2 enkla frågor...

P

Phorsytia

Är det okej att vaccinera mot hästinfluensan 2 månader tidigare än förra året eller är detta dåligt??

Min häst har plötsligt blivit lite rinnig i ögonen..
Vad kan detta bero på??

Tacksam för svar :D

Sv: 2 enkla frågor...

Ja du kan vaccinera 2 månader tidigare.
Att det rinner ur ögonen kan bero på mycket, blåst, drag m.m

Vaccinationen helt ok, utomlands är det "krav" på tätare vaccinationer (ofta med 6 mån intervall).

Rinniga ögon - utöver vad föregående talare redan nämnt så kan det vara början på en ögononflammation. Du kan hjälpa hästen genom att skölja ögonen med natriumklorid morgon och kväll - på så vis sköljer man bort en hel del baciller och hästen har lättare att tillfriskna. Om bindehinnan är röd, om hästen kniper med ögat eller om rinnet blir gulaktigt bör du kontakta veterinär för behandling. Likaså om du ser någon grumling på hornhinnan (ögats "yta"). Är det bara ett öga som rinner så kan man förr misstänka att ögat skadats av t ex liten gren eller litet ax (eller ett hårstrå) och behöver behandling. Ögon kan också börja rinna pga tilltäppta tårkanaler, detta är dock mer sällsynt.

Två enkla frågor finns det bara två enkla svar på vilket verkar onödigt att starta en tråd om.

Två enkla frågor finns det bara två enkla svar på vilket verkar onödigt att starta en tråd om.

jag vet förlåt.. kom på att jag kunde leta upp svaren i stället men vad spelar det för roll egentligen med en extra tråd :crazy:

och tack för svaren

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
693
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
374
Senast: Corax
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat