinär och att man inte kan ringa med mobil och kontantkort.
Det innebar att jag då var tvungen att först ringa och väcka min mamma som ringde veterinären som var vänlig nog att ringa upp mig.
Det är inte en helt ny företeelse då det var något år sedan det började gälla men jag har tack och lov inte behövt akutvet på helg förrän nu.

Detta känns inte alls okej för mig. Att det ska kosta så fruktansvärt mycket bara för att ringa och rådfråga.
Hur många drar sig inte för att ringa?
För att inte tala om de inte ens kan ringa, jag kan väl inte vara den enda i Sverige som bara har kontantkort?

Är det så här i resten av landet?
Vet man varför dom har gjort så här?

Sv: 200 kr för att ringa och rådfråga

Ringer man till smådjursklinikerna här i Göteborg kostar det 20:-/minuten på jourtid.

Kan det vara för att nattpersonal är dyrare att ge lön tro. Men det lät väldigt dyrt.
Jag har också bara kontantkort och 20kr i minuten skulle ju göra att man knappt hinner prata klart innan pengarna är slut på kortet.

Senast ändrad:

Det låter väldigt konstigt. Jag förstår att de tar betalt, men man måste ju kunna ringa även om man har kontantkortstelefon. Jag har ringt Agrias rådgivning någon gång, tror det kostar 25 kr/min. Blå stjärnan tar nåt liknande efter kl 21.

Ja det tycker jag också.
Det gick bra att ringa distriktarna, för vanlig samtalstaxa dessutom men det var djursjukhuset som hade min hunds historik plus att distrikarna varken hade röntgen eller möjlighet till provtagning.

Hemlig: Ja det är ju en förklaring förstås.

Ramona: Då kanske jag ska vara nöjd eftersom att jag pratade med veterinären i ca en kvart :o

Det handlar inte bara om att täcka kostnaderna, för det tror jag att dagsbehandlingarna gör med råge i det flesta klinikerna. Det handlar nog mer att man inte vill att folk ringer och kommer in nattetid ifall det inte är akut, eftersom det helt enkelt inte finns samma faciliteter och personal på natten.

Det är inte meningen att jourpersonalen ska prata flera timmar på natten i telefonen. Och med tanke på vad ett veterinärbesök kostar på jourtid så är det betydligt billigare att ringa in och betala 200:- och kanske få ett par bra tips på åtgärder innan man åker in och betalar 2000:- i grundavgift.

Ja det är det ju definitivt men dom där tipsen kan man ju få på vanlig samtalskostnad också.

Jag kan ju tycka att det är bättre att folk ringer en gång i onödan än en gång för lite vilket man kanske gör när det är så dyrt.

Det känns ju konstigt om det var ett så stort problem att folk ringer, tror inte de flesta ringer på nätterna om det inte fanns misstanke om att det skulle vara akut. Eller?

Ja det är det ju definitivt men dom där tipsen kan man ju få på vanlig samtalskostnad också.

Jag kan ju tycka att det är bättre att folk ringer en gång i onödan än en gång för lite vilket man kanske gör när det är så dyrt.

Det känns ju konstigt om det var ett så stort problem att folk ringer, tror inte de flesta ringer på nätterna om det inte fanns misstanke om att det skulle vara akut. Eller?

Jo tyvärr finns det en hel del människor som antagligen ringer mitt i nätterna för att fundera över "pluttens" päls som har tappat lite glans de senaste månaderna... Folk är inte kloka på en fläck, när det finns folk som ringer 112 för att fråga om illa luktande avlopp så finns det nog gott om folk som ringer och pratar strunt med nattpersonalen.

Ibland finns de positiva saker med att bo i skogen :p här kan man inte bara fara till en klinik så antar att det är därför som det är gratis att ringa här men vi har ju mest distriktsvetrinärer även i de närmsta städerna också :)

Men tror det är som tidigare skrev, folk ringer och pratar om vad som helst när som helst så priset kan nog vara en betydande spärr så folk som faktiskt har akuta ärenden kan ta sig fram när det behövs. Tokigt dock att man inte kan ringa med kontantkort

Att många kliniker tar ut avgift för samtal under jourtid hänger nog främst ihop med tre saker. Onödiga samtal under jourtid, tom från folk från en helt annan del av landet (tex från malmö om kliniken ligger i östersund) som då aldrig skulle besöka den specifika kliniken och ringer bara dit för att det är gratis.
Sedan så vill veterinärer såklart ha lön (med tillägg för jour/obekväm arbetstid) för arbetad tid, svara på ett kort samtal mitt i natten kanske verkar lite även om det stör ev sömn men när det är 5-10-15-20-30 korta samtal så blir det sammanlagt ett par timmar, och lika lite som andra människor vill veterinärer arbeta gratis.
Till sist om många ringer i onödan har de verkligen akuta problem att komma fram.

