150 000 hästar saknar pass

Sv: 150 000 hästar saknar pass

När hästpassen skulle införas så pratade myndigheterna om fängelsestraff för de som inte skaffade pass åt sina hästar.
Det kommer nog att bli trångt på fängelserna...

Olika rasföreningar och myndigheter gör det bara svårare och framförallt dyrare att skaffa pass för de hästar som inte redan har. Varför denna byråkrati vissa kräver DNA + Chipp + ID kontroll. DNA på båda föräldrarna och avkomman. Har vi inte gått över kontroll gränserna nu? Inte konstigt att det finns hästar som fortfarnade är utan pass. Kanske borde det ordnas en förening där Chipp räckte och sen får ägaren uppge föräldrar. Sen är det ju faktiskt upp till köpare och säljare att kontrollera stammen om det är av betydelse. Det viktiga måste ju vara att det är den individ man köper och det avgör ju chippet.

Efter en noga genomgång av en importponny i ett försäljngsstall i närheten hittades fem! chipp.

Jag har pass till alla mina utom en och det är min 31 år gamla Shetlandsponny. De tyckte inte att det var nödvändigt att skaffa pass till honom, så vi gjorde inte det, men annars hade vi såklart gjort det.

Vi skulle skaffa pass till våra och gjorde ID-kontroll och chipmärkning för över 1 år sedan, men några pass har inte synts till!

Jag tror att man skulle gjort det lättare för hästägarna om de var lika för alla raser, med krav och vart man ska skicka passen!

Själv tyckte jag det var väldigt bökigt och speciellt med DNA prov.

Dock har jag skickat in mitt för århundraden sen och ej fått nått tillbaka. Min kompis papper "tappa de bort" lagom kul att skaffa fram nytt!!!

När hästpassen skulle införas så pratade myndigheterna om fängelsestraff för de som inte skaffade pass åt sina hästar.
Det kommer nog att bli trångt på fängelserna...

Böter har jag hört, men fängelsestraff...:crazy: Det tror jag knappast.

Olika rasföreningar och myndigheter gör det bara svårare och framförallt dyrare att skaffa pass för de hästar som inte redan har. Varför denna byråkrati vissa kräver DNA + Chipp + ID kontroll. DNA på båda föräldrarna och avkomman. Har vi inte gått över kontroll gränserna nu? Inte konstigt att det finns hästar som fortfarnade är utan pass. Kanske borde det ordnas en förening där Chipp räckte och sen får ägaren uppge föräldrar. Sen är det ju faktiskt upp till köpare och säljare att kontrollera stammen om det är av betydelse. Det viktiga måste ju vara att det är den individ man köper och det avgör ju chippet.

Angående kostnaden, så ska jag registrera mina två hingstungar.
Id-kontrollanten kommer (mycket kunniga o bra människor). Killarna märkte knappt att de fick chippet.
Kostnad för båda 1700:-, sen tar ASVH 1000:-/hingst för registrering.
Hingsthållaren 14000:- + moms för båda. Mat +stall +försäkring+vet för sto + föl under flera års tid.

Om jag säljer dom vid 2-3 års ålder ska dom väl helst vara kastrerade, kan det kosta 3000-4000:- per häst.
Ja nog gör man det endast av intresse. Finns absolut inget att tjäna.

Undrar om alla glada själar som försöker sig på lite amatöruppfödning
kommer att upphöra och vi kommer att se vikande siffror när det gäller halvblodsföl.

Som det blivit med fjordhästen som är på utdöende.

Helt absurt med fängelsestraff för ngt sådant! Där ska brottslingen som inte har ngt hästpass dela fängelse med mördare, pedofiler osv. Snacka om snedvridet!
Böter är ju den form av straff som är realistisk när det gäller sådana här "brott".

Fö så har väl Ridsportförbundet fortfarande inget krav på pass för tävlingsstart?
Nu har iofs ju de flesta hästar som tävlar med passet till tävling, men det beror ju på att vaccinationerna står i det.

En skock av passen ligger väl hos ASRP. // Jag väntade 22 månader på mitt varav första ansökan slarvades bort eller hur det nu var.

Det är ju fantastiskt att ASRP får utfärda Pass så illa som de sköter sitt uppdrag. Vem styr vilka som har dessa befogenheter?

Ju mer jag hör talas om asrp, desto gladare blir jag att jag har fått mitt pass därifrån! Jag fick ligga på och tjata och maila och ringa eftersom jag behövde passet när hästen skulle betäckas. Men det blev faktiskt fart på dem då.

Jag fick äntligen mitt pass igår från ASRP. Skickade in i sept -06 o har förstått att jag inte behövt vänta så länge som andra gjort.
Billigt var det iaf. 238:- o då var frakten med på det.
För hbl fölet kostade det nästan 2000:-.

Det blir ju helt klart smidigare om de ser till att skicka passen också... Vet en ponny vars papper skickades in hösten -05 och jag är inte säker på att han fått det än...
Min travare fick sitt på två veckor :)

*kl*
Jag och min gamla kuse är en av dom där 150.000

Skulle jag leta reda på säljaren, registrera henne som korsning och få ett pass där uppgifterna om henne inte ens stämmer.......gammal häst som bara kommer att lämna gårdsplanen med "fötterna före"

Jag har hela tiden tyckt att passetvånget skulle gälla hästar som ska resa, tävla avla eller säljas........

Jo jag vet om tio hästar/ponnier som inte har pass eller har pass på väg. De flesta av dessa är över 20 år.

Jag fick äntligen mitt pass igår från ASRP. Skickade in i sept -06 o har förstått att jag inte behövt vänta så länge som andra gjort.
Billigt var det iaf. 238:- o då var frakten med på det.
För hbl fölet kostade det nästan 2000:-.

Hur kan det vara så olika pris???
Vad kostar ett pass egentligen? Är det lite godtyckligt sådär eller finns det nåt standardpris?
Hur år man tillväga om man vill ha ett pass?
Och dessutom - om man inte ska tävla, avla eller sälja hästen, vad ska jag med passet till då???????

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (ATL) Om hästen försvinner från hagen får ägaren ett meddelande i telefonen eller på datorn. Scenariot kan bli verklighet med en ny...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (ATL) Två hästuppfödare i Skåne misstänks ha brännmärkt hästar. Metoden är plågsam och förbjuden i Sverige...
2
Svar
24
· Visningar
3 184
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (ATL) Vuxna hästar som är anpassade till kallt klimat kan klara sig bra ned till -15 graders kyla. Vid kallare temperaturer än så...
Svar
16
· Visningar
4 222
Senast: kopparberg
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (ATL) Sex hästar dog då de träffades av blixten vid ett våldsamt åskoväder i helgen i danska Gudum vid Lemvig...
Svar
19
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka