C
cerrox
Vi flyttar den 1:a juni, tar då med mej min Prins och ska även hämta hem min lilla tös, alltså ska 2 hästar från 2 olika stall och 2 olika hagar släppas ihop i en helt 'ny' hage tillsammans...undrar hur jag ska göra med avmaskningen? Vi kommer att ta träckprov på Prinsen och hans nuvarande hästkompisar nu i dagarna och sedan ska dom ju ev. avmaskas efter det resultatet..den lilla tösen kommer inte träckprov tas på.. Om nu Prinsen har mask så kommer han avmaskas vid hagbytet om ca 1 månad, men ska han även avmaskas då när vi byter stall och hage en månad efter (vet ju nu inte vad det kommer bli för avmaskningsmedel dock)? Sedan tösen, ska hon också avmaskas 'för säkerhetsskull' (eller ska jag 'tjata' mej till att dom gör ett träckprov på henne?) innan även hon byter stall och hage?
Sedan går det ju 1-2 hästar i dom 'nya' hagarna just nu, kan jag göra något i hagarna innan jag släpper dit mina? Vet ju inte riktigt hur parasitangripna dessa hagar är, vet dock att dom har delat på vinter- och sommarhagar och att det har gått hästar där i ca 3 års tid, innan antagligen kor..
Så tacksam för svar och tips på mina funderingar!!
Sedan går det ju 1-2 hästar i dom 'nya' hagarna just nu, kan jag göra något i hagarna innan jag släpper dit mina? Vet ju inte riktigt hur parasitangripna dessa hagar är, vet dock att dom har delat på vinter- och sommarhagar och att det har gått hästar där i ca 3 års tid, innan antagligen kor..
Så tacksam för svar och tips på mina funderingar!!