Sen att det inte går att komma fram med kontantkort är såklart ett problem, men är det akut måste det väll i princip alltid finnas en granne man kan väcka.

Jag håller med! Folk ringer för det ena eller det andra; hunden har fått en fästing, hunden har bitit på tassarna i 5 års tid...för att inte tala om människor som kommer in till kliniken på jourtid för att köpa foder!

Många veterinärer erbjuder inte ens möjligheten för kontakt utanför klinikens öppettider så att då betala 200kr för ett samtal är bättre än inget. Varför ska veterinären vara tillgänglig dygnet runt?
Är det akut så åker man in till ett jouröppet djursjukhus. Allt annat kan vänta till djurkliniken öppnar.

Vi har samma system på vårat jobb. Det berodde på att veterinärerna höll på att gå på knäna av alla som ringde om ej akuta saker mitt i natten som frågor om löss osv. Många "fylleringningar" och folk som lovade komma som aldrig dök upp. Det blev till slut ett beslut om att stänga ner jouren nattetid eller ha en kostnad på telefonen, så det som är akut kommer fram. (Fick mycket klagomål att det var upptaget för att folk kunde ringa om allt möjligt.)
Man kan välja att komma fram och betala, däremot är veterinärena noga med att ringa tillbaka för att kolla läget om det behövs så man inte behöver ringa flera gånger och betala.
Man kan fortfarande ringa distriktarna gratis om man vill det, och dom kan skicka vidare om det behövs.

Så är det även här i Karlstad och jag tycker att det är bra.
Det går även att ringa och rådfråga Agrias jourveterinär om man är orolig, det kostar 60 kronor per samtal.

Men det är väl jouröppna djurkliniker vi pratar om? Jag trodde inte alls att det var så vanligt att ta hysteriskt betalt för samtal.

Den enda (?) gången jag behövt rådfråga under jourtid handlade det just om huruvida jag borde komma in akut eller inte, fick iaf ingen information om samtalskostnad.

Det hör med att kontantkort inte funkar är olyckligt, men det hänger nog på att veterinärerna (troligen) använder Telias tjänst för betalsamtal och då funkar det så att Telia drar kostnaden när månadsfakturan skickas ut. Tjänsten verkar inte vara kompatibel med kontantkort.

Jag tycker att det är helt okej! Trots allt är det få djursjukhus som har nattöppet och belastningen kan bli mycket stor eftersom folk som inte bor i närheten också ringer.

Bagarmossen (Djursjukhusen i Stockholm) tar 20 kr/minut för veterinärrådgivning från kl. 22. Det går dock även att ringa till sköterska på det vanliga telefonnumret också, t.ex. för att fråga om de tycker att man ska åka in.

Jasså, det är så illa alltså? :crazy:
Ja man kanske inte ska anta att folk kan tänka själva lite grann i alla fall.

*kl
Men ni som tycker att det är bra, tänker inte ni att det kan hindra en del från att ringa alls och skapa onödigt lidande för djuret?

Många veterinärer erbjuder inte ens möjligheten för kontakt utanför klinikens öppettider så att då betala 200kr för ett samtal är bättre än inget. Varför ska veterinären vara tillgänglig dygnet runt?
Är det akut så åker man in till ett jouröppet djursjukhus. Allt annat kan vänta till djurkliniken öppnar.

Hur menar du nu? Varför veterinären ska vara tillgänglig. Ja för att djuren inte ska lida eller dö i ett akut tillfälle.
Jag antog ju då att folk bara ringer om man har aningar om att det är ett akutfall.

Vadå jouröppet? Vårat djursjukhus har ju "öppet" på så sätt att man först ringer veterinären och sedan åker in om veterinären bedömer att man så bör göra.
Jag har aldrig uppfattat att man bara tar djuret under armen och åker in. Fast det kanske också är olika över landet?

Hur menar du nu? Varför veterinären ska vara tillgänglig. Ja för att djuren inte ska lida eller dö i ett akut tillfälle.
Jag antog ju då att folk bara ringer om man har aningar om att det är ett akutfall.

Fast många ringer ju till veterinären ex hem om det är en mindre klinik. Eller om det är en distriktare så struntar man i att lyssna på deras telesvar om vem som har jouren, utan ringer istället den man ringde senast (att de sedan var 10 år sen och den vetten jobbar 40 mil bort kvittar).

Jag har en kompis som jobbar som distriktare, hon får ta emot de mest konstiga samtalen under jourtid, de flesta får hon ändå hänvisa till djursjukhus.

Ja herregud :crazy:
Jag är då så korkad att det såg jag också som en självklarhet att folk inte gör.
Man slutar aldrig förvånas.
Självklart ska en ledig veterinär vara ledig.
Men det är väldigt viktigt att det finns veterinärer i jobb inom ett rimligt avstånd även på jourtid.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård