2 ridpass/dag?

Wippos

Trådstartare
ja, som rubriken lyder;

Vad anser ni om 2 ridpass/ dag?

Nu syftar jag inte på två megaträningar/dag
Utan exempel;

Sommaren (då det är stekhett mitt på dagen):

Ett bra pass på ridbanan på morgonen
+ en lugn tur i skogen på kvällen
(eller tvärtom)

Hur många här på buke kör med två ridpass/dag?
Tycker ni det blir för mycket?
Intressant och veta :)

(hmm jag vet, kanske mer en sommar-rid-fråga, men det kan kanske få en och blicka frammåt/bakåt på den varma sommaren ;))

Lägger till;
Jag syftar på er privatryttare.
För lektionshästar, lägerhästar, turridninghästar mm går ju fler gånger.

Senast ändrad:
Sv: 2 ridpass/dag?

Ridskole/lägerhästar brukar ju gå 2 pass/dag och det funkar alldeles utmärkt. Hästar är gjorda för att röra på sig :)

jovisst vet jag att dom gör det, men gör DU det med DIN häst?

frågan är mest pekade åt privatryttare :)

Är medryttare, men om både jag och ägaren vill rida någon dag så får han gå två pass och det funkar bra. Som sagt så är hästar gjorda för att röra på sig

Under högsäsongen går min gamla ett ridpass + ett pass i skrittmaskinen, eftersom jag inte har tid att rida 2 ggr/dag per häst... han är fälttävlanshäst så han kan ju utan problem gå 3 pass på en dag när det är tävling ;)

Jag kan tycka att vissa hästar fungerar bättre på korta pass och då kan de vara en ide att rida två pass per dag.

Sen kan det vara bra att rida flera pass på en dag för att hästen ska vara van vid det vid en eventuell tävling där man ska starta flera klasser.

En annan anledning att rida två pass kan vara att det ej är möjligt att ha hästen i hagen och att den därför bör röra på sig två gånger per dag.

Och JA jag har haft hästar som jag ridigt två gånger om dagen. Kanske inte nödvändigtvis suttit på hästen båda gångerna men jobbat med hästen två gånger per dag.

På sommaren brukar jag gå ut till sommarhagen, spänna på tränset och ta en liten barbackarunda innan frukost. Sen brukar jag ev. rida lite mer ordentligt på kvällen.

Nu på vintern varken hinner eller orkar jag iom att det är så mörkt, och Ella är inte nått vinterfreek precis, så under typ en månad har hon fått vila nu. Men så länge häst och ryttare har kul tillsammans är det väl superbra! :)

Min dam brukar gå bättre om jag tar två kortare pass. Det vet jag iofs att det beror på att jag tack vare min ryggmärgsskada orkar rida ihop henne bättre på två korta pass, än ett längre.

Jag tycker det inte är nått problem med 2 pass per dag, bara dom inte är för hårda ;)

Visst händer det att det blir två pass... Inte så ofta kanske men dock.
Åker jag på träningar brukar det vara ett förmiddagspass och ett eftermiddagspass. För att detta inte skall vara helt ovanligt i min hästs värld... så händer det att jag gör det även hemma...

På sommaren brukar jag rida 2 gånger om dagen, 1 tidigt på morgonen då det är svalt (brukar bli lite hårdare träning då) och en skritttur på kvällen. Rider dubbelt ungefär 3-4 gånger i veckan.

Jag tänkte att jag ska nog göra det med min häst för han blir så knäpp ibland men det gör väl inget bara man inte rider stenhårt båda gångerna.

jag tkr det är helt helt okej att köra ett träning + typ en skrittrunda :)

Skulle jag ha tid, så varför inte. :)

I perioder när vi tränat hårt har jag ridit så, och även på träningsläger. Även ridit två "megaträningar" på en dag ibland, när vi varit på fälttävlansläger t ex. Hästen var i bra kondis så det skadade inte. :)

Jag skulle väldigt gärna rida min medispålla 2ggr/dag, det skulle hon må superbra av! Och då menar jag inte två korta pass, utan hon skulle, särskilt vintertid då tiden i hagen är besgränsad, behöva två rejäla ridpass om dagen några dagar i veckan. I realiteten har dock varken jag eller ägarna tid att åka till stallet (ligger en bit från där jag bor) mer än en gång om dagen. Blir hon riden mer än så beror det på att både ägaren och jag är ridsugen, och det är främst på sommaren det finns ljus till det :)

På sommaren (och även annars, men mest sommar) så rids Tintin två gånger om dan, annars rullar han tillslut fram :smirk:

:angel:

(Och som du säger, = inte mega pass på båda..)

inget fel i det, dock inget jag gör nu för tiden.. var när man var yngre och hemskt ridsugen och hade massa energi...

det du dock ska tänka på är att ju hårdare du tränar ju mer måste hästen vila! du kan inte rida två pass varje dag hela veckan, hästen bör ha minst två vilodagar. annars bryter träningen bara ner alla muskler..

helt okej! nu har jag inte hästen hemma men annars hade jag kanske gjort det :) om ett av passen är ett lugnare utepass så varför inte lixom. dock inget att rekomendera varje dag kanske men ibland, varför inte? :p

Jo när jag tränade pållen som mest för både en långtur och dressyr så red jag ett dressyrpass och ett ut i skogen pass om dagen sommartid. Fungerade utmärkt!

Våran fuxfia går 2 ggr/dag när hon är i topptrim. Mest för att vi har så lite hagar och hon behöver röra på sig ordentligt för att gå att hantera som en normal häst... Då blir det ena passet på bana och det andra ut.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
764
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 538
Skola & Jobb Jag tänker mig alltid att jag ska se ut såhär på jobbet: Men det slutar oftast med att jag ser ut såhär: Av tre...
Svar
16
· Visningar
7 387
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare