17 500 kr för tågdödad häst

Sv: 17 500 kr för tågdödad häst

För vad exakt?

Vi hade en tågolycka här i trakterna, en bekants bekant vars häst hamnade framför tåget. Något hon inte hade räknat med var att hon ombads komma och hämta kroppen ganska omgående. Visseligen självklart, men det är inget man tänker på i stunden.

Varför skulle häst vara undantaget som inte ger ersättning vid dödat/skadat djur?

Att man blir ersatt ekonomiskt vid olycka är lika gammalt som tågtrafiken själv.

Varför skulle häst vara undantaget som inte ger ersättning vid dödat/skadat djur?

Att man blir ersatt ekonomiskt vid olycka är lika gammalt som tågtrafiken själv.

Nä alltså jag menar vad är det man får betalt för? Är det nåt sort livvärde på hästen, eller allmänt plåster på såren? Eller hjälp för utgifter som en sån här olycka kan generera, som att transportera bort kroppen?

Vad är det man ekonomikst ersätter, som tydlgen är lika gammalt som tåget.

Det är värdet på djuret man får ersättning för.

Vet inte hur det är med sällskapsdjur men tamboskap och jakthundar får man ersättning för vet inte hur det är med djur som har liv försäkring där tror jag det bara är max mellanskillnaden om djuret är försäkrad för lägre än värdet på djuret man får från banverket.
Finns säker ett max belopp om det skulle hända en dyr häst.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar men jag tror jag minns när detta hände och hävdade inte ägaren att hästen var värd en bra bit över 100 000kr? Eller är det ett annat fall jag tänker på eller har blandat ihop det med?

- vid närmare eftertanke kanske det borde stått i artikeln om det hade varit den hästen....

Om man går till förstahandskällan, Nerikes Allehanda, hittar man detta:

"I somras dödades en häst vid en olycka med ett tåg. Nu ersätter Trafikverket hästägaren med 17 500 kronor för det skedda.

Beloppet har fastställts enligt värdering av Svenska Russavelsföreningen.
Det var på morgonen den 19 juni som olyckan skedde. En lokförare hade vid halv 5-tiden denna morgon rapporterat om att tåget hade kört på en häst och att hästen hade dött omedelbart."

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra hästar gick en ögonblicklig död till mötes då de blev påkörda av ett godståg på nyårsdagen. Nu får en hästägare en ersättning på 79...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den hästägare vars två islandshästar blev påkörda och dödade av ett godståg på nyårsdagen, ersätts nu av Trafikverket med 79 000 kronor...
Svar
0
· Visningar
418
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När hästen kom lös under ridturen blev den påkörd och dödad av tåget. Nu får hästägaren 27 500 kronor i ersättning skriver Corren. ...
Svar
0
· Visningar
377
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En avklippt strömkabel och en grind i småbitar. Det är vad som låg bakom att en häst dödades av ett tåg i Södertälje i fredags, berättar...
Svar
3
· Visningar
986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka