20 meters tävlingae !!!

P

pollan

Ok. nu ska vi ha en liten tävling hur många galoppsprång ni kan få in på 20 meter? altså man lägger 1 bom på marken och mäter ut 20 meter och lägger en till bom där. sedan hur många galoppsprång man får in imellan bommarna! hur många galoppsprång klarar du och din(a) häst(ar) få in? glöm inte skriva hur stor hästen är! ;)

mina rekord:

med unghästen ca 162 cm : 7 galoppsprång

med tävlingshästen ca 168 cm : 13 galoppsprång (har i vanliga fall världens längsta galopp)

Sv: 20 meters tävlingae !!!

schysst skillnad på unghästen och tävlingshästen :P

är ju hemma nu, men jag kan ju gissa på att jag och travaren får in sisådär 5-6 språng.. :angel: ;) :D

edit: travaren är runt 1,70 m hög

Senast ändrad:

Min häst har stoor galopp, men vi får in ca 8-9 st om jag kortar rejält.

Just ja, han är ca 155.

haha a.. unghästen är inte så stark en så hon orkar inte galoppera i så kort galopp :p :angel:

Fick med min ungponnu(maxad D) in 15 språng på 30 m. Alltså var varje språng kortare än 2 m *stolt*. 5 år gammal var hon. Men hon är rätt flexibel.

varför korta så mkt???det tar bara bort galoppen...visst man kan få in 13 galoppsprång(det har även jag gjort) men hur är kvalite´n på galoppen då?antagligen ganska kass!!!det skulle vara bättre att skriva om frågan till "Hur många galoppsprång kan ni få in på 20 m med bra kvalitet på galoppen"...:confused: :confused:

det handlar väl inte om att rida så kort galopp i något utvecklande syfte, och jag tror (men jag kan ha fel, det erkänner jag) inte att 13 korta galoppsprång förstör särskilt mycket?

jag tycker liknande "övningar"/tester kan vara kul ibland för att se hur pass reglerbar häst man har. har gjort liknande tidigare på olikahästar.

Med min unghäst får jag in : max 6 språng och minst 3. Hon är inte så stark ännu.

Visst jag håller med att det kan vara kul att testa...har själv gjort det som jag skrev.Och man förstör inte galoppen så lätt, men när du rider den så kort i galoppen har du kvar shwungen och takten och lösgjordheten då?Om inte så förstör den!Jag har fått mkt skäll av "syl*e Söder****d" för att ha ridit 2 steg för mkt på just den linjen 20 meter...han sa att samla hästen så mkt gör mer skada än nytta, på en hopphäst måste du alltid sträva efter att ha så "bra" galopp som möjligt, d v s. en galopp som är lösgjord, framåtgripande med shwung för att få ett bra språng senare...och att man ska rida varje galoppsprång som att det stod ett hinder på 120-140(beroende på vad hästen är utb) och sitter du i en galopp på 13 språng/20 meter kan inte hästen hoppa t ex pararell oxer på 140 i den galoppen!!!:angel: :angel:

Jag är också hemma nu men min polle är väldigt bra på att hoppa på stället så det blir nog ganska många språng!:rofl: jag ska prova någon gång! hade

ps hon är en d-ponny på 1,44m

nej, självklart inte.

men inte rider du i samma galopp på en parallelloxer på 1,40 som på små gymnastikhoppningshinder?

och du menar att man verkligen inte KAN ha tryck i en galopp bara för att man minskar den? 13 språng på 20 m k anske är att ta i (jag vet som sagt inte, tänker mest just nu) hur gör dressyrhästar då, när de samlas upp för att göra t.ex. en galoppiruett?

jag tror iaf att om man bara leker lite med galoppen inom rimliga gränser så är det test och övning för att få (för att känna av om) hästen (är) reglerbar...

FeatherCloud skrev:
och du menar att man verkligen inte KAN ha tryck i en galopp bara för att man minskar den? 13 språng på 20 m k anske är att ta i (jag vet som sagt inte, tänker mest just nu) hur gör dressyrhästar då, när de samlas upp för att göra t.ex. en galoppiruett?

jag tror iaf att om man bara leker lite med galoppen inom rimliga gränser så är det test och övning för att få (för att känna av om) hästen (är) reglerbar...
Jag hoppar 140 och gör piruetter...men har samma tryck/känsla i galoppen i båda!Det enda skillnaden är att dressyrhästen sätter sig mer än hopphästen gör. Men det jag vill få fram är att många(inget påhopp)"tar bort" galoppen när dom samlar, och låter inte hästen arbeta igenom hela kroppen, utan istället så blir galoppen struttig om du förstår...För att rida så många steg på 20 meter i en bra galopp krävs att hästen är totalt lösgjort och att man inte kortar för tygeln utan för sitsen...för att se om hästen är så lösgjord och jobbar för sitsen kan man testa att rida på samma antal steg med långa tyglar!!!

Hm... på 21,5 m (som på min häst är 5 "normala", han är 163 hög) har jag ridit på 8 och 4.

ragge skrev:
varför korta så mkt???det tar bara bort galoppen...visst man kan få in 13 galoppsprång(det har även jag gjort) men hur är kvalite´n på galoppen då?antagligen ganska kass!!!det skulle vara bättre att skriva om frågan till "Hur många galoppsprång kan ni få in på 20 m med bra kvalitet på galoppen"...:confused: :confused:

Det är just så man tränar för att kunna reglera galoppen. Ta bort och lägga till så mkt man kan.

ragge skrev:
nej men du ska ha samma känsla och tryck i galoppen.

Där håller jag inte med dig eftersom du oftast ändrar dina galoppsprång beroende på hur högt du hoppar. 21m är liksom inte statiskt 5språng. Rider du på 50cm hinder lägger du nog in snarare 7 språng och hoppar du 140cm så länger man lite och rider på 5språng.

Ganska självklart inom hoppningen

ragge skrev:
Jag hoppar 140 och gör piruetter...men har samma tryck/känsla i galoppen i båda!Det enda skillnaden är att dressyrhästen sätter sig mer än hopphästen gör. Men det jag vill få fram är att många(inget påhopp)"tar bort" galoppen när dom samlar, och låter inte hästen arbeta igenom hela kroppen, utan istället så blir galoppen struttig om du förstår...För att rida så många steg på 20 meter i en bra galopp krävs att hästen är totalt lösgjort och att man inte kortar för tygeln utan för sitsen...för att se om hästen är så lösgjord och jobbar för sitsen kan man testa att rida på samma antal steg med långa tyglar!!!

Du skall kunna stå upp i fältsitts och ändå lägga in fler galoppsprång eller ta bort språng. Det har med lydnad att göra. Kortar man galoppen gör man det ju rent fysiskt med.

21,5m har jag ridit både på 3 språng och 10språng och detta på träning för en av världens bästa fälttävlandsryttare (han red dessutom OS i hoppning ett år) Det gjordes inte genom att hetsa hästen utan endast genom lägning och kortning av galoppsprången

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Träning Jag är relativt ny med att ha egen häst och valde därför en häst på 18 år som i sina yngre dagar tävlade i hoppning. Själv har jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 369
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat