2 hästar från 2 olika stall och hagar till samma hage..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 792
C

cerrox

Vi flyttar den 1:a juni, tar då med mej min Prins och ska även hämta hem min lilla tös, alltså ska 2 hästar från 2 olika stall och 2 olika hagar släppas ihop i en helt 'ny' hage tillsammans...undrar hur jag ska göra med avmaskningen? Vi kommer att ta träckprov på Prinsen och hans nuvarande hästkompisar nu i dagarna och sedan ska dom ju ev. avmaskas efter det resultatet..den lilla tösen kommer inte träckprov tas på.. Om nu Prinsen har mask så kommer han avmaskas vid hagbytet om ca 1 månad, men ska han även avmaskas då när vi byter stall och hage en månad efter (vet ju nu inte vad det kommer bli för avmaskningsmedel dock)? Sedan tösen, ska hon också avmaskas 'för säkerhetsskull' (eller ska jag 'tjata' mej till att dom gör ett träckprov på henne?) innan även hon byter stall och hage?

Sedan går det ju 1-2 hästar i dom 'nya' hagarna just nu, kan jag göra något i hagarna innan jag släpper dit mina? Vet ju inte riktigt hur parasitangripna dessa hagar är, vet dock att dom har delat på vinter- och sommarhagar och att det har gått hästar där i ca 3 års tid, innan antagligen kor..

Så tacksam för svar och tips på mina funderingar!! :bow:

Sv: 2 hästar från 2 olika stall och hagar till samma hage..

Försök få till ett träckprov på tösen också. Ska hon avmaskas så försök få i fas med Prinsen, inte avmaska tätare än medlets intervall.

Ok, jag ska be fodervärden ta ett träckprov (kan ju inte neka om jag står för kostnaden), men om Prinsen då behöver avmaskas och då kring 1:a maj (och om tösen behöver maskas så görs det ungefär då också eller med samma medel om dom har samma mask?) och låt säga att vi har ett medel som har mer än 4:a veckors intervall då behöver jag alltså inte maska bara för flyttens skull 1:a juni utan jag avmaskar efter medlets intervaller?

Behöver man göra något på de 'nya' beterna (där 1-2 hästar har gått under 3 års tid, har skiljt på sommar- och vinterhagar, gått kossor där innan) innan vi släpper dit mina hästar?

Tack för svar!! :bow:

Vänta tills du får provsvaret så hojtar du då. Du ska INTE avmaska bara för att du flyttar om du redan gjort det.

Det finns inget speciellt du kan göra med betena nu.

:bow: Jag tackar så mycket för svaret...spännande att se vad resultatet blir, snart provtagningsdax.. :) återkommer igen..

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 220
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 404
Senast: lundsbo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 296
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
393
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka