17 eller 17.5" i Tekna dressyr??

MaRomer

Trådstartare
Snabbt svar så jag inte beställer helt fel strl! Har provat sadel men kommer inte alls ihåg vilken strl jag skulle ha. Och nu finns det inte en chans att jag kan ta mig iväg för att prova en.

Har 17" på tidigare sadlar (T6 från hööks) Och de har passat mig super. Men fick höra att Teknan är väldigt djup i sitsen och att man därför kan gå upp en strl.

Jag har nu strl 40 i byxor, men ska gå ner 10 kg i vikt. Och kommer alltså hamna på 36-38 i byxor. Är nu gravid och har därför ingen möjlighet att själv provrida sadeln fören om ca 1 månad. Men sadeln passar hästen och hon behöver en ny.

så ska jag beställa en 17 eller 17.5"?

Sv: 17 eller 17.5" i Tekna dressyr??

Om du normalt har 17" så är det de du ska ha även i Tekna, tycker jag. Jag har 17" och skulle aldrig vilja ha någon större.

Om du normalt har 17" så är det de du ska ha även i Tekna, tycker jag. Jag har 17" och skulle aldrig vilja ha någon större.

Japp, har alltid haft 17". 17,5" har känts så stora:/

Här rider jag i min T6 hopp, dock ska de 10 extra kilorna bort! Och det mesta har satt sig på rumpa och ben:(

31911850.jpg

31911827.jpg

31911831.jpg

Värdelös sits pga sadel och häst skjuter fram en. Och extremt låg hand;)

Ja alltså, en 18 behöver du ju såklart inte köpa.
Men det var en riktlinje att hon inte "druknar" i sadeln fastän hon är smal.
Så jag tror det inte spelar så stor roll om du tar en 17½.

Jag är 159 och rider i Teknan utan problem. tyckte inte det var så stor skillnad i 17 eller 18 när jag testade kåplängden.

Ja alltså, en 18 behöver du ju såklart inte köpa.
Men det var en riktlinje att hon inte "druknar" i sadeln fastän hon är smal.
Så jag tror det inte spelar så stor roll om du tar en 17½.

Jag är 159 och rider i Teknan utan problem. tyckte inte det var så stor skillnad i 17 eller 18 när jag testade kåplängden.

Red i 18" på en väns häst och tävlade honom mycket. Och kan tala om att jag knappt nådde ner med skänkeln;) Beror iof på ´sadel också hehe.

Jag tycker att det ser ut som att du sitter en hel del på bakvalvet, jag hade tagit 17.5".

Jag tycker att det ser ut som att du sitter en hel del på bakvalvet, jag hade tagit 17.5".

Ta med att jag var gravid när bilderna togs och vägde 10 kg +.

Denna vikten ska jag ner till och gärna-5 kg till;)
28414354.jpg

rider här i en 17"

Jag tycker ändå att sadeln ser för lite för liten ut även på den bilden,
men jag har lärt mig att man minst ska ha en handsbredd bakom sig på bakvalvet. :p

Jag tycker ändå att sadeln ser för lite för liten ut även på den bilden,
men jag har lärt mig att man minst ska ha en handsbredd bakom sig på bakvalvet. :p

Det har jag med, men tyckte att den var så stor i 17,5" gled lixom runt i den!

Ja jag ska testa en tekna 17 idag så får vi se! Vill ju inte den ska bli för trång;)

Om du glider omkring för att sadeln inte låser fast dig bör du sitsträna? Jag har aldrig lyckats glida omkring i en sadel?

Jag håller med Iw, tycker sadeln ser liten ut.

Om du glider omkring för att sadeln inte låser fast dig bör du sitsträna? Jag har aldrig lyckats glida omkring i en sadel?

Jag håller med Iw, tycker sadeln ser liten ut.

Jag sitter som berget barbacka;) Och gör det ofta så sitsen är det inget fel på. Men ska som sagt testa en tekna idag så får vi se!

Tycker ni denna ryttare är för stor för sadeln:

http://www.youtube.com/watch?v=i17mnJ6jPAw

Senast ändrad:

Det är inte riktigt samma känsla i Teknan att testa den på en bock och sedan rida i den. Stöden är ganska stora, vilket känns under ridning, och kan ev pressa dig lite bakåt. (bara så du är förvarnad) det är också lite därför jag skulle rekomendera att du hellre tar lite större än mindre.

Lägger in fler bilder:

17"
20127109.jpg

17" med termobyxor

30457526.jpg

17"
10533070.jpg

16.5"
2824880.jpg

16.5"

5862066.jpg

Det är allt från dressyr till hoppsadlar på bilderna. Lite därför jag inte vet vilken strl som behövs! :/

Det är inte riktigt samma känsla i Teknan att testa den på en bock och sedan rida i den. Stöden är ganska stora, vilket känns under ridning, och kan ev pressa dig lite bakåt. (bara så du är förvarnad) det är också lite därför jag skulle rekomendera att du hellre tar lite större än mindre.

Ska inte testa den på bock utan sitta i den på häst. Men bara i skritt då jag ska föda om 2 v och har problem med foglossning!

får se hur dte ser ut i kväll. Ska se om jag kan få någon att fota!

Detta är en 17" tekna och ryttaren är större än mig. Sadeln är utprovad hos akturiserad sadelutprovare som tyckte ryttaren skulle ha denna strl. Därför jag är bekymrad över strl!

183040_10150114915913738_532693737_6422625_3648823_n_142865590.jpg

Jag tycker att sadeln ser för liten ut på alla bilderna. :p

Jag tycker verkligen inte om när man sitter på bakvalvet, jag sålde min sadel både för att den inte passade hästen (gick att ändra) men också för att jag
är 8 kg fetare nu än vad jag var när jag köpte sadeln.

För liten sadel =
ToGetBackInTime_by_Tarjeis.jpg

Tycker du sitter bra i den sadeln;) Ja jag få testa! Hade tänkt vänta med sadel men hästen behöver ny och kan inte vänta tyvärr. Så blir att prova lite försiktigt så får vi se!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 704
Senast: Squie
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 794
Senast: tuaphua
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 194
Senast: Buck
·
Utrustning Hej! Jag har ett par ridbyxor som jag köpte precis när jag skulle börja rida, för ett halvår ca. alltså. Nu har dom tänjt ut sig rejält...
2
Svar
36
· Visningar
4 901
Senast: Millz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025