16årig D-ponny

nice and happy

Trådstartare
Min 20åriga syster är inne på att köpa en D-ponny på 16år, som är tävlad LB/LB. Hon skall då tävla med henne bland ridhästar.
Blir ju dock 17år snart...
Vad tycker ni ang detta?

Själv försöker jag avråda henne, för hon vill ju ändå ha en häst som hon kan träna/tävla ett tag till med & det är inte många år tills hon blir 20år ändå...

Sv: 16årig D-ponny

Är det en bra ponny som är glad och pigg så är det ju helt lugnt.
Din syster kommer ju antagligen snart att växa ur den.
Jag tycker själv att det är din systers sak att bestämma.

Om ponnyn är frisk och hel så är det ju inte ålder. Så jag hade inte tvekat att köpa den om jag gilladen den. Köpte själv en mycket fräsh 26-årog ponny till min dotter som tävlade under att par år. En fantastik läromästare.

håller med föregående inlägg
är hästen frisk och utan skador och verkar gilla att träna kan den tävla i många år till om det inte blir skador eller så,men det kan det ju lika gärna bli med en unghäst.
På plus sidan med en äldre häst är ju att de ofta är utmärkta läromästare coola att åka transport tävla och träna med

Själv köpte jag en 16 årig d-ponny för 9 snart 10 år sedan,han fyller alltså 26 efter nyår.Har tävlat och tränat och haft jättekul med den ponnyn han tävlas fortfarande av min syster och är fortfarande lika pigg och glad,han har dessutom aldrig!!! varit skadad eller sjuk under hela sitt liv(förutom kanske en enstaka förkylning)

tycer det är upp till din syster att bestämma,vill hon ha den som en läromästare/kompis verkar det ju utmärkt,vill hon ha en tävlingshäst att satsa med är det kanske inte rätt köp,men då skulle hon väll heller inte köpa en ponny som gått så pass låga klasser heller?
köp efter ändamål skulle jag säga

Har en 16årig kille här ute. Och han tävlar lätt en bana 110cm. Beter sig inte som en 16åring heller utan snarare som en 3årig liten hingstkille.. Så håller man hästen bara frisk och i bra kondition kan dom hålla hur långt som helst. Bara med rätt vård så kan din syster lätt tävla ett par år ialf.

Jag köpte min ena häst när han var 15. Han är nu 16 och är hur pigg och glad som helst:) Det har inte varit något bekymmar alls med honom förutom för någon vecka sen då han hade lite lätt kolik men det var ingen fara tyckte veterinären.
Så jag tycker absolut att hon ska köpa ponnyn om hon känner att allt stämmer:)

Lycka till med hästköpet!!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar