2 funderingar; sidepass o w-ridmärket

V

vovicockokanon

Tar man kontakt med närmaste klubb för att ta westernridmärket? Pris?
Hur börjar man att lära hästen sidepass? Min häst är grundriden i vanlig engelsk ridning, dessutom nu påbörjat western. Han går undan fint för skänkel och tygel. Men jag får honom inte att tvära så mycket att det kan kallas sidepass. Detta ingår ju i märkestagningen och är det enda momentet som vi inte riktkigt kan än.

Sv: 2 funderingar; sidepass o w-ridmärket

så här gjorde jag me dmin häst, som inte alls var förtjust i att lära sig det i början :D jag fick rådet att börja på marken, men det fungerade inte alls. ex, om vi ska sidepassa till höger så leder jag med höger tygeln, trycker med vänsterfoten och håller i henne så mycket att hon inte går framåt. så fort hon gör rätt ger jag eftergift. går hon framåt håller jag in mer och går hon bakåt driver jag på. det tog inte så lång tid innan hon förstod vad jag menade, det viktigaste är bara att eftergiften kommer i rätt
tid

vad gäller sidepass över bommar så började vi att stå still över dem och sedan gå ett steg i taget.

detta funkade iallafall bra för oss...

med min pålle tränade jag sidepass genom att först flytta framdelen ett steg, sen bakdelen ett steg sen framdelen ett steg osv. Förutsatt då att hästen kan flytta fram och bakdel. Han fattade vinken ganska snabbt.

De bästa är att ställa upp hästen mot en vägg. Så slipper man hålla imot så mycke och konsentrera sig mer på att gå i sidleds. Hästen har då lättare att förstå vad man menar då oxå.

Kickis skrev:
De bästa är att ställa upp hästen mot en vägg. Så slipper man hålla imot så mycke och konsentrera sig mer på att gå i sidleds. Hästen har då lättare att förstå vad man menar då oxå.

det har jag aldrig hört innan, vilket bra knep!!

Vi tränar sidepass mot hinder.

Ställ upp ett vanligt hinder med 2-3 bommar. Den översta bör vara i boghöjd på hästen.
Rid fram och placera hästen i 90º vinkel mot hindret vid ena hinderstödet. Flytta sedan hästen i sidled (sidepass) längs hindret.
Det är en ganska lagom sträcka att öva på.

Liknande trådar

Western Har sett liknande tidigare trådar men har inte riktigt fått svar på mina frågor. Har under en längre tid varit sugen på att prova...
Svar
5
· Visningar
1 429
Senast: Jagoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka