Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag rider min 20-iga häst ca 3 gånger i veckan + en gång tömkörning. På vintern löshoppar vi en gång i veckan för att få variation när det är svårare att rida ut. Jag är noga med uppvärmningen innan jag rider och lika noga med att stretcha henne efter arbete. Jag rider sällan mer än ca 20-30 minuter per gång. Jag brukar också massera henne ett par gånger i veckan. Var sjätte månad kollas tänderna och en equiterapeut går igenom henne. Så jag försöker verkligen ta hand om henne så att hon håller länge.Hur rider ni och sköter era 20+are?
Foder och tillskott?
Precis som när hon var yngre. Rider ca 2-6 dagar i veckan beroende på årstid, oftast runt 3-4. Går på lösdrift med fri tillgång på hösilage. Inget mer, varken kraftfoder eller tillskott. Jättebra grovfoder.Hur rider ni och sköter era 20+are?
Foder och tillskott?
Är det där en ponny? Ser sjukt stor ut!Ponnyn 21 år arbetas runt en halvtimme om dagen jag varvar dressyr med promenader, tömkörning och akademiskt markarbete. Eller longering. Hon äter grovfoder + lite proteinpellets plus mineraler och vitaminer. Och hyaluronsyra. Gladare för varje år och galen som alltid
Hur rider ni och sköter era 20+are?
Foder och tillskott?
Åkte in och kollade tänderna på Ultuna, ca 2 gg om året. Blodprov för PPID, ca 1 gg om året.Min gammelman (blev 31 år), kblstravare rids inte de sista åren. Utan vi tömkörde eller gick på promenad nästan varje dag i stället.
Hade fri tillgång på hö (inne iaf) och lusern (inne).
Åt havre, Edel Avel, betfor, vetekli, miner. Fick nypon och Flexijoint för lederna (artros). Kiselgur för hovarna.
Var något svårfödd pga åldern, tänderna och PPID. Åt 1½ Prascend tablett för PPID.
Klipptes pga PPID - helklippning sommar. halvklippning höst-vinter-vår. Täckades nästan året runt - fodrat regntäcke höst, vår sommar. Vintertäcke vinter. Flugtäcke sommar.
Innan han skoddes fick han på BoT-paddar runt om.
Sov inne om nätterna nästan hela året runt de sista 5-6 åren. Även på sommaren. Hade samma (nästan iaf) foderstat året runt.
Hur verkar och skor ni era gamlingar?Hur rider ni och sköter era 20+are?
Foder och tillskott?
Min gammelman skoddes runt om, året runt. Fram hade han vanliga skor med helsula. Bak hade han vanliga skor med klack. Skoddes var 8-10 vecka ungefär.Hur verkar och skor ni era gamlingar?
Hur verkar och skor ni era gamlingar?
Hur verkar och skor ni era gamlingar?