2,4 kg kraftfoder vid samma tillfälle?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag blir snart knasig, sitter och räknar åt nya fullblodsdamen, men kör fast stup i kvarten. Det som fäller de flesta av mina förslag är att jag bara vill ha EN kraftfoderfodring/dag.

Och där rök ju alla 'billiga' förslag då det blir för stora mängder kraftfoder (3 kg+).

Iaf lyckats åstadkomma ett förslag som jag är nöjd med tillsvidare, men det innefattar 2.4 kg kraftfoder. Jag vet inte vad hästen väger exakt men skulle tippa på 500 kg. Och om man då går på max 0.4 kg kraftfoder per 100 kg häst så blir ju 0,4*5 = 2 kg. Och där börjar jag slita tussar ur håret.

Så den enkla frågan är helt enkelt om 2,4 kg vid ett tillfälle är okej? Hästen brukar käka lite kraftfoder, käka lite hösilage, filosofera lite och sen äta mer kraftfoder. Men kan ju inte garantera att hon inte glufsar i sig allt på en gång.

Om det har betydelse så är det nedanstående jag laborerar med:

9 kg hösilage
1,2 kg Hestekraft
0,7 kg Krafft Rehab
0,5 kg havre
2 dl olja

Sv: 2,4 kg kraftfoder vid samma tillfälle?

Det borde väl inte vara problem. Vid ett hastigt överslag överskrider du varken stärkelse- eller proteinkoncentrat maxdosen per tillfälle. Men varför både rehab+havre+olja och hestekraft? Varför inte det ena av dessa ? (Bara nyfiken). HH

Det borde väl inte vara problem. Vid ett hastigt överslag överskrider du varken stärkelse- eller proteinkoncentrat maxdosen per tillfälle. Men varför både rehab+havre+olja och hestekraft? Varför inte det ena av dessa ? (Bara nyfiken). HH

Ah, vad bra, då kör jag på det då =) Tack!

Du har helt rätt i att det går utmärkt på 'bara' 2,1 kg Hestekraft + 2 dl olja t ex. Anledningen att det är 'många' fodersorter är:

Havren - jag vill 'bli av' med havren helt enkelt. Så, det får vara ett halvkilo med där tills jag fodrat upp den. (Ska bararberna själva äta upp den kommer det ta en evighet då de får typ 100 - 200 gram var/dag.)

Hestekraften - Hade jag inte tänkt ha egentligen. Hon har stått på Hestekraft, havre och betfor innan. Men jag har kikat lite på det och det passar ju in bra, och generalagenten visade sig bo i hålan här. Så hon kan väl få Hestekraft då, det är inte dyrare än något annat, och tycker hon om det så varför inte..

Rehaben är enbart för att jag vill se om det har samma underbara effekt som det hade på Kele. (Som i korthet var svåårfödd som ung, sen började jag med rehab, och hon gick upp, jag sänkte MJ, hon gick upp och sådär höll vi på tills det bara var ½ kg rehab kvar och hon fortfarande var trind. Då tog jag bort rehaben med, och hon har varit lättfödd sen dess). Dvs att jag med rehab kan gå ner i MJ och få ner kraftfodergivan.

Dvs, om det visar sig att hon blir för trind på 90 MJ, så kommer jag sänka från hestekraften först. Blir hon för tunn kommer jag öka Rehaben först.

Oljan ligger där bara för att ge de där sista MJ som krävs, och gör det ju utan att öka kraftfodermängden, vilket är tacksamt.

Men om någon har ett bättre förslag där man kan få ner kraftfodergivan ännu mer (dvs under 2.1 kg som det blir med bara Hestekraft & olja) så tas förslag tacksamt emot!

Vill i totalfoderstaten ha 90 MJ, SRP/MJkvot på 7. Hösilaget innehåller 6,3 MJ och 39 gr SRP per kg foder. Hon äter 9 kg på fri tillgång i nuläget.

Att jag vill ha ner kraftfodermängden så mkt som möjligt är för att uppmuntra att äta mera hösilage om det går, då hon får i sig mindre TS än jag önskar nu..

Senast ändrad:

varför vill du bara ha en kraftfodring om dagen? Det är ju mycket bättre för hästen om man delar upp det under dagen:banana:

Och varför får man inte ge mer kraftfoder än 0.4 kg per hundra kilo häst.
Den reglen jag jag aldrig lära mig på hästkunskapskursen i skolan, däremot fick jag lära mig minst ett kilo hö per undra kilo häst.
Det måste väl vara en rekomendation eller?

Senast ändrad av en moderator:

varför vill du bara ha en kraftfodring om dagen? Det är ju mycket bättre för hästen om man delar upp det under dagen:banana:

Och varför får man inte ge mer kraftfoder än 0.4 kg per hundra kilo häst.
Den reglen jag jag aldrig lära mig på hästkunskapskursen i skolan, däremot fick jag lära mig minst ett kilo hö per undra kilo häst.
Det måste väl vara en rekomendation eller?

Hästen har en väldigt liten magsäck, det underlättar väldigt när man är ett flyktdjur. För mycket (i volym mätt) mat på en gång innebär att passagen vidare från magsäcken går för fort. Antar att tumregeln delvis har med detta att göra, men också för att man inte ska överskrida maxmängd stärkelse etc vid samma giva.

För mycket (om vi struntar i vad för mycket är sålänge) kraftfoder vid samma tillfälle gör alltså att dels så tillgodogör sig inte hästen fodret ordentligt, och dessutom passerar det snabbare än tänkt genom tarmsystemet, och det gör att man riskerar feljäsningar då fodret inte är 'färdigbearbetat' där det ska innan de kommer till nästa del av tarmen. Det kan leda till magtarmstörningar.

Att jag bara vill ha en kraftfoderfodring är av rent praktiska orsaker. Jag vill INTE serveta kraftfoderfrukost nämligen. Av två orsaker - dels att jag när jag jobbar dagpass måste åka 05,30, dvs kliva upp 04.30. Jag är inte så road av att kliva upp ÄNNU tidigare för att fodra kraftfoderfrukost inne. Sen, jag tycker det är lugnare och trevligare i stall som inte fodrar kraftfoderfrukost. Hästarna står inte och trampar klockan X, de förväntar sig inte att 'nu kommer gooodiset' och det är helt sonika lugnare.

Och de går ute till 21 - 22, så det är knepigt att hinna få in en till fodring på kvällen. Nu får de kraftfodret vid intag, och om jag då ska vänta typ 4 h till så blir det ju verkligen mitt i natten, och det är jag inte heller så road av. Och ge ett mål kl 21 - 22 och ett kl 23 - 24 känns som det inte gör någon större skillnad.

Sen, en korrigering. Det är INTE ett kilo HÖ per 100 kg häst minst,d et är 1 kg TORRSUBSTANS per 100 kg häst! Omräknat i hö (som har 84% TS) så blir det minst 1.2 kg hö/100 kg häst. Det är dock minimigiva, rekommenderad giva är 1.5 kg TORRSUBSTANS/100 kg häst.

Är du inte hemma innan de ska gå in? Du kanske kan ta in bara henne och ge ett extra mål på em/kväll?

Du vet hur C's mamma såg ut, jag tror att en stor anledning till det var att jag inte hade möjlighet att dela upp kraftfodergivan i mer "hanterliga" doser, även om det på pappret gick utmärkt att ge som jag gjorde.

Kan det inte vara ett alternativ att hälla olja över morgongrovfodret? Eller fodrar du grovfoder ute i gemensam hage?

Jag har inte tittat närmare på foderstaten, så det kanske inte är aktuellt att byta kraftfoder mot mer olja heller.

Det vara bara en tanke.

Är du inte hemma innan de ska gå in? Du kanske kan ta in bara henne och ge ett extra mål på em/kväll?

Du vet hur C's mamma såg ut, jag tror att en stor anledning till det var att jag inte hade möjlighet att dela upp kraftfodergivan i mer "hanterliga" doser, även om det på pappret gick utmärkt att ge som jag gjorde.

Ta in bara henne för att fodra är rätt meningslöst, då har hon inte ro att äta =/

(Jag är hemma vissa dagar, andra inte, jobbar ju skift så jobbar ju kväll & natt ett par ggr per vecka, iofs så skulle ju isf mamma få ta in och ut en extra gång för att hon ska äta, men det känsn som väldigt mycket bök att hon ska släpa in tre hästar (två just nu, men..) och låta en äta, och sen släppa ut dem igen, för att bara några timmar senare plocka in igen.

Men om hon behöver ha fler mål, då kommer jag ju lägga dit en kraftfoderfrukost. Cactus fick ju 4 kraftfodermål/dag, just för att precis det du påpekade - ofta så gör det susen att dela samma mängd i mindre mål och vips så går de upp. Men jag tänker prova med ett först, damen har ju inte direkt några hullproblem *host* i nuläget iaf. Har såklart tappat sen hon kom (står på betydligt mindre än hon gjort innan, och än hon borde behöva), men hon har inte tappat alls så mycket som jag var rädd för, och ligger fortfarande på normalhull plus :angel:

Kan det inte vara ett alternativ att hälla olja över morgongrovfodret? Eller fodrar du grovfoder ute i gemensam hage?

Jag har inte tittat närmare på foderstaten, så det kanske inte är aktuellt att byta kraftfoder mot mer olja heller.

Det vara bara en tanke.

Tanken var god och iden bra. Fast jag fodrar frukosthösilaget ute i gemensam hage. Det gör jag iofs normalt med, men sen valacken hamnade på boxvila har det serverats frukosthösilage inne (för att han ska ha sällskap lite mer).

Fast en viss dam äter inte frukosthösilage. Jag vet inte varför egentligen, för hon äter det UTE. Jag trodde först hon helt enkelt inte var hungrig, då hon ju har fri tillgång och alltid hösilage kvar på morgonen. Men hon äter iaf litegrann ute om man släpper ut och lägger ut (Dock inte så mkt som jag skulle önska, men men). Samtidigt så hon är helt ostressad på morgonen, har inte bråttom ut eller något, så vet inte vad det är som gör det.

Socialt beteende? Det vill säga, när hon ser att de andra hästarna äter så äter hon också?

9 kg hösilsge till häst på 500 kg låter lite tycker jag. Varför inte öka den ransonen och dra ner på något annat? Tänk på att stråfodret är grunden i foderstaten och hästen behöver fibrer.

Svarar istället för TS

Hästen står på fri tillgång men äter inte mer. Står i ett inlägg av TS tidigare.

Socialt beteende? Det vill säga, när hon ser att de andra hästarna äter så äter hon också?

Det ser hon ju inne med, men det tycks inte hjälpa på morgonen. Kan vara så att hon är ivrig att få komma ut, men inte visar det utåt på det klassiska sättet kanske?

För jag har ju en väldigt öppen stalllösning, så det går inte för henne att missa att de andra två äter.

Men v får se, om det inte går med bara en fodring så får jag prova med två, och d har hon bott här lte mer också och kanske har bättre aptit inne med.

9 kg hösilsge till häst på 500 kg låter lite tycker jag. Varför inte öka den ransonen och dra ner på något annat? Tänk på att stråfodret är grunden i foderstaten och hästen behöver fibrer.

Precis som någon snäll svarade åt mig så har jag skrivit att hästen får fri tillgång, men äter inte mer än 9 kg hösilage. Jag har också skrivit att hon får i sig alldeles för lite TS för min smak, och jag hoppas att hon tänker äta mer över tid. Får jag bestämma så äter hon 15 hg hösilage/dygn och ser glad ut. Då behövs det inget kraftfoder för att nå den aktuella MJ heller.

Mitt mål är och förblir alltid att de ska täcka sina behov med stråfoder, och kraftfodergivan är marginell bara för det ska skramla i krubban och man kan blanda ut tillskott i något.

Jag har haft ett liknade problem. Löste det genom att ge lucern (hackad strå) och spetsa det med melass. På det sättet så fick jag i hästen 3-4 kg lucern utan problem.

Nu vet jag inte riktigt vad dina kraftfodersorter har för värden. Det kanske inte räcker med de värdena som är i lucernet.

Ett annat förslag är att kanske se om du hittar ett hö med hörgre grund värden än vad du har. Det är ju dock inte det lättaste i år då det inte direkt är överflöd av hö i år. Men du behöver ju inte ha så bråttom utan prova med det du har och så kan man ju hålla ögonen öppna på ett hö med riktigt höga värden.

Mvh

Tora

Jag har haft ett liknade problem. Löste det genom att ge lucern (hackad strå) och spetsa det med melass. På det sättet så fick jag i hästen 3-4 kg lucern utan problem.

Nu vet jag inte riktigt vad dina kraftfodersorter har för värden. Det kanske inte räcker med de värdena som är i lucernet.

Ett annat förslag är att kanske se om du hittar ett hö med hörgre grund värden än vad du har. Det är ju dock inte det lättaste i år då det inte direkt är överflöd av hö i år. Men du behöver ju inte ha så bråttom utan prova med det du har och så kan man ju hålla ögonen öppna på ett hö med riktigt höga värden.

Mvh

Tora

Jag ger hösilage, inte hö. Och det idealiska för fullblodet skulle som sagt vara att hon åt hösilage med sisådär 9 - 10 MJ/kg foder, och en kvot på 7. Det blir dock problem i hagen då, då araberna ska ha hösilage med 6 MJ/kg foder, annars kommer de rulla fram.

Sen vet jag inte ens om man KAN hitta 'blött' (ca 55% TS) med så höga MJ-värden? För damen har ju sina åsikter om TS-halten med.. Ratade ju fullständigt mitt hösilage med 63% TS, och åt då MAX 4 kg/ dygn :eek: Men det nya med 56% TS föll henne ju i smaken.

Men, jag har fortfarande en ganska god förhoppning om att hon vad det lider kommer att börja äta bättre med hösilage. Om inte annat så när de inte går på gräs längre och det blir snö och kallt. Inatt hade hon petat i sig 5 kg till och med (normalt fyra).

Jag har funderat på att sätta in en extra krubba med lucernhack, men inte gjort det än iaf. Jag velar, för om hon äter lucernet på bekostnad av hösilage så blir det ju knas. Så sålänge hon är i bra med hull så avvaktar jag nog och ser om hon tänker börja peta i sig mera hösilage. Det blir ju mycket volym med lucern, och jag vill hålla kraftfodervolymen (och vikten iofs, de hänger ju ihop) nere, för att hon inte ska bli/vara så himla mätt av kraftfoder utan äta hösilage.

är ju tacksamt att damen var trind när hon kom, och även om hon tappat lite sen hon kom fortfarande ligger på nomallhull plus. Dvs men har råd att ha lite is i magen. Det jag ffa vill se är vad som händer när snön kommer, dvs de kan glömma att äta gräs..

Du behöver nog inte oroa dig att hon får för stor andel kraftfoder med dessa 2,4 kg. dessutom rätt mkt växtråd i Hestekraften. Läste nyligen en studie om vad man gav tränande fullblod i ngt annat land (tror det var Australien). Genomsnittsgivan var 7.3 kg spannmål per dag. Inte för att jag vill rekommendera det, men det ger litet perspektiv! HH

Du behöver nog inte oroa dig att hon får för stor andel kraftfoder med dessa 2,4 kg. dessutom rätt mkt växtråd i Hestekraften. Läste nyligen en studie om vad man gav tränande fullblod i ngt annat land (tror det var Australien). Genomsnittsgivan var 7.3 kg spannmål per dag. Inte för att jag vill rekommendera det, men det ger litet perspektiv! HH

Mm, och hon har ju stått på 7-8 kg hösilage, 1.2 kg Hestekraft, 2.4 kg havre + ½ l blöt betfor innan, så det är ändå 'lite' kraftfoder jmf med vad hon är van med.

Sen, om hon bara äter såpass mkt hösilage så jag är nöjd TS-mässigt, då gör det mig inget om jag behöver ge mkt kraftfoder heller (förutom de praktiska aspekterna då)

Sen, en korrigering. Det är INTE ett kilo HÖ per 100 kg häst minst,d et är 1 kg TORRSUBSTANS per 100 kg häst! Omräknat i hö (som har 84% TS) så blir det minst 1.2 kg hö/100 kg häst. Det är dock minimigiva, rekommenderad giva är 1.5 kg TORRSUBSTANS/100 kg häst.

Där ser man ;) Man lär så länge man lever.:banana:

Liknande trådar

B
Foder & Strö Är det för mkt att ge 1,2 kg kraftfoder vid ett enda tillfälle under dagen? Mina äter just nu 0,7 kg på kvällen, men hingsten har gått...
2
Svar
28
· Visningar
1 919
Senast: skumpan2000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka