16 el 17" till D-ponny?

Ridtjejen

Trådstartare
ska köpa D-ponny som är ca 144-145 hög, passar 17" el blir det för stort? är vuxenryttare,och sadeln är normal mot lite bred .

Sv: 16 el 17" till D-ponny?

Har inte med mankhöjd att göra, utan hur lång ryggen är.

Tumstorleken är ju ryttarens mått, vad ryttaren behöver. En 17" med rundbossor kan ha kortare anläggningsyta (mot hästen) än en 16" med kilbossor.

Sedan har det ju - som vanligt - med ryggform, -utformning och en rad andra parametrar att göra - detta om sadeln passar eller inte.

Det kan vi inte avgöra, beror på hur hästen är bygd :) Min d-ponny kunde ha 17½ men då var hon lång i ryggen, en ponny i samma storlek men kortare i ryggen hade den sadeln inte varit optimal att ha på då den tryckt för långt bak...

Beror på hur ponnyn ser ut och hur din kropp är formad.

Min islänning som är en C-ponny har jag just nu en 17" sadel till och den förra sadeln jag hade var 17,5" och det gick utan problem.
Då har han dessutom en kort rygg.

Min rumpa och ben kräver en 17" sadel, är man smalare och kanske kortare kan nog en 16 eller 16,5" passa.

Som alla andra redan har sagt så beror det helt och hållet på hur hästen är byggd.
Min ena storhäst (162cm) kan t.ex inte ha en större sadel än 16,5" pga sitt korta sadelläge.

Hej!

Det beror helt på hur hästen och du är byggda.

Oftast är tummen på sadeln mest beroende av hur stor/liten ryttaren är, men sen finns ju då extremt kortryggade pållarna där det finns en gräns för hur stor rumpa ryttaren kan ha.. Min 155 cm häst kan max ha 16,5 OM sadeln har kort anläggningsyta.

/Lavinia

då får jag vänta och se om min sadel passar.... hur är det med andra storlekar.... täcken,är det 135 cm? bettstorlek brukar ju åxå vara individuellt, men på ett ungefär? har haft stor häst de senaste 20 åren och 145 i täcken och 12,5 i bett.... hade velat köpa hem sånt innan ponnyn kommer (ej inriden) så därf vet jag ej måtten....

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
331
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 575
Senast: Roheryn
·
Utrustning Är på jakt efter en dressyrsadel till vår c-ponny. Han har idag en prestige versailles 16" bomvidd 33 som ligger bra. Vad ska jag leta...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka