Min gammelman (blev 31 år), kblstravare rids inte de sista åren. Utan vi tömkörde eller gick på promenad nästan varje dag i stället.
Hade fri tillgång på hö (inne iaf) och lusern (inne).
Åt havre, Edel Avel, betfor, vetekli, miner. Fick nypon och Flexijoint för lederna (artros). Kiselgur för hovarna.
Var något svårfödd pga åldern, tänderna och PPID. Åt 1½ Prascend tablett för PPID.
Klipptes pga PPID - helklippning sommar. halvklippning höst-vinter-vår. Täckades nästan året runt - fodrat regntäcke höst, vår sommar. Vintertäcke vinter. Flugtäcke sommar.
Innan han skoddes fick han på BoT-paddar runt om.
Sov inne om nätterna nästan hela året runt de sista 5-6 åren. Även på sommaren. Hade samma (nästan iaf) foderstat året runt.
 
Har ett 24- årigt welshsto med fånghistoria. Hon får absolut inte bli för tjock, så det är munkorg på sommaren och hö och lite luzern på vintern. Foderjäst nu på hösten, mineraler.
Hon rids bara sporadiskt av barnbarnen numera, följer med på promenad ibland. Ute hela sommarhalvåret, inne nattetid på vintern. Fullständigt hatar täcke, så det slipper hon så länge hon har sin maffiga vinterpäls och håller hullet.
 
Hur rider ni och sköter era 20+are?
Foder och tillskott?
Jag rider min 20-iga häst ca 3 gånger i veckan + en gång tömkörning. På vintern löshoppar vi en gång i veckan för att få variation när det är svårare att rida ut. Jag är noga med uppvärmningen innan jag rider och lika noga med att stretcha henne efter arbete. Jag rider sällan mer än ca 20-30 minuter per gång. Jag brukar också massera henne ett par gånger i veckan. Var sjätte månad kollas tänderna och en equiterapeut går igenom henne. Så jag försöker verkligen ta hand om henne så att hon håller länge.
Foder, i princip fri tillgång till ensilage, krafft grov 125 och betfor.
 
Mitt 23-åriga connemarasto rids 4-6 dagar per vecka. Mycket uteritter blandat med lite hoppning på banan. Tävlas fortfarande men på lägre nivå (upp till LC+5).
Hon äter hösilage, havre och mineralpellets. I somras gick hon med munkorg vilket gjorde att hon höll sig lagom rund.

Helt enkelt inga konstigheter.
 
Inga konstigheter här heller. Hö och mineraler. Går sedan många år på lösdrift och rids i skogen eller körs 3-4 dagar i veckan, ibland flera timmar åt gången.
 
Har ett 25-årigt halvblodssto. Efter 20 började hon tjockna lite i benen på hösten så då släppte jag henne på lösdrift. Hon har fri tillgång på hösilage och stödfodras lite då jag tycker att hon blivit snäppet för tunn. Har precis fått sätta täcke på henne då hon visat att hon fryser. Hon rids eller arbetas från marken ett par gånger i veckan. Hon håller definitivt för mer men jag har även hennes två döttrar så min tid räcker inte till att göra så mycket som jag vill med henne.

Så här såg hon ut på sin 25-årsdag:love:

150505-1_zpsg8tf2d29.jpg
 
11221453_10206634234109039_6245151826105724729_n.jpg
Ponnyn 21 år arbetas runt en halvtimme om dagen jag varvar dressyr med promenader, tömkörning och akademiskt markarbete. Eller longering. Hon äter grovfoder + lite proteinpellets plus mineraler och vitaminer. Och hyaluronsyra. Gladare för varje år och galen som alltid:D
 
Hur rider ni och sköter era 20+are?
Foder och tillskott?
Precis som när hon var yngre. Rider ca 2-6 dagar i veckan beroende på årstid, oftast runt 3-4. Går på lösdrift med fri tillgång på hösilage. Inget mer, varken kraftfoder eller tillskott. Jättebra grovfoder.
 
Ja det är min lilla ponny på 146! Hon kan visserligen blåsa upp sig rätt bra men på den där bilden ser hon ovanligt stor ut. Kul att höra om alla 20+ hästar som håller sig fina och är igång:)
 
20årig fjordkorsning. Försöker hålla igång honom minst 5 dagar/vecka. Snittar på 14 minuter motion om dagen.
Enda skillnaden mot när han var yngre är att jag inte tränar och tävlar längre, mest för att jag har en ny häst till det. Och han hatar ridbanan, så han får hålla sig ute i naturen för det mesta.

Har just nu fri tillgång på grovfoder och är fet som en tunna. Alltid varit extremt lättfödd. Får 1 dl betfor och lite linfröolja för sommareksem
 
Hur rider ni och sköter era 20+are?
Foder och tillskott?

Ungefär som vanligt. Min ponny är 23, rids 5-6 dagar i veckan och anses vara i full kondition. Vi har dragit ner lite på hinderhöjden och busgalopperandet men annars är han med på det mesta. Gjorde sin första riktiga terrängträning i år bland annat. Under hösten har vi också tagit ett steg upp i klasserna i dressyren (han tävlas bland stora hästar eftersom jag år överårig).

Foder är främst hö och Krafft Muskel för att komplettera protein, och så får han mineraler. Inga konstigheter bara för att han blivit äldre.

Han får beröm av veterinär, equiterapeut, tränare, medtävlande och andra för att han är i så fint skick.

10502033_10152950552658391_6411515833900409245_n.jpg
 
Min gammelman (blev 31 år), kblstravare rids inte de sista åren. Utan vi tömkörde eller gick på promenad nästan varje dag i stället.
Hade fri tillgång på hö (inne iaf) och lusern (inne).
Åt havre, Edel Avel, betfor, vetekli, miner. Fick nypon och Flexijoint för lederna (artros). Kiselgur för hovarna.
Var något svårfödd pga åldern, tänderna och PPID. Åt 1½ Prascend tablett för PPID.
Klipptes pga PPID - helklippning sommar. halvklippning höst-vinter-vår. Täckades nästan året runt - fodrat regntäcke höst, vår sommar. Vintertäcke vinter. Flugtäcke sommar.
Innan han skoddes fick han på BoT-paddar runt om.
Sov inne om nätterna nästan hela året runt de sista 5-6 åren. Även på sommaren. Hade samma (nästan iaf) foderstat året runt.
Åkte in och kollade tänderna på Ultuna, ca 2 gg om året. Blodprov för PPID, ca 1 gg om året.
Åt även foderjäst året runt, pga magen. Hade en trasslig mage, med diarré och koliker.
Fick även b-vitaminer på våren för pälsens skull.
Reds regelbundet tills han var drygt 27 år.
 
Min tant skos runt om året om. Fram till för några år sedan hade hon bara framskor på sommarhalvåret och fick bakskor på vintern för att kunna ha broddar. Under det som blev hennes sista dräktighet blev hon trött i bakbenen och dräktighetssvullnaden gick inte alls ner så fort som den gjort tidigare. Det ledde till att jag beslutade att hon inte skulle ha fler föl och året efter fick hon ha bakskor året runt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 502
Senast: jemeni
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 594
Senast: hundtant
·
Foder & Strö Nya hästen fick med sig nått tillskott för magen, men inte i originalförpackning. Nån som har nå hum om vad det kan va? Doseringen va...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp