Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Kat

Möjligt (Kat-)scenario:

Individ 1: mor till barnet, gift och sammanboende med individ 2
Individ 2: far till barnet, gift och sammanboende med individ 1
Individ 3: far till barnet, tillsammans med individ 1

Hur gör man för att alla inblandade - inklusive barnet - får så bra rättsskydd som möjligt i händelse av dödsfall och separationer?
 
Sv: 2 fäder

...eller ett ngt vanligare scenario Tim:

A: Mor till x och y, bor med B, x och y
B: Biol far till y, bott med A, x och y sedan x var 2½.
C: Biol far till x, träffar x ca varannan helg. Bor med D på heltid och z på halvtid.
D: Mor till z, bor med C på heltid och z på halvtid och träffar x varannan helg

Alltså - skulle A dö skulle ju B och C få ha delad vårdnad om x om man ser till x:s bästa. Men x har ingen som helst relation till B, på pappret.

Och skulle C och D separera så förlorar X och z "rätten" att vara som syskon.

Det är aldrig enkelt :crazy:

Kan "styvföräldrar" få vårdnad och i så fall hur ?
 
Sv: 2 fäder

Förmodligen ser man till att individ 3 är biologisk far till barnet fast man mörkar det till den informationen eventuellt behövs...
 
Sv: 2 fäder

Lagarna är inte riktigt utformat för "dagens familjer", så mycket kan man ju konstatera.
Men vad kan man lösa eller underlätta juridiskt?
Vilka avtal kan man ingå för att barnet ska ha rätt till alla sina föräldrar, även om de vuxna ryker ihop?
 
Sv: 2 fäder

Vad tycker den biologiske fadern? Tror inte det går att lösa det juridiskt så att det på papperet står två pappor. Det första jag tänker på är att "pappa 2" kan bli gudfar, inget som håller juridiskt men det närmaste jag kan komma. Om biologiska pappan dör tar gudfadern över faderskapet. Misstänker att det inte var det svaret du ville ha... :smirk:
 
Sv: 2 fäder

Eftersom det inte är ett verkligt scenario så vet jag inte vad den biologiske fadern tycker. Tyvärr är det ju inte möjligt med fler än två vårdnadshavare i Sverige.

Gudfäder och Gudmödrar har ganska liten roll i dagens samhälle. Det är socialen som bestämmer vem som ska bli vårdnadshavare.
 
Sv: 2 fäder

Tyvärr är det ju inte möjligt med fler än två vårdnadshavare i Sverige.

Men hur ofta skulle det bli aktuellt med två vårdnadshavare? Kan inte tänka mig att speciellt många mammor/pappor vill dela med sig av sitt föräldraskap till fler personer. Får jag barn vill jag vara barnets enda mamma, vill inte ha någon annan person som är mamma på "halvtid" så att säga. Dock vill ha förstås att barnet ska ha många andra vuxna människor som månar som det och finns där om det skulle hända mig och pappan något, men det är ju en annan sak.
 
Sv: 2 fäder

Jag vet inte. Problemet är ju att möjligheten inte ens finns för de som behöver den.
Det innebär ju inte att de som inte är i behov av en sådan lösning behöver använda sig av den.

Jag kan tänka mig att många typer av familjer, som t.ex en där man gift om sig skulle vara behjälplig av en sådan möjlighet.
Främst för barnens skull naturligtvis. Sålänge allt är frid och fröjd är det ju inga problem för de vuxna att hantera det.
 
Sv: 2 fäder

Jag kan kanske (har inte tänkt över det helt) hålla med dig om att möjligheten borde finnas, jag tycker generellt itne om när samhället lagstiftar över samhällsmedborgarna. Jag vill tro på människan egna förnuft.

Om kvinna A möter man B som redan har en dotter på två år och som kvinna A tar till sig med öppna armar. Tio år senare skiljer de sig och då har kvinna A ingen rätt att träffa det barn hon levt tillsammans med i tio år.

Då vill jag tro att de vuxna är så förnuftiga att barnet fortfarande får umgänge med kvinnan, men så förnuftiga är folk itne alltid. Jag antar att det är då ditt förslag med fler vårdnadshavare än två kommer in. Då hade detta par kunnat skriva kvinna A som vårdnadshavare på barnet. Då uppstår för mig två frågor.

1. Vilka kriterier ska vara uppfyllda för att hon ska få bli vårdnadshavare? Gift med mannen? Sambo minst ett år? Dateat minst två månader? Jag menar, ett barn kan ju en väldig massa vårdnadshavare om föräldrarna är "ombytliga".

2. Vad tycker den biologiska mamman om att hennes barn får nya "mammor"? Kan mannen besluta om detta själv utan hennes samtycke? Sannolikt inte, och då blir nog resultatet att det flesta inte går med på det.
 
Sv: 2 fäder

Tyvärr är det alltför vanligt att föredettingar straffas med hjälp av barnen.

Det rimligaste kanske är att göra en utredning i vart och ett av fallen?
Jag menar absolut inte att någon ska bli vårdnadshavare per automatik, utan att alla inblandade ska vara överrens om detta, precis som vid adoption.
 
Sv: 2 fäder

Ja visst är det så, att föredettingar blir staffade så, mer eller mindra medvetet från den andre parten. Har en bekant som inte har egna barn men som levde med en kvinna i nio år som hade barn. Han sörjer dessa barn mycket nu när de inte är tillsammans längre. Köper julklappar och så till dem, men större än så är itne umgänget. han är nu för gammal för att få egna barn, och dessa barn är det närmaste egna barn han kan komma.
 
Sv: 2 fäder

Jag undrar hur man tänker för barnens skull när man gör så?
 
Sv: 2 fäder

Ja, det kan man undra. Är inte fullt insatt i fallet, tror inte de var ovänner när de gjorde slut så det är möjligt att mamman tyckte det var ok att han träffade barnen men att han varit dålig på att ta initiativ till det. Vet faktiskt inte.

Man måste ju onekligen tänka till ett par gånger extra innan man går in i en relation om man har barn, och inte låta barnen fästa sig med nya människor som de sedan inte får träffa mer.
 
Sv: 2 fäder

Nu är ju mina döttrar så stora att problemet är litet om jag skulle råka dö knall och fall.

Men innan de blev så stora som de är nu så har jag gjort en notering i mitt testamente om hur min sista vilja är. Både pappan och min sambo är överens om hur tagen skulle vara om jag dog. Det känns väldigt tryggt.
 
Sv: 2 fäder

Alla barn har en biologisk mamma och en biologisk pappa. Detta faktum går aldrig att komma undan. Om båda biologiska föräldrarna har gemensam vårdnad kommer den överlevande föräldern automatiskt få enskild vårdnad om den andre föräldern avlider. Vill man då ha gemensam vårdnad tillsammans med någon man lever ihop med får man gifta sig med den personen och därefter ansöka om adoption hos tingsrätten.
Om en förälder som har enskild vårdnad avlider får den andre biologiske föräldern inte vårdnaden automatiskt.

Det är inte socialen som bestämmer vem som ska bli vårdnadshavare, det gör rätten.

Vi som arbetar på familjerätten tycker att det är bra om alla föräldrar informerar sina närstående om vem de vill ska ta hand om barnet ifall man skulle avlida. Det är tryggt för barnet att veta vart de ska ta vägen om det skulle hända något med mamma eller pappa och det underlättar familjerättens arbete.
 
Sv: 2 fäder

Rätten, efter socialens inrådan, eller hur? Eller bestämmer rätten på förundersökning av ...?
Jag talar om frånfälle av båda föräldrarna.

Eftersom jag redan är gift, så kan jag inte gifta mig med en annan person. Det går inte heller att adoptera när det redan finns en fader till i bilden.

Ändå vill jag ha ett skydd för mina barn att ha juridisk rätt till båda sina fäder vid min eventuella död, eller vid separation. Biologin är av mindre betydelse.
 
Sv: 2 fäder

Får jag spinna lite...?

Om jag har enskild vårdnad om mina två barn, som inte träffat sin biologiska pappa på snart 9 år, men har bott ihop med min sambo i drygt 9 år. Kan då min sambo få vårdnaden om dem om jag dör?
 
Sv: 2 fäder

Görel vet säkert närmare, men utan åtgärd (prövning i rätten) så går vårdnaden till den biologiske fadern.
Detta avhjälps lättast genom att din sambo adopterar dina barn.
 
Sv: 2 fäder

Kat - Är du gravid?
Dina trådar andas lite mer än bara teoretiska funderingar.
 
Sv: 2 fäder

Nix pix. Jag vet inte ens om jag kan bli gravid eller om jag BÖR bli gravid (se annan tråd om arv och depression), men frågorna finns av olika skäl i mitt liv just nu.

/Kat - som i alla fall ska bli faster i jul :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 631
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 053
Senast: verser
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 959
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp