2-åringen öm i ryggen

ylvalill

Trådstartare
Idag när jag kom till stallet var min 2-åriga valack fruktansvärt öm i ryggen, främst över länden/korset. Det har regnat hela dagen och han var blöt på ryggen. Kan han ha blivit kall helt enkelt och vara öm på grund av det?

Har inte märkt av att han har haft ont av regn tidigare men jag har bara haft honom i 1,5 månad och i början när jag hade honom hade han ju vinterpäls, nu har han väldigt tunn päls och de senaste dagarna har varit de första regndagarna på flera veckor. Bör man bli orolig? Dags att vänja honom vid täcke kanske? Aldrig haft en häst med känslig rygg tidigare så jag känner mig lite villrådig.

Kan mycket väl bero på regnet i kombo med lite blåst, många blir känsliga.
Sätt på täcke och se om det blir skillnad imorgon om det regnar :)

Lite orolig för hur han ska reagera på täcke bara, han har inte haft det förut. Men nån gång ska ju vara den första... :)

Det brukar inte vara några konstigheter, låt honom lukta på täcket lite först och få en godis så går det säkert bra om han är normalt hanterad. Håll till i boxen och ha grimma och grimskaft så att du mjukt kan be honom stå kvar om han vill gå undan från täcket.

Det är väldigt individuellt hur de tål regn, nu när mycket av vinterpälsen är borta så är regn och blåst extra jobbigt när omgivande temperatur är så låg.
Tänk på att inte bara ha ett "tunt ofodrat regntäcke", täcket trycket ihop pälsen och regnar det sedan ihållande så kan de bli SJUKT kalla under även om de inte är blöta. Jag har alltid minst 100g liner under regntäcket, och då har vi bara regntäcke just när det är rejält kallt, blåsigt och regn. Inte som skydd för lera alla dagar hela sommaren ;)

Lite orolig för hur han ska reagera på täcke bara, han har inte haft det förut. Men nån gång ska ju vara den första... :)
Jag har täckat dels häst som aldrig varit täckad förr, vuxen, dels unghäst som var mycket sparsamt hanterad - inga problem, så är hästen inte väldigt spattig är det nog lugnt.

Jag vet inte vart du bor men här har det varit 3 grader och ösregn om mornarna ett tag nu. Hästarna har nästintill sommarpäls. Självklart behöver de lite hjälp med skydd då.

Tack för alla era svar! :-) Det blev täcke på, han reagerade inte alls på att det skulle vara konstigt på nåt sätt (kompisarna i hagen tyckte däremot det var konstigt... :D ), och det hjälpte - ömheten i ryggen försvann. Så nu är det till att läsa väderprognosen noga varje dag så vi inte behöver råka ut för öm rygg igen.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 786
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 082
Hästvård I höstas märkte jag att min häst blev öm i ryggen när det regnade och blåste mycket om hon inte hade täcke. Tänkte då att det berodde på...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: tuaphua
·
Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
2 099
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka