2-åring som lever rövare i boxen.

K

Kockan

Min 2-åring är jätte-go och trevlig vid all hantering, men när hon står i sin box själv utan att man uppmärksammar henne, så lever hon rövare.
På morgonen när man tex ska fodra så sparkar hon och slår i boxdörren oavbrutet. Hon ska ha mat FÖRST! När jag tar ut i hagen samma sak. Hon ska ut FÖRST och kräver uppmärksamhet på direkten. De andra i stallet står snällt och väntar på sin tur.
Om någon läst tidigare inlägg så är det samma häst som varit skadad och haft boxvila 5 veckor, men detta har pågått innan det.
Hon går ute 12-14 timmar / dygn och FÅR uppmärksamhet och pyssel. Ska börja tömköra henne snart nu när skadan är bra.
Hon visar aldrig några sura miner utan verkar bara vilja ha uppmärksamhet.
Hur ska man få henne att sluta? Har rytit i åt henne, men orkar / vill inte gå och gapa på henne hela tiden.

Sv: 2-åring som lever rövare i boxen.

Belöna inte ett beteende du inte vill ha. Dvs ingen mat förrän hon är tyst. Inte gå ut förrän hon är lugn (även om det tar två timmar). Lättare sagt än gjort, jag vet, men det lönar sig i längden att vara envis(ast).

Lycka till!

Carina
www.silverarabians.com

Ignorera henne bara alltså. Hoppas det fungerar i längden.
Har försökt, men inte varit tillräckligt konsekvent...

Att ryta i är förvisso negativ uppmärksamhet men likförbaskat uppmärksamhet och dessa hästar (haft en sån) skiter i VAD för uppmärksamhet de får, bara de får NÅGON uppmärksamhet.

Så låtsas som om man är både blind och döv brukar funka bäst. Tyvärr finns det 'hopplösa fall', men din häst har ju åldern för sig.

Min var lika dan, runt 9 månaders ålder förra året blev hon :devil: själv. Skulle ha allt först!!!
Det blev ohållbart så jag började ge henne mat sist av alla, ut bland de sista osv.
Resonerade som så att om mina 6 hästar i stallet skulle gått i hop i en hage så skulle hon garanterat vackert få vänta på sin tur.

Hon gillade det inte med hade inget val.
Håller med övriga att all uppmärksamhet som du ger är en belöning för henne, även att du ryter,
Som min unghäst ibland, hellre "dålig" uppmärksamhet än ingen alls).

Resonerade som så att om mina 6 hästar i stallet skulle gått i hop i en hage så skulle hon garanterat vackert få vänta på sin tur.
Har inte ens tänkt på det, men där är det ju en självklarhet! Inget strulande där inte!
Ska låta henne "komma sist" och försöka vara konsekvent.

Liknande trådar

Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 530
Senast: Mia_R
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 473
Senast: annan1
·
Hästhantering Tänkte höra med er här om ni har några tips eller knep på hur jag/vi kan lösa ett problem: Jag har en valack som stått på boxvila och...
Svar
5
· Visningar
2 035
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama