2,5 kg kraftfoder till föl

B

BJÖRKIS

Är det acceptabelt? Fölet i fråga äter så mycket stråfoder han bara orkar, både inne och ute. Han är inne i växtperiod just nu och jag tycker han tunnat ut, han är ute minst 12 timmar per dag med andra hästar så det springs en hel del. Jag vill ha en tjock och gå fölis när vintern kommer. Vädret är inte det bästa för tillfället, regn tillsammans med kraftig blåst, jag vill ha honom otäckad men har skaffat 2 minitäcken som han kan ha vid dåligt väder, dels för att mina odjur inte går till träden för att söka skydd, de står hellre mitt i hagen och glor, men oxå för att han inte ska behöva stå inne när ovädret sätter till. Han har uträknad foderstat, men jag vill ändå ha upp honom mer i hull, unghästar kan gott och väl vara lite runda, då finns det att ta på när de går in i växtperioder mm. Och eftersom han har fri tillgång på strå både ute och inne är det bara kraftfodret jag kan öka. Han får idag:
1 kg Havre
0,5 kg Krafft Pluss Grön
0,5 kg Betfor
Kalk
Fosfor
Salt
Muscle Power (För att få i honom tillräckligt med lysin)

Jag funderar på att lägga till 0,5 kg Krafft Pluss Grön, många av mina hästar håller sig fina på det. Tycker själv att 2,5 kg kraft till en 7 månaders bebis är ganska mycket men vad ska jag göra? Hästen i fråga är arab, avlad och kommer tränas för galoppsporten, blir nog ganska stor, skulle tippa på runt 155 cm som det ser ut idag. Han är pigg och glad. Synpunkter tack...

Sv: 2,5 kg kraftfoder till föl

Hur ser analysen på grovfodret ut? Du skulle kunna öka med lusern hackat strå, som räknas som grovfoder. Jag gav mina föl 1 kg havre + 1 kg lusern + 1/4 kg betfor förra hösten. Mitt problem var att de bara petade i sig ca 3-4 kg hö förutom det, men de stod sig bra på den dieten hela vintern (jag kunde bara känna revbenen om jag verkligen grävde:)). Och jag hade dem otäckade hela vintern, trots snöstormar. De frös aldrig. Pälsen var tjock som en heltäckningsmatta.

Carina på Silver Arabians

Att tilläggsfodra en ung häst tycker jag för min del kan vara ok, men givan är mycket stor i detta fall och därför kanske man borde fundera på andra alternativ. Hur ser ditt grovfoder ut egentligen, det låter ju som om det har ett något fattigt innehåll. Personligen prioriterar jag ett bra grovfoder till unga hästar, och skulle tilläggsfodra bara det nödvändigaste.

Det är inte möjligt att kolla grovfodret? Och ev byta det till något som är mer näringsrikt, unga hästar har mera nytta av det än att bli tilläggsfodrade. Sen kan det ju vara så att fölet faktiskt kan vara lite tunn i den åldern, vet av egen erfarenhet att min var som en cykelslang. Vi pratade med veterinär eftersom jag var orolig för honom, och tänkte precis som du att han borde få lite mer hull. Veterinären sa att ett bra grovfoder ger det som hästen behöver, är han smal beror det på att han är sån som individ just nu. Det har gått över nu, och som 2-åring är han i allra högsta grad normalhullad.

Självklart är stråfoder den viktigaste basen i en foderstat, jag köper alltid analyserat grovfoder och i år är det följande värden:
TS 62%
Mj = 6,5/kg foder
SmbRp = 55/kg foder

Orkar inte skriva i värdena för Ca, P och Mg, men det har jag koll på själv.

Jag tackar så hjärtligt för era svar, och tanken att han kan vara tunn pga åldern han befinner sig i har redan slagit mig, alla hästar är ju olika, har haft arabbebisar tidigare i samma ålder men de har aldrig varit tunna, det är kanske därför jag hänger upp mig på hur "Tony" ser ut. Han är absolut inte mager! Men man ser revbenen och det irriterar jag mig på, vill att mina bebisar ska vara runda och goa som de tidigare varit. Han är pigg och glad, och jag skulle tippa på att han får i sig 5-6 kg strå/dygn, men eftersom jag inte har koll på hästarna 24 timmar om dygnet kan det både vara mer eller mindre, mat har han iaf alltid tillgång till. Han kanske tillhör den nättare typen av häst, han är mer fullblodslik än arabtypisk, han har en blandning av amerikanskt och polskt blod, men det borde inte vara av betydelse.
Han mäter idag nånstans runt 130 cm, absolut inte mindre, han befinner sig i växtperiod just för tillfället, och det kan vara en bidragande faktor.

Nu låter det nästan som att han ser anskrämlig ut men det gör han inte, bara det att jag vill få honom lite rundare.
Han äter med stor aptit och dricker bra, busar med de andra grabbarna och tillbringar ju många timmar i hagen.

Det är nog bara jag som är "nojjig"

Det är nog bara jag som är "nojjig"

Ofta är vi det ja, vet precis hur du känner det. När min pålle såg ut som en cykelslang som åring och de övriga var runda och fina, då börjar man ju fundera om det verkligen står rätt till. Nåväl han hämtade sig avsevärt, och numera är han bland de större om än lite mera lättbyggd typ.

Knappa 1 år

Det här är 6 månader senare

Samma tid fast 2 år

Senast ändrad:

Visst är det en klar skillnad! Det är precis som du säger, ena året kan de vara tunna och "fula" i sitt utseende, men påföljande år kan den tunna och "fula" hästen tillhöra de mer attraktiva i flocken.
Jag låter honom gå kvar på den giva han har nu så får tiden utvisa vad som händer, vore kul att lägga in några bilder så ni fick se honom, han är underbar min lilla tuffing.
Tack för dina svar, och jag måste få glädja dig med att det är en fin häst du har.

Min halvblodsåring gick på lösdrift hela vinter utan täcken med hull som jag ville hon skulle ha: man kände revbenen men de syntes för det mesta inte. Jag vill inte hon ska vara rundare för jag har fått lära mig att det med för kraftig fodring finns ökad risk för lösa benbitar. Framåt våren blev hon lite smal (revbenen började synas) och då ökade jag på kraftfodret lite till.
Hon hade över vintern fri tillgång på bra ensilage, men ej extra proteinrikt för hon gick i blandad flock (var svårt att ordna på annat sätt) och hon åt ca. tre kilo kraftfoder om dagen (havre + Krafft Pluss Grön + betfor) uppökat till fyra kilo Nya Krafft Groov framåt våren.

Jag tycker alltså inte det låter mycket med 2,5 kilo kraftfoder, så länge det är anpassat till hur hästen ser ut i hullet.

Jag tycker att 2,5 kg är i allra mesta laget för en 7 månaders fölis, min arab (4 år gammal) som tävlar (galopp) äter 3 kg/dag och då har han tillägg på 100%, men visst, unghästar växer och kräver därmed mycket mat. Men det vore helt klart bättre att det kom via stråfoder istället för kraft.
Jag väntar och ser, lägger han inte på mer hull inom en snar framtid får jag helt enkelt öka givan med kraftfoder. Hästar är som vi människor, egna individer, en del är tjocka, en del smala, men även om hästen är av nättare modell behöver den inte visa revben.
Han har bara varit hos mig i 2 veckor, så flytten och alla nya rutiner har nog gjort sin påverkan oxå.

det du kan göra om du vill hålla nere kraftfodergivasn är ju att ge mer koncentrerade fodermedel, tex soja (390 g srp/kg mot 200 i krafft plus grön) för protein och olja för energi. Så gjorde jag med min pålle när han gick på lösdrift och vissa dagar bara fick kraftfoder en gång om dagen. Annars hade det blivit såna stora mängder att äta på en gång.

Liknande trådar

B
Foder & Strö Har 2 hästar hemma i stallet som får sitt kraftfoder morgon och kväll, de har fri tillgång på stråfoder dygnet runt så mage är aldrig...
Svar
19
· Visningar
3 182
Senast: BJÖRKIS
·
Foder & Strö Så jag behöver lite hjälp. tror inte jag haft en arbetande häst på bete på typ 11 år och då var jag så liten att jag inte inns hur jag...
Svar
16
· Visningar
1 428
Senast: legolaspiggelin
·
B
Foder & Strö Är det för mkt att ge 1,2 kg kraftfoder vid ett enda tillfälle under dagen? Mina äter just nu 0,7 kg på kvällen, men hingsten har gått...
2
Svar
28
· Visningar
1 918
Senast: skumpan2000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023