2 gradig hälta båda bak

karolinakempe

Trådstartare
Måste bara skriva av mig.
Var inne och skulle beiskta min foderhäst sen 2,5 månad tillbaka inför köp. t förhållningar
Har haft vissa problem med henne dock bara ledarskap och att on inte tagit förhållningar.
men detta kunde vet hitta.
2 gradiga hälter högt båda bak.
Ingen har sett detta och då menar jag INGEN.
vet trodde hon haft det länge och vi ska tillbaka på tisdag för röntgen samt släckning av hältor.
Både jag och ägaren stod som två frågetecken.
detta är ett sto som båda har tävlat upp till 1,20 och tävlat Lb med vinster. Inte någon av vårat tränare eller vänner i stallet födet kan rstår detta.
Hon har även gått igenom 3 besiktningar under 3 år och inget har upptäckts. den senaste var nu innan hon kom till mig.
frågade vet om det kan vara jag och min ridning som fått fram detta. Ny ryttare samt underlag men han sa helt NEJ då han tror hon haft detta länge.

Nu sitter jag här och speculerar i vad det kan vara. knäledsinflammation???
spatt???

vet någon vad prognosen för detta två är.
vet att jag borde vänta tills på tisdag men kan inte.
vill gärna ha detta sto trotts alla hennes egenheter men jag vill inte ha en trasig häst.
suck!! känner mig så ledsen då alla planer gå i kras med detta.
Vad ska jag göra mitt kontrakt går ut nu den 1 sep.

Sv: 2 gradig hälta båda bak

Knäledsinflammation är ju inte alltid jättetydligt att se. Men det kan ju vara så att "egenheterna" beror på att hästen har haft ont, eller?

Jag skulle dock lämna tillbaka hästen till ägaren, det är dumt att köpa på sig en ofräsch häst.

men i kontraktet måste hon gå igenom en besiktning innan hon lämnas tillbaka.
men detta är en gammal skada som den förra vet troligen missat.
vad händer då??
kan jag lämna tillbaka henne då?

Nu sitter jag här och speculerar i vad det kan vara. knäledsinflammation???
spatt???

vet någon vad prognosen för detta två är.

Har du ridit på djupa eller tunga underlag kan hästen vara överansträngd i knälederna. En överansträngning är inte så allvarlig, men den är ju inte gammal. Hur kan vet veta att det var en gammal skada?

Om det är ett gammalt problem ser det sämre ut.
Ni vet ju efter 3 vet bes att hästen "brukar" gå igenom så det verkar ju som att något har hänt.

Spatt har ofta en ganska dålig prognos. Det tar lång tid (år) innan man har en aning om ifall det stabiliseras och hästen kan fungera. Det kan när som helst vakna till liv igen.

Dubbelsidiga höga hältor kan vara just extra knepiga att upptäcka. Det är t ex inte ovanligt att araber med dubbelsidiga bencystor i bakknäna knatar på länge innan det går så långt att det upptäcks. Ibland via "beteendeproblem"/egenheter.

Håller tummarna för att de hittar något lätt åtgärdat.

Har du ridit på djupa eller tunga underlag kan hästen vara överansträngd i knälederna. En överansträngning är inte så allvarlig, men den är ju inte gammal. Hur kan vet veta att det var en gammal skada?

Om det är ett gammalt problem ser det sämre ut.
Ni vet ju efter 3 vet bes att hästen "brukar" gå igenom så det verkar ju som att något har hänt.

Spatt har ofta en ganska dålig prognos. Det tar lång tid (år) innan man har en aning om ifall det stabiliseras och hästen kan fungera. Det kan när som helst vakna till liv igen.

nej inte ridit på tunga underlag utan samma som alla andra samt väldigt allsidig träning. skog, terräng träning, dressyr , hopp, töm ja allt.

vet sa att det såg ut som att problemet funnits länge med tanke på musklerna, han förklarade även varför hon kanske gått igenom tidigare för att hältorna är så lika och det bara gjorts gårds besiktning, men jag vet inte.

frågade honom direkt om det kunde vara så att det kommit av byte av ryttare och underlag men han sa direkt Nej, så snabbt kunde det inte blivit, samt att musklerna visade annat.

jag hoppas att det bara är en överansträngning men det lät inte så på vet, tyvär.

ägare tycker att hästen alltid haft svårt att kliva in under sig ordentligt men att det blivit bättre i slutet av passen, jag har upptäckt samma sak. men det känns bara som att hon är lat.
det är inte i ridningen hon har egenheter för sig utan från marken, dominans saker.

Naturligtvis så kan det spela roll vilken veterinär man använder sig av, vissa böjer fram mer än andra...(Rent krasst så är det så). Tycker ägaren att du ska ha kvar hästen tills den är friskförklarad?

det låter så.
jag känner att jag bara vill hoppa av nu då jag haft min beskärda del av skadade hästar med mitt fullblod som jag redan har hemma.
självklart ska vi vänta till tisdag. men 2 grader hökt bak är tydligen jätte mycke och kommer nog inte gå bort efter 1 sprutning och då pratar vi om 3 månaders konvalicent. känns som det är långtid att vänta på en häst även om de går ner i pris.
men men måste vänta till tisdag.

Naturligtvis så kan det spela roll vilken veterinär man använder sig av, vissa böjer fram mer än andra...(Rent krasst så är det så). Tycker ägaren att du ska ha kvar hästen tills den är friskförklarad?

Och de flesta böjer inte knäna, utan lågt och carpus fram, lågt och has bak om de ens böjer fraktionerat.
Detta medför att knät inte böjs.

jag tror att jag har bestämmt mig för att inte köpa henne hur det än går. är det en knäledsinflammation som på gått länge så kan man behöva behandla länge och behöva göra det flera gånger i framtiden.

Men nu till problemet, vårat foder kontrakt går ut på måndag. hur gör man då???

På vilket sätt syns de på musklerna?

"mindre" musklad över korset (än vad hon borde ha med tanke på hur mycke hon tränat), och under bakbenen.

Knäledsinflammation är ju ibland svårt att upptäcka. Vi hade en häst som inte var halt men som betedde sig på ett sätt som vi inte kände igen, den reagerade lågt först och behandlades där. Reds igång (efter vet.koll) och vi tyckte fortfarande att något inte stämde (ingen hälta). Det visade sig vara knäledsinflammation. Efter ganska lång konvalecens blev hästen frisk och tävlar igen nu.

Den syns vid böjning av knäleden. Men måga vet vet inte hur man gör.
Har aldrig sett böjprov av knä på en vanlig besiktning förrän jag kom till min nuvarande klinik 2003.
Finns heller ingen ruta för det böjprovet på besiktningspappret.

Den syns vid böjning av knäleden. Men måga vet vet inte hur man gör.
Har aldrig sett böjprov av knä på en vanlig besiktning förrän jag kom till min nuvarande klinik 2003.
Finns heller ingen ruta för det böjprovet på besiktningspappret.

nej det stämmer det är väll därför det missas så ofta.
oftas så kryper det ner och sätter sig någon annan stans innan man upptäcker det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 539
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV