2-årigt fjordsto

L

loch

Hur mycket körning är lämpligt? Hur långa sträckor m lätt vagn och hur ofta? Ngn tung körning? Hur långt kan hon gå med som handhäst?
Förstår att det är jättesvårt att svara på men alla tips och råd (även motsägelsefulla) tas tacksamt emot! :bow:

Sv: 2-årigt fjordsto

Jag tycker inte att man ska anstränga en tvååring fysiskt i vagn, utan att man bara kör den lite för att vänja den vid vagn. Alltså ingen som helst tung körning, utan bara 10-15 minuter i taget med lätt vagn.

Tack! :)
Hur ofta tycker du det är lämpligt att köra? Ett par gånger i månaden?
När man tar med henne som handhäst, hur långa svängar kan vara lagom då tycker du?

Jag skulle personligen inte ta med en unghäst på några längre svängar som handhäst. Alla hästar är ju starkare i ena sidan av naturen, och risken med att låta dem springa rakt fram långa sträckor är att man förstärker den snedheten, vilket kan försvåra dressyrarbetet. Någon gång ibland som miljöträning tycker jag är OK, kanske en halvtimme i taget. Men jag personligen skulle undvika att göra det ofta och länge.

Vad gäller inkröning så brukar jag oftast göra så att jag jobbar relativt intensivt i ett par veckor med inlärningen av ett nytt moment, och sedan låter jag hästen vara ett par veckor för att smälta kunskaperna. Vill man sprida ut träningen mer så tycker jag att det är lagom att aktivera en så ung häst 2-3 gånger per vecka. Jag skulle nog lägga krutet mer på tömkörningspromenader med fokus på miljöträning (att kunna passera olika saker och gå i olika miljöer) snarare än på körningen med vagn.

Med tanke på att hästar rör sig 2-4 mil om dagen i vilt tillstånd, kanske man när man har möjlighet att köra sin häst, och slippa ha den mycket onaturliga belastningen på ryggen passa på att köra långa skrittrundor från 2 års ålder. Har man en lätt gigg/rockard och det är plan mark ser jag inga problem med att bygga upp hä'sten i den allra bästa gångarten: skritt.
På föreläsningen jag var för Roepstorff sades det att man i teorin kan köra fullt ut när den är tre. Vid 36 månader är allt utom ryggkotpelaren fullt utväxta. Ju mer hästen går som ung ju starkare ben får den. Givetvis ska träningen anpassas-lagom var ordet. Och det var ingen skillnad på fjordingar och fullblod, alla växer likadant. Hästen ska mest gå på hårt underlag. Asfalt var utmärkt :) det bygger skelett och senor, något som tar lång tid och ska börjas i tid.

Det känns som att körhästarna får en bra start då man kan börja jobba dem från marken, och i vagn innan ryttare ska upp på ryggen.

:bow:
Miljöträningen tror jag att jag skulle kunna grunda bra med hästarna jag har hemma som är orädda för allt (peppar, peppar... :crazy: ) och det är därför jag undrar över att ha med henne som handhäst. Vi gör utflykter ca en gång per vecka till olika ställen och jag är fundersam på hur långt det är lämpligt att hon får hänga med utan att hon tar skada av det.
Tror inte vi kommer att köra henne 2-3 gånger per vecka mer än under kortare perioder (inlärningsfaser) utan snarare max en gång per vecka. Finns ju så mycket annat att träna, precis som du säger! :)
Återkommer säkerligen med fler frågor under våren när min lilla kommit hem!

Är hon två år nu så tycker jag att hon kan köras ganska mycket. Inget tungt men ca. 3-4 gånger i veckan och max 30 min åt gången. Kör lungt och sansat bara så skall det nog gå jätte bra tror jag. En tvååring klarar ganska mycket. Men jag tycker inte att den skall få något tungt och slitsamt arbete. Skillnad var det ju förr då dom fick jobba. Så är det ju inte nu. Tack o lov.

Tack! Det var skönt att höra. Förvånande att det inte är skillnad mellan fullblod och kallblod... har ju alltid fått höra att kallbloden mognar och växer klart så mkt senare jämfört m andra hästar. Tror du inte att en liten lätt 4-hjulsvagn är att föredra framför rockard? Den ger ju inte lika mkt rörelse/belastning i selen som en 2-hjulig vagn.
Som sagt... återkommer med rapporter och säkerligen mängder av frågor framöver! :)

fyrhjulingar är lätta på plant underlag, men ganska mycket tyngre i uppförsbackarna/nerförsbackarna. (baksele/svängel!!) Sen skulle jag inte rekommendera en fyrhjuling till en ovan häst då det kan ske olyckor lätt om din häst blir lite osäker o börjar backa. Då viker sig ekipaget, kanske välter.

En rockard ger ingen vidare belastning på däckeln om den är rätt anpassad. ca 5 kilo. Däckeln ska vara av järn såklart.

Hmmm... bra tänkt. Så klart det är bättre med rockard om hästen skulle börja backa! :idea: Så långt tänkte jag inte!

Om du har med hästen som handhäst, tänk på att låta den gå på båda sidorna, då kommer det inte att bli något problem med oliksidig stelhet!
Jag har ofta med lilla russet som handhäst vid både körning och ridning, och låter henne gå på olika sidor. I "trafik" (liten byväg med enstaka bilar) alltid på höger sida förstås, men när vi kommit in på skogsvägen så varvar jag höger och vänster!

Lotta

Bra!
Nu kommer hon antagligen mest gå med vid körning och då har jag medhjälpare som står bak på vagnen med henne i grimskaft bakom så som vi gör när vi har med nybörjare på hästryggen under utflykter, men vid ridning är det ju klart bra att variera med att ha henne på höger och vänster sida. Tack för rådet! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 577
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 770
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 370
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar