Hur rider ni och sköter era 20+are?
Foder och tillskott?

Har en 21 årig shettis. Fram till i onsdags gick hon i verksamhet och arbetade precis lika mycket som övriga hästar. (7-10 lektioner i veckan 4-6 dagar/veckan) hon fick flytta fels pga ålder, vi behövde en tävlingshäst i verksamheten, men främst för att hon har visat små tecken på att ha tröttnat på barn och verksamhetslivet och då är det dags att flytta, hellre för tidigt än för sent är min filosofi.

Nu har hon fått gå i pension från verksamhet men räknar med att kunna hålla igång henne i några (helst många) år till.
Hittills är det ingen skillnad på hur jag sköter/motionerar henne mot mina andra yngre privata hästar eller mina verksamhetshästar.

Nu efter flytt dock så kommer motionen för henne bli som för mina privata, motion 3-5 dagar i veckan på hobbynivå.
 
Har förutom welshen ett arabsto som blir 21 i vår. Vi har börjat sätta igång henne efter några år med föl, och hon verkar trivas ypperligt med det. Hö, luzern, Hippo grov alpha, foderjäst och mineraler. Rids/promeneras/tömkörs några gånger i veckan. Hittills oskodd, men funderar på att sko fram.
12107213_1042692389095657_1719159722449757479_n.jpg
 
Har ett arabsto på 22 år.
Hon sköts och rids som alltid ungefär, vi tar det lugnare mest för att jag blivit äldre.. ;)
Hon har länge haft hosta men det har blivit bättre nu när hon kan äta hösilage. Dessutom är årets skörd med jättebra värden på protein, vilket passar henne perfekt. till det fåfr hon mysli grön från kraft. Kommer nog att gå över på grov 125 igen snart, med så mycket protein i både hö å mysli..

Sewdan vi flyttade har vi haft problem med hennes rygg, startade av en illapassande sadel ( hon växer ur dem konstant) och underhållet av sparkskador från hagen. Nu går hon med en 23-årig russkompis i bantarhage (jepp, hon är konstant tjock, vi jobbar på det) och det funkar kanon, de två är de enda som taktar in i stallet på kvällen!

https://instagram.com/p/0NRy0itjjn/
 
Jag har en 23-årig kallblodstravare som jag håller igång 5-6 dagar i veckan, alternerar dressyr, skogsridning, tömkörning och longering. :)
Har precis äntligen flyttat hem honom till min gård så nu får han: granngårdens orginalmüsli, lucern, betfor, mg och linfröolja. Han har lite svårt att hålla hullet för han är en väldans pigg o alert 23ing, beter sig oftast som 5 år, men annars inga som helst konstigheter. :) Jag glömmer bort att han är så gammal. :D
 
Min är ren sällskapsponny, född 92. Hon delklipps på vintern för annars svettas hon (sätter grym päls!) och i övrigt fodras hon som mina andra ponnyer, dvs så lite det går ;)
 
Min är ren sällskapsponny, född 92. Hon delklipps på vintern för annars svettas hon (sätter grym päls!) och i övrigt fodras hon som mina andra ponnyer, dvs så lite det går ;)
Tänk om man hade haft så enkelt med gammelmans mat!:mad:
Kräsen och svårfödd + PPID
 
Har en 21 åring, rids ibland..
Skor runt om året runt, ömfotad om han är utan:)
Äter hö/hösilage inte fri tillgång, aningens rund..
Får även lite betfor, vetekli, mineraler, kalk och morötter:)
 
Min gammelman 28år (29 i januari 2016) får på vintern 2l havre/kornkross 50/50 blandat + 0,5-1l lucernpellets som blöts upp + mineraler. 8-10kg hö inne och under den snöiga perioden fri tillgång, annars 2kg på morgonen och sedan tugga på det bete som finns kvar.
Han har haft fångkänningar några gånger, därav den lilla maten.
Såhär ser han ut i dagsläget. Han är 153cm i mkh och okänd import från Polen.
12087285_905650706181951_3660518867278923364_o.jpg
 
Fin @Tikket

Min varmblodstravare är 20 år och syrrans är 24.
De går på lösdrift och får hösilage. Ger även nån näve betfor, samt lite kraft och müsli.
Tillskott blir chevinal, kalk, linfröolja och boswellia.
De varmskos vart 7:e vecka och kollas upp 1 gång per år hur tandstatusen ser ut. Vassa kanter kollas och hur bett/tuggyta ser ut.
Hålls igång mest med promenadridning/promenader.
Ibland blir det ett lättare dressyrpass.
 
har ett 22 årigt aveslsto som är triangelmärkt.Hon har fri tillgång på hösilage och får hö och lusern inne in boxen nattetid, edel avel ,havre och mineraler.får även ibland betfor,hon går oskodd men verkas var 8 vecka, har gått utan täcke men i år ska jag nog täcka henne ute då jag tycker att hon tappar lite hull,ska även kolla hennes tänder så att det inte är något med dom..Tycker även att hon blir lite svälld i benen under nattn och där har jag inte bestämmt ännu hur jag ska göra. hon är annars pigg och glad
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 502
Senast: jemeni
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 594
Senast: hundtant
·
Foder & Strö Nya hästen fick med sig nått tillskott för magen, men inte i originalförpackning. Nån som har nå hum om vad det kan va? Doseringen va...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp