2:gradit halt

F

Fantasi

jag håller på att sälja min häst, dock visade den en tvågradig hälta på sitt ena framknä vid besiktningen.

detta gör mig konfunderad, jag själv köpte denna häst för ca 5 månader sedan, gjorde då ett böjprov på klinik som visade ua, och från då fram tills nu har hästen (speciellt de två senaste månaderna )gått väldigt sporadiskt, har mest strosat i hagen.
men då han har gått har han inte visat minsta tillstymelse till hälta.
hästen hade före jag tog honom stått i två år, så detta är alltså en häst som ej är i kondition och ej har presterat så mycket på väldigt lång tid..

vad kommer då denna hälta ifrån??

kan det visa sig en så pass hög hälta på ett böjprov men ändå inte vara något "farligt" ?

hästen är enligt köparen varken varm eller svullen runt sitt knä..
 
Sv: 2:gradit halt

När jag skulle köpa häst så var den halt 2 grader på ena fram och 1/2 - 1 grad på andra frambenet. Hästen togs till klinik för hältutredning ett par veckor senare. Då fick man bara fram 1/2 grad på det frambenet som han tidigare hade haft 2 grader på:confused: , annars var hästen helt ok.

Jag tycker alltså att det kan vara en bra idé att göra ett nytt böjprov och se om man får samma resultat.
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 372
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 705
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp