2 veckors vila

Eliin_87

Trådstartare
Min häst ska få två veckors semester nu,Jag funderade lite om igångsättningen. Visst förlorar dom inte speciellt mycket kondition under 2 veckor? Tänkte skritta 2 dagar,sen börja rida lite lugna pass igen. Vad tycker ni?
 
Sv: 2 veckors vila

Är hästen i full kondition nu så är det ingen fara.
Det brukar ta upp till en månad innan dom tappar så pass mycke kondition så du skall ta det lungt.
 
Sv: 2 veckors vila

min kompis 6-åring har precis vilat klart (2 veckor också) och igår var den första dan hon red (red ut närmare 2 timmar, mkt galopp och trav, och idag red hon dressyr 1 h, intensivt. Så de är inga problem :)
 
Sv: 2 veckors vila

Om min häst hade vilat i två veckor hade jag inte ridit ut i två timmar i både trav och galopp.Hade skrittat ett par dar åtminstone.
 
Sv: 2 veckors vila

Håller med Majblomma, hade inte heller ridit ut i två tim o sen ett intensivt ridpass dagen efter, men alla e olika o gör det dem tycker är bäst.
Ja tycker att du ska ta det lungt i några dagar,varför ha en sådan brådska?
Carmen har fått vila i en månad nu så ja tänkte bara ta det lungt o skritta lite under någon vecka, o arbeta henne i låg from så hon blir lit mer mjukbar.
Lycka till
 
Sv: 2 veckors vila

Det låter väl som en bra uppstartning?

Under 2 veckors vila behåller hästen nästan samma kondition som innan. Blir det 3-4 veckor så brukar dom tappa. Vad jag har hört iaf.

Har själv släppt hästen på 2 veckor nu, och kommer starta upp henne ungefär som du tänker göra :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
458
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp