150 mil lång transport, hur? Skadligt?

K

kladdkakor

Om jag ska transportera en häst till och från Schweiz till Sverige (150 mil ca), hur gör jag? Ska jag köra upp hästen själv (sträckkör man tar det ca 15 timmar) eller anlita någon som tranporterar upp hästen åt mig? Kostnad och hur går det till i så fall?

Och - är det skadligt för en häst att transporteras denna sträcka och tillbaka i början och slutet på sommaren? Om man t ex bor i Schweiz och har hästen uppstallad där men vill ta med den till Sverige på somrarna. Är det möjligt eller tar hästen skada av att transporteras "för mycket för länge"?

Jättetacksam för svar, vill absolut inte göra något skadligt för hästen!
Mvh Maja

Sv: 150 mil lång transport, hur? Skadligt?

Titta på vad det kostar i bensin samt färjor etc. Har för mig att förjan rödby-puttgarten r ganska dyr med släpvagn. Ännudyrare om det är lastbil.
150 mil klarar du inte att sträckköra. Tro mig. Har kört mycket längre sträckor än det. Kör du dessutom inte långt varje dag så utsätter du dig för stor fara.

Du behöver dessutom stanna och stå still så hästen får vila. Alla krängningar i transport/buss måste hästen parrera och detta är jobbigt för dom.

Med trailer på ökar koncentrationen på körningen. Det tröttar.

Jag tror inte det är skadligt för hästen men min rekomendation är att sätta den på en hästbuss istället. Tror du tjänar på det också.

Bäst är väl att lämna kvar den på bete. Det blir ju betydligt mycket billigare än att släpa den fram och tillbaka.

Vet inte riktigt hur jag skulle göra men tänkte svara på din fråga om det är skadligt. Mitt svar är nej, det har uppmärksammat i samband med vibrationträning för hund/häst att detta är rentav bra, Alla dessa vibrationer för hästen menar jag nu, inte psykiskt eller så det är så olika från häst till häst.
Kort beskriving av ett fall: Hästen lastas med senskada under läkning, fraktas över 200mil (kommer ej ihåg hur många mil) i lastbil o när hästen kommer fram o veterinärundersökt är hästen hältfri!!! o Senskadan nästintill läkt.
Detta började dom forska i o kom fram till att vibrationträning i lagom dos är nyttigt för hästen speciellt som rehab.

Bara en liten extra synvinkel på lastbilsåkandet!!:p (Inte bara negativt o jobbigt för hästen alltså!!)

150 mil tar aldrig "bara" 15 timmar med transport. Jag har kört ca 90 mil i ett sträck och det tar ca 11 timmar med ett stopp för mat/tankning. Det är på bra väg E4 och jag kör ca 100 där det går.
Jag skulle inte sträckköra så långt utan stanna över natten en gång i alla fall.

Visst finns det risker med att transportera en häst så långt, den största risken är transportsjuka. Så för att en häst ska åka så riskfritt som möjligt behöver den förberedas innan transporten början. Man ser till att hästen dricker mycket vatten dagarna innan den ska resa. Det kan man göra genom att öka saltmängden fodret och även ge den betforvatten och att den kan dricka under resan. Nästa bit är att den i transporten ska stå så att den kan rensa sina luftrör. Det gör hästar många gånger på ett dygn och den kan bara göra det med huvudet lite framsträckt och ner mot marken. Så det är viktigt att se till så att transporten ser så att hästen kan göra denna rörelse. För att minska behovet att rensa luftrören så ska man hålla luften så dammfri som möjligt i transporten. Hö bör man t ex inte fodra med om man inte har blött det innan.

Så om du ska köra själv eller inte beror ju på om du har en transport som uppfyller kraven. Nästa bit är att det kan i vissa av länderna du ska köra igenom krävas att du har kompetensbevis och godkändtransport. Tills sist så när det är en så lång transport så kommer det troligen också att krävas färdplan som registreras hos Jordbruksverket. Så gå in på deras hemsida och läs vad som behövs och vad som kan vara aktuellt för just din resa.

Om jag vore du skulle jag anlita en hästtranspotör. Det är lite regler som du följa som kan vara krångliga för oss dödliga.

Om jag vore du skulle jag anlita en hästtranspotör. Det är lite regler som du följa som kan vara krångliga för oss dödliga.

Färdplan, veterinärbesiktning innan transport. Vet skall helst besiktiga fordonet med och måste skriva under färdplanen. Fardplanen skall innehålla planerad rutt, planerade raster, gränsövergångar etc. Ju mer detaljer desto bättre.

Det är en hel del att kolla upp ja. Och det är same same but different. Avgångsland 1 är Schweiz. Avgångsland 2 för retur resan är Sverige. Alltså är det två jordbruksverk som skall involveras.

Dessutom är Schweiz inte ett EU land vilket ytterligare komplicerar det hela. Möjligt att det behövs en ATA carnet eftersom det handlar om temporär export för åter importering.

Så återigen, jag hade valt att ställa hästen på bete på ett bra ställe och njuta av alpluften och örterna på ängarna istället för att knyckla in den i en trailer och köra 300 mil t/r för ett par månader.

Utan att ha läst tråden:

Det är nog inte bara mer eller mindre fysiskt omöjligt för dig att sträckköra 15 timmar om du inte är en utpräglad lastbilschaffis. Faktum är att man inte får köra en häst mer än 8 timmar i sträck utan rast. För hästen alltså.

En lastbilschaffis=yrkesförare får väl inte köra 15 timmar i sträck heller i alla fall inte i Sverige? Jag har kört taxi i många år och det var ganska stränga regler angående vilotider och raster. Ju längre man sitter bakom ratten desto större risk för olycka

Det är samma regler för lastbilschafförer som för taxichafförer. max 13timmar i sträck sedan är det 8timmars vila va?? Minst inte exakt. Men max 13timmar är det iaf.
Men däremot dom stora lastbilsbolagen har stallar som dom stannar vid o låter hästarna vila i box. Där får dom ordentligt med mat o vatten o 8-10timmars vila. Nått sånt kan inte timantalet exakt det var så länge sedan jag anlitade nått större bolag. Så visst kan du köra själv om du känner att du orkar o har lust men se till att fixa alla papper så du får frakta hästen över gränserna o boka en boxplats nån stans mitten av resan. Vill du ha det så billigt som möjlight så kan du ju själv sova i bilen..:p

En lastbilschaffis=yrkesförare får väl inte köra 15 timmar i sträck heller i alla fall inte i Sverige? Jag har kört taxi i många år och det var ganska stränga regler angående vilotider och raster. Ju längre man sitter bakom ratten desto större risk för olycka

Nä man får säkert inte köra 15 timmar som yrkesförare heller, jag menade bara att dom förmodligen är de enda som över huvudtaget skulle klara det. ;)

Får och får. Det är ett relativt begrepp.

"Jag släppte av en extra chaffis på (lämplig stad 4,5 timmar körtid ifrån utgångspunkten) och han måste ha fått med sig sitt färdskrivarkort."

Det är samma regler för lastbilschafförer som för taxichafförer. max 13timmar i sträck sedan är det 8timmars vila va?? Minst inte exakt. Men max 13timmar är det iaf.

Nej. Normal tid 9 timmar. Kan förlängas i sällsynta fall till 10 timmar. Dock har jag för mig att det bara får ske max 2 ggr i veckan samt måste kompenseras för på körtid på annat dygn. Information om körtidesregler finns här:
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1831/88126_kor_och_vilotider_utg_15.pdf
Men däremot dom stora lastbilsbolagen har stallar som dom stannar vid o låter hästarna vila i box. Där får dom ordentligt med mat o vatten o 8-10timmars vila.

Är du säker på att de har det? Du tror inte att det är något de säger bara för att hålla dig lugn och att du inte skall tro att din häst blir stående på bilen i flera dygn? En hästbuss med 10 hästar kan ha 10 olika leveranspunkter på flera olika platser med många timmars mellanrum i körtid. Ofta kan enklast bli att zig-zagga igenom europa till dessa leveranser för att lämna av hästarna.

Den tid det tar för din häst att gå från Stockholm till Bordeaux kan mycket väl innebära att den stått på bussen i två-tre dygn medans chauffören kört som en blådåre kors och tvärs för att tjäna så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Vill du vara hundra procentigt säker på att raststallar används så be om telefonnr till dessa, beräknad ankomst och avgångstid samt ring dit straxt efter ankomst och avgång och begär att få prata med chauffören. Bli inte förvånad ifall denne inte finns på plats.

Senast ändrad:

Möjligen är det olika inom olika yrkeskategorier. Jag är varken taxi- eller lastbilschaufför, men räknas som yrkeschaufför, och för min del är det max 13 timmars tjänstgöring. Sedan 11 timmar vila innan nästa arbetspass.

Jag vet mycket väl att reglerna inte alltid följs och att det fuskas med både vilotid och färdskrivare, samt att hästar står på lastbilar väldigt lång tid ibland.
Men jag vill tro att de flesta följer reglerna och oavsett regler är det inte lämpligt att köra 15 timmar i sträck.

Jag har en gång, detta är längesedan så mitt brott är förhoppningsvis preskiberat, kört 14 timmar i sträck och det var riktigt jobbigt. Ingenting jag skulle göra igen för man blir en sämre chaufför efter så många timmar bakom ratten.

Min man har eget taxiåkeri o enligt svenska taxiförbundet får han vara inloggad 13timmar i sträck men inte en minut mer. Hur det är med lastbilschafförer vet jag inte men skulle tro att det är ingefär samma villkor beroende på vad dom har för last.

De bolag som jag anlitade förr VET jag att dom stannade o lastade ur hästarna så dom fick stå i varsin box. Har nämlig både bildbevis o fick alltid numret till stallägaren. O hästarna kom alltid hem relativt utvilade o fräscha. Aldrig nått problem där heller. Men visst finns de säkert dom som struntar i att lasta ur våra vackra springare för att tjäna tid. Jag vet att när min arabåring åkte iväg så fick han faktiskt stå kvar i lastbilen då han var en riktigt liten sate att lasta. Men han hade en till häst kvar där inne o dom fick "boxar" i lastbilen. Man får inte göra så men denna lastbil vart "uppallad" så att det var godkänt för natten. :laugh:

Jag har en gång, detta är längesedan så mitt brott är förhoppningsvis preskiberat, kört 14 timmar i sträck och det var riktigt jobbigt. Ingenting jag skulle göra igen för man blir en sämre chaufför efter så många timmar bakom ratten.

Japp. Jag har gjort sådana idiotkörningar i lastbil och mer därtill i bil utan färdskrivare. Det tar ett par dagar att återhämta sig. Vid dessa tillfällen är man mycket lycklig över redbull och jolt cola.

Jag känner till ett par rastplatser med boxar och dessa används, men inte så mycket som man tror.

Jag misstänker att det är mest tävlingsryttare med egna lastbilar som använder sig av rastplatser.

Lastbilschaufförer får jobba i 13 h, MEN de får inte köra i mer än 9 h. Så lastning och lossning är exkluderade körtiden. När chauffören stannar bilen SKA färdskrivaren slås om till vila eller "ej körning".

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 111
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Hur skulle ni öva in det på häst som gärna blir lite spänd och otålig i transporten? Vi pratar inte om att resa över halva Sverige, men...
2
Svar
21
· Visningar
2 521
Senast: mackan
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 514
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar