1kg linfrökaka till stor häst?

Sv: 1kg linfrökaka till stor häst?

Det brukar stå maxgiva på förpackningen om det finns någon (iaf från de större företagen tex Hippo). Tveksamt om hästen äter så mycket dock, de två jag provat på äter inte mer än ett par dl pellets.

Det var konstiga hästar det! :confused: ;)

Jag är van vid glupska kallblod så det är nog inga problem! Dock handlar det "bara" om 0,8kg MEN behöver eventuellt öka lite senare och därför frågade jag...

det låter väldigt mkt tycker jag...står det verkligen den givan på påsen???

På Hippos lincubes-påsen står maxgiva 0,5-1hg/ 100kg häst.
Gav min 0,3 kg och hon blev alldeles stissig! Satte sig rätt i huvet, hon blev urjobbig att rida :smirk: Har sänkt till 0,1 kg, få se om hon lugnar ner sig ;)

ancan skrev:
det låter väldigt mkt tycker jag...står det verkligen den givan på påsen???

jag går inte efter vad som står på påsen utan efter höets analysvärden.

Linfrökaka är väldigt rikt på PROTEIN och pga höets dåliga kvot behöver protein tillsättas. Tyckte det verkar bra med linfrökaka som proteintillskott, har gett det förut men då bara upp till 0,5kg.

Senast ändrad:

majja22 skrev:
På Hippos lincubes-påsen står maxgiva 0,5-1hg/ 100kg häst.
Gav min 0,3 kg och hon blev alldeles stissig! Satte sig rätt i huvet, hon blev urjobbig att rida :smirk: Har sänkt till 0,1 kg, få se om hon lugnar ner sig ;)

Okej - det vill säga max 600g till en häst på 600kg. Hmm... Kanske lite i överkant med 800g då... Får väl pröva!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama