2-spann m. olika hästracer??

E

ehtrod

Hej!

Jag har ett 11-årigt haflingersto som är en erfaren körhäst från tidligare.
Jag har också en 7-årig arabvalack som jag ridar, men funderar på at få inkörd.
Nu undrar jag, kan två så olika hästracer gå tillsammans i 2-spann?? Inga tävlingar och så, även "bara" fritidskörning.
Haflingaren är ung 145 cm. och araben är ung. 150 cm.
Dom går fint tillsammans ute, nära värandra, båda i grimskaft och som rid/handhäst.

Sv: 2-spann m. olika hästracer??

Min pappa tävlade par med en liten bruksnordsvensk och en ponny som var New Forest/Arab. Fast det var på den gamla goda tiden när körningen gick till lite hur som helst.

Men jag tror säkert det kan gå bra, det svåra är väl om de är väldigt olika i temperament och så, men det kan ju även hästar av samma ras vara.

När dom går ut tillsammans har dom väldigt lika temperement faktiskt, haflingaren är lite mer trafiksäker och lugn, men det är jo bara bra om hon ska vara hans läramästare;-)
Tack så jättemycket!!

Det borde inte spela någon roll, det som är svårt är om de vill springa olika fort, för du kan ju inte individanpassa tömmarna på alls samma sätt när du kör par, de sitter ju ihopspända. Så en hetsig häst kan ligga på hårt med sänkt rygg utan att du kan göra något åt det eftersom det finns bara två alternativ - bromsa den heta eller som man bättre löser det - få den långsamma att gå fortare. Och det går ju bara till en viss gräns :smirk: . Sedan får man komma ihåg att en häst som är inkörd i par inte har lärt sig dra på samma sätt som i enbet, det brukar rekommenderas att de går i par bara några få gånger innan de körs i enbet (om de inte är inkörda redan), just för att det annars är lätt att de bara "springer i selen".

Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka