150 000 hästar saknar pass

Sv: 150 000 hästar saknar pass

Travsportförbundet likaså ASHV (heter det så?) tycker jag snabba, men när det gäller connemara bland annat verkar det ta hopplöst långttid!

(btw har alla mina pass och ingen häst kommer innanför stallet utan..om det inte gäller vanvårdad häst som misskötts i precis allt och till 210% inte får pass)

ömmm förra ägaren till min ponny skickade efter pass och den 26/12 har jag haft honom i prick ett år :eek:

Jag har väntat i över två år på pass till min lilla ponny. :cool:
Förra ägaren skickade iväg handlingar innan jag köpte henne, och det är litet över två år sedan.. Undras när de ska dimpa ned i brevlådan. *suck*

och allt det här med att veterinärerna ska kolla/fylla i passet vid behandling :crazy: har inte hänt oss en enda gång när vi varit på hästklinik åtskilliga gånger under sommaren. Hästen har fått medicin med livstidskarens, men inte sjutton står det i passet, så jag antar att han fortfarande får gå till livsmedel :confused:

Jag reggade min paintkorsning i SH, passet var klart på en månad och priset var 400:- (han är reggad med föräldrar). Snabbt och billigt. Konturdiagram och chip gick på ca 500 spänn.

Mina veterinärer har skrivit in allt i passen, inkl. att dom inte ska gå till livsmedel. Jag lägger alltid fram passen på bänken i stallet så vet. ser det direkt.

*kl*

Min vetrinärs ord "Varför ska hästen ha en slakthandling för att tävla??"

Jag är en till som inte har pass. Minishettisen på 18 år tänker jag inte skaffa något till. Hon kommer aldrig att säljas så...

Halvblodet har inte heller något pass eftersom ASVH inte vet hur jag ska lösa det. Har inget kontrakt/kvitto och gamla passet är bortslarvat av förra ägaren. Kul jul :smirk:

*KL*

Jag har pass på alla mina. Och ärligt talat så så mycket 'bök' tyckte jag inte det var. MEN, då har jag ju haft (har) araber, där det länge varit blodtypning och/eller DNAtypningskrav för att få registrera (eftersom stamboken är stängd).

Så på K som föl så var det inga merproblem att skaffa pass än att regga som vanligt. Med valacken så var det enda som krävdes ett konturdiagram. Så blev regbeviset kompletterat med ett pass.

Chipmärkning är det inte krav på för 'mina' raser men jag chippar alla mina ändå, för min egen skull. Så både welshkillen och fblherrn kommer att chippas vad det lider (Bägge har redan pass etc, så det är för min skull). Arabvalacken är chippad sen flera år, arabstoet var också chippat, och jag chippade även fblstoet.

Hur kan det vara så olika pris???
Vad kostar ett pass egentligen? Är det lite godtyckligt sådär eller finns det nåt standardpris?
Hur år man tillväga om man vill ha ett pass?
Och dessutom - om man inte ska tävla, avla eller sälja hästen, vad ska jag med passet till då???????

Dels var det ju till olika avelsförbund vilket kan förklara en liten del av prisskillnaden men framför allt var det ju olika saker som skulle göras. I ponnyns fall var det ju en (antar jag iallfall) vuxen ponny som redan var registrerad och bara skulle ha ett pass medan det för halvblodsfölets del var frågan om både registrering och pass.

och allt det här med att veterinärerna ska kolla/fylla i passet vid behandling :crazy: har inte hänt oss en enda gång när vi varit på hästklinik åtskilliga gånger under sommaren. Hästen har fått medicin med livstidskarens, men inte sjutton står det i passet, så jag antar att han fortfarande får gå till livsmedel :confused:

Det där har jag också reagerat på, har behandlat mina hästar massor med gånger utan att veterinären ens frågat efter något pass. Det enda som är skriviet i passen är vaccinationer och då har man tryckt passet under näsan på veterinären.
Jag har pass på 3 av 4 hästar. Den fjärde är en snart 28 år gammal korsningsponny och han kommar aldrig att lämna aldrig gården, dom får sätta mig i fängelse om dom vill för det men aldrig att jag skaffar ett pass åt honom ändå :smirk:.

Om man har en gammal häst som man vet att man kommer att ha kvar hela livet och som man vet att den inte kommer att gå till livsmedelsproduktion förstår jag faktiskt inte varför man måste ha pass? Om slakterierna vägrar att ta emot hästar utan pass så förstår jag faktiskt inte varför det måste vara obligatoriskt?

Senast ändrad:

Och inte många slaktar ju sina hästar på slakteri, så avsaknad av pass där spelar ju då ingen roll.
För det är ju helt ok att slakta "hemma på gården" och skicka till destruktion, då är ju hästen inte i närheten av ngt slakteri.

ASVH var snabba med mina två hästar också. Dock rejält slarviga! De skickade passen i vanligt brev! Hurra om posten slarvat bort det med vaccinationer och allt! :crazy:
Jag skickade båda mina registreringsbevis i rekommenderat brev och fick tillbaka dem i vanlig post. Nonchalant till max anser jag, ASVH säger ju själva att registreringsbeviset är en värdehandling!

ASVH glömde debitera mig för ena passet. Så det blev ju billigt och bra! :angel:

Me jag säger som så många andra, herregud vilken onödig kostnad att skaffa pass till gammelpållen! Han hade ju dessutom bara ett sådant där "papper" som registreringsbevis, så där var veterinär tvungen att fixa konturdiagram och hela baletten!

Ja... och hästen jag ska titta på saknar också pass.
Det är en stor häst, men en vild blandning av raser!

Vart vänder man sig då?

Vem är det soom åker på böter om det blir fallet?
Personen som säljer hästen till mig utan pass, eller jag som tyvärr köper en häst utan pass?

Och hur tar man reda på vad det kostar?

Om det nu är olagligt att inte ha pass, vill jag pruta bort de pengarna som det kostar att göra allt detta.

Annars kommer det ju det bli dyrare för mig med passet än vad hästen kostar! *skratt*

Jag har pass till mina, men i början så hade ja inte vacinationerna inskrivna eftersom det gör man ju eftersom i passet. Ingen fråga om pass, en jag känner tävlar utan pass! Ingen kollar, så vad e meningen? Dom borde börja kolla bättre på tävlingar! för det här med pass det e väll bra iallafall så man vet att man köper hästen som står i papprerna!

Beror på vad du menar med slakt. I min värld krävs pass för slakt men inte för avlivning.
Varför det skulle krävas för det senare kan inte jag begripa.
PL

KL

Varför behövs en så omständig byråkrati som hästpassen?

Varför inte bara föra in hästarna i ett register som CDB?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (ATL) Om hästen försvinner från hagen får ägaren ett meddelande i telefonen eller på datorn. Scenariot kan bli verklighet med en ny...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (ATL) Två hästuppfödare i Skåne misstänks ha brännmärkt hästar. Metoden är plågsam och förbjuden i Sverige...
2
Svar
24
· Visningar
3 184
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (ATL) Vuxna hästar som är anpassade till kallt klimat kan klara sig bra ned till -15 graders kyla. Vid kallare temperaturer än så...
Svar
16
· Visningar
4 222
Senast: kopparberg
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (ATL) Sex hästar dog då de träffades av blixten vid ett våldsamt åskoväder i helgen i danska Gudum vid Lemvig...
Svar
19
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka