15årig hopphäst med senskada

Nickelodion

Trådstartare
Min häst har skadat djupaböjsenans förstärkningsfäste. Han har inte varit halt alls men reagerade på att svullnaden satt i så länge. Åkte in och UL och kunde konstatera senskada. Han fick skadan nån gång i hagen då jag var utomlands en vecka. Så förmodligen har han busat/hoppat snett i hagen.

Men nu undrar jag vad ni tror om framtiden för en häst med denna typ av skada.? Han är ett 15 årigt fullblod och har tävlat hoppning i ca 9 år. Jag vill fortsätta tävla hoppning på minst lokal nivå, men är rädd för att prova sätta igång och hoppa honom sen när skadan läkt. Dels för hans skull eftersom han är ganska gammal och dels för att jag Orkar inte med flera långa konvalescenter.

Men kan man sälja en sån här häst? är det verkligen nån som vill ha en häst med gammal senskada?
Han är dessutom fullblod med tillhörande nerver och har en del olater för sig. Alltså ingen lätt häst.
Men jättesnäll och välriden (La dressyr)

usch vet inte vad jag ska göra..:confused:

Sv: 15årig hopphäst med senskada

Du har valt att köpa en häst att ha roligt med och tävla tilsammans med. Samtidigt som du valde detta valde du också att ta ansvar för denna häst och göra allt för att den ska må bra.

Därför anser jag att du ska behandla och sätta igång hästen enligt veterinära anvisningar. Vad säger vet, kommer den kunna hoppa igen.

Ärligt talat är det svårt att sälja häst nu, och ett 15årigt fullblod kommer inte bli lätt!

Hursomhelst så förtjänar hästen en chans att bli bra! Det är inga maskiner som man kan byta ut såfort något händer!

Kanske låter hård men detta är mina åsikter.

Lycka till med hästen:) !

Måste tillägga att du ska ha mkt cred för att du har så bra koll på din häst att du märkte att något var fel även om den inte var direkt halt!!

Fast det är just detta som jag tycker är att ta ansvar. Om jag har en häst som inte passar mina ambitioner så är det väll bättre att jag överväger vad för framtid min häst har?

Jag vill inte ha en promenad häst jag vill ha en hopp häst. Jag vill inte betala 4.000kr/månaden för att ha en promenad häst. Detta är mitt val.
Jag tänker självklart ta den tiden det tar att få honom frisk. Det är tiden hästen får efter att den blivit frisk jag pratar om. Nu är detta en senskada och såklart kan veterinären inte uttala sig om hur pass bra hästen kommer klara framtida hoppträning/tävling. Detta får man prova sig fram.
Det är detta jag tvivlar på, om jag försöker igen så finns det en risk på minst 50% att hästen blir dålig igen. Då står jag där med 6 månaders konvalescens igen. Detta är en häst som inte passar att vila för länge heller.
Förmodligen får jag ta bort honom då också.

Det jag undrar är väll egentligen om det går att sälja en sån här häst. Gammal senskada och pigg. Men som säkert skulle kunna gå lättare dressyr tävlingar osv.
Jag vill bespara min häst lidande. Lidande pga konvalescens, lidande pga att man säljer till ngn som skiter i att han har haft senskada, han är trots allt 15år och har varit igång i 13år. Varav jag har haft honom i nio år.

Mitt då 18-åriga hoppsto som tidigare fått 1,40, också med mycket fullblod i sig, sparkade sig själv i hagen en onsdag förra juni. Såg direkt när jag tog in henne att det var senan då hon var rejält svullen. Efter massa UL konstaterades det att det var djupa böjsenan, och efter ett par laserbehandlingar började hon bli bättre. Hon svarar skitbra på laser, massage och på BoT.
Hur som helst så var inte heller hon halt, och veterinären sa att så länge hon inte haltar ska hon skrittas. Efter skritt-turerna var benet finare. Stod hon några dagar svullnade det upp, då ärret stoppar cirkulationen i benet.

Hon skrittades juni-november, och i november "friskförklarades" hon och vi började galoppera henne ute. I april i år, alltså nästan ett år efter skadan, börjar vi hoppträna. Hon fullkompigt älskar att hoppa och var själaglad :love:

MEN. I och med att hon är så pass gammal, har andra utläkta skador och är allmänt känslig, är det nu istället något i bakdelen som inte pallade att skrittas bara och som nu inte tål för stor ansträning. Därför har nu mamma tagit över henne, och jag har köpt en ny häst. Men hon hoppas fortfarande, och rejsar utav bara helvete i skogen och är i full kondition. Hon hade säkert klarat mina tävlingsambitioner på 1 m 1,10 med frambenet, men jag vågar inte chansa med bakdelen. Däremot går hon nu clear rounder på 80-90 utan problem, med min galna morsa på ryggen som bara gasar.

Allting är nu på hennes nivå, hon har ingen press what so ever. Om hon har ont i rumpan en dag, då går vi på promenad istället. Men jag ska säga att frambenet med ärret på senan, är som allra finast efter ett rejält träningspass! Sen två dagar efteråt svullnar det igen, och då får man rida igen och så är det borta.

Det jag vill säga är att det inte är helt kört - hade tanten varit lite yngre och lite mer mjuk i rumpan hade vi nog hoppat fortfarande, fast med senskada. Just för att hon tycker det är så roligt! Men på hennes nivå - jädrigt lång framskrittning, jädrigt lång avskrittning, lång framridning och mycket tänk på benet.

Senast ändrad:

Min häst har skadat djupaböjsenans förstärkningsfäste.
Djupa böjsenans förstärkningsband är det man kapar på föl med bockhovar, som inte svarar på annan behandling. De kan leva normala liv även utan detta förstärkningsband.
Din häst har skadat fästet till ett sådant förstärkningsband, jag kan inte tänka mig att det skulle äventyra hans användbarhet i framtiden, med tanke på ovanstående.

Jo,det gör det.
På äldre hästar förrsvinner elastisiteten och det händer att skadan går upp igen.
Detta är en vanligt skada på äldre hästar, från 13 år och upp.

Frågan är hur allvarligt förstärkningsbandet är skadat.

Min häst har ju tyvärr skadat båda frambenens förstärkningsband vid olika tillfällen och de har bedömts som mycekt allvarliga, så pass att han aldrig skulle kunna komma tillbaka helt.

Konv vid första tillfället var 1 år och på det andra är det 5 mån sedan och jag skrittar bara, dock nu uppsuttet.

Min häst har en ganska allvarlig skada på djupa böjsenans förstärkningsband. Han fick den för flera år sedan och har efter konvalecencen (som var närmare ett år lång) aldrig haft några men av skadan alls. Dock är han väldigt tjock över senan och svullnar när han står stilla, men det är ingenting som han har haft ont utav. Nu har han visserligen en massa andra problem (med lederna) som gör att han inte hoppas särskilt mycket i alla fall, så det är väl lite svårt att säga hur han hade hållt för hoppträning/tävling men det är i alla fall ingen av de veterinärer som behandlat honom som har gett några restriktioner för hur han bör ridas på grund av hans sena.

Liknande trådar

Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 273
Senast: ll.96
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 476
Senast: Robina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III