S

saffran2

jag va på vul idag pga blödning. då mätte dom bebisen och jag har för mig att den va 17.6 mm. och jag är i vecka 9, 8+6 är det väldigt litet?
läser man på flera sidor "ska" bebisen vara mellan 22-30 mm i vecka 9.
borde jag oroa mig? varför är min bebis inte så stor som den borde?:confused:

Sv: 17.6 mm

För att du kanske inte är så långt gången som du tror ?

Jag tror inte alls att du ska oroa dig nu, säkrare datum får du ju på rutinul i v.18 :)

"vet" du att du är i v9? har du testat med ägglossningsstickor eller gjort IVF eller något sånt?? för annars behöver det inte betyda något annat än att du blivit gravid lite senare än du trott... eller så kan ju siterna du läst på ha en annan "definition" av vad v.9 är... sa inte läkaren något??

jag va på vul för en vecka sen. då trodde jag att jag va 8+2 men blev flyttad två dagar bakot. så jag vet ju att jag är i vecka 9 och 8+6 nu..men som sagt det är kanske bättre att vänta till rutin ul med att oroa sig för bebisens längd

Alltså det är inte alls säkert att den uträkningen är rätt heller, bebisen i magen är så jäkla liten så det är svårt att räkna ut.

Jag blev flyttad två gånger :)

Jag tycker du ska vara lite öppen för att du kommer förflyttas igen när det blir dags för rutin-ul.

Är du orolig som person, du får gärna PM:a om du känner att du vill prata av dig lite oro ...

jag är grymt orolig av mig.. första barnet också. så det är så mycket man inte vet

Jag vet inte alls hur stora de "ska" vara, men jag var på VUL och blev daterad till vecka 9+1 och bebisen var 21 mm, så det låter väl helt rimligt?

Vilken bra uträkningslista Freddie la ut.

Jag hade ungefär samma reaktion som du när jag gjorde VUL nån gång i vecka 8. Fostret var ca 1,5 cm och det stämde inte alls med vad det stod på t ex Familjeliv. Blev orolig och fick ringa tillbaka till MVC samma eftermiddag och fråga om det verkligen stämde.

Min gissning är att vissa av de här graviditetskalendrarna utgår från fullgångna veckor. Om jag är i vecka 8 (säg 7+1) så är det väldigt stor skillnad från att ha gått åtta fullgångna veckor (8+6).

Enligt Freddies lista stämmer väl storleken på fostret ganska bra!

Det beror ju på hur de mäter. På VUL mäter de väl från huvud till "rumpa", men i information på nätet osv står längden ofta från huvud till fot.

Jag har för mig att på mitt VUL i v 8 eller 9 så var fostret ca 18 mm. Det är det måttet som ger BF-datum (vilket på mig blev 28/12, när doktorn mätte en gång till så blev BF-datum 29/12 - så det är så lite som skiljer). Vid rutin-ul blev BF-datum ändrat till 31/12.

Det beror ju på hur de mäter. På VUL mäter de väl från huvud till "rumpa", men i information på nätet osv står längden ofta från huvud till fot.

När jag gjorde VUL i v 7-8 så reagerade jag som TS, och då förklarade doktorn för mig precis som du säger. Så, TS, din bebis är alldeles normalstor, annars hade de sagt något dessutom!

jag känner mig lugnare nu.. det är ju säker olika från olika bebisar också.. får vänta tills vecka 12. då ska vi göra nupp-test

Min bebis var 15,8 mm i vecka 8+2.
Trodde jag var i vecka 9+ något.

Min bebis var 15,8 mm i vecka 8+2.
Trodde jag var i vecka 9+ något.

Måste bara fråga, helt off topic, men är du gravid nu? Läste en massa trådar av dig för ett tag sedan, minns att ni var på gång, och att du var väldigt sugen:laugh:

Hoppas allt har gått bra för er!:bump:

Jag jag gjorde ultraljud i v. 12 så var min bebis mindre än vad jag läst på olika sidor men hon var helt normal i storlek enligt bm.
Om det hade varit något onormalt så om dom sagt det till dig.

Internet i all ära och alla familjesidor osv...Men ibland så jagar det nog upp en del i onödan!

Din graviditet är säkert helt normal, och som nån annan i tråden säger: om det varit nåt "fel" så skulle läkaren sagt något!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 280
Senast: Rosett
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 656
Senast: Lobelia
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 984
Senast: Nixehen
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
29 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Valet i USA
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2