14v kaninhona som boar!

golden_tinka

Trådstartare
idag har min kanin hona fått fnatt och börjat boa i en håla hon gjort, hon samlar på sig både torrt gräs och päls...
hon går sedan 3v ihop med kanin hane som kastrerades för 5v sedan.
Kan hon blivit skendräktig, eller rent av dräktig?

hon är ju bara 14v!:crazy:

Sv: 14v kaninhona som boar!

Man ska helst vänta i en månad har jag hört innan man släpper in hanen till honan, för att alla sperimer säkert ska ha dött.
Och som jag förstår det så släppte du ihop dom efter två veckor?

Men, hon kan ju vara skendräktig, inget konstigt med det isf.

veterinären sa att man kunde släppa ihop efter två veckor, har även läst det på andra ställen att minimum är två veckor, men att man helst skall vänta 4.

varför väntade du inte fyra då? :angel:

men nu finns det ju inte så mycket att göra...
du märker om du har smått om ca tio dagar (antar jag att det blir?), eller så har du "tur" och så är det bara skendräktighet det handlar om.

Jo det kan man undra, det är ju lätt att vara efterklok!
och man litar ju till det veterinären säger!
men kan dom bli dräktiga så tidigt som vid 11-12 veckor?

idag har hon iaf lugnat sig och bobyggande verkar ligga på is...

beror på vad det är för ras...
en liten ras kan bli könsmogen vid ungefär 10 - 12 veckor har jag för mig. men vanligast är väl 3 - 4 månader.
men större raser blir könsmogna senare.

hon är ju dvv så det kan ju stämma.. får väl ha lite extra koll på henne framöver! hur ser man att dom är dräktiga utöver bobyggandet?
tycker inte att hon verkar ha blivit rundare, visserligen är hon ju redan en liten tjockis sen tidigare!:o

haha :)
ja magen ser man ju på, men det är inte alltid man ser så mycket på den..
tuttarna blir större..
de brukar dricka mer, och ofta så är dom lite mera stillsamma i slutet iaf..

haha :)
ja magen ser man ju på, men det är inte alltid man ser så mycket på den..
tuttarna blir större..
de brukar dricka mer, och ofta så är dom lite mera stillsamma i slutet iaf..

Har vart och klämt på henne idag, och tuttarna är betydligt större än på min hane, magen är ju svårt at säga nåt om...

Dom senaste dagarna har det druckits betydligt mer än tidigare, annars är hon sig lik!

vad gör man nu! ska jag låta henne va kvar i sommarburen, där hon grävt sig en håla och boat i lr ska jag flytta henne till vinter buren som står på ben..:crazy:

det går nog bra vilket som...
(om inte sommarburen är lättare att ta sig i eller ur (med tanke på rovdjur och att de små bäbisarna är betydligt mindre och kan ta sig ut väldigt lätt))

Det BEHÖVER ju inte vara så att hon är dräktig, mina kaninhonor (mor och två systrar) lever tillsammans och det byggs bo lite då och då, det är bara färgen på pälsen i boet som skvallrar om vem som är mest aktiv för tillfället.

Har en teori om att det är en inbyggd biologisk klocka som tickar i dem, det naturligaste som finns för en kanin är att spruta ut så många ungar som nånsin går innan man blir uppäten...:(

Mvh Lisbeth

Sommarburen står emot allt utom björn, vilket vi inte har här nere..;) och att dom små skulle kunna ta sig ut har jag svårt att tro... får hålla ögona på henne och se om hon luras eller inte..:angel:

Hade det inte vart för att tuttarna vart så stora så hade jag gissat på det med.. men vi får se, ska krypa in i buren sen och se hur boet ser ut...

Kan fåglar ta sej in ? Min kompis kaninungar blev tagna utav skatorna för nån vecka sen .
Sen är det väl så att man märker på humöret ? Har hört att de "snälla" kaninerna blir aggressiva och tvärtom .

usch då! nä det är som tur är fågelsäkert! dom enda som tar sig in är dom där slemmiga mördarsniglarna..:mad: men dom ska väl inte ge sig på kaninungar om det nu blir några!;)

det är inte säkert att man märker det på humöret.

två av mina honor blir lite surare och vill bitas typ dagen innan dom ska få, men det är ju just dagen innan bara ^^
men det måste inte bli så...

Okej , hade hört det nån stans bara , aldrig haft ungar själv så .. :)

Liknande trådar

Däggdjur Är det inte det ena så är de det andra. Nu har mina två kaniner bott ihop i dryga tre veckor och funkar helt okej. Tills idag. Nu är hon...
Svar
13
· Visningar
3 201
Senast: Milene
·
Däggdjur Hej! Jag har en ung kaninhona som vi har parat, der blir isf första kullen för henne! Vi tog hit hanen i förrgår, och släppte ihop...
Svar
11
· Visningar
10 590
Senast: JLoveJ
·
T
Däggdjur Igår fick jag en smärre chock när jag upptäckte 4 små bebisar inne hos min kaninhona. Jag har noterat tecken på dräktighet tidigare men...
Svar
7
· Visningar
4 694
Senast: Kilauea
·
Däggdjur Jag har två kaniner, de första i mitt liv :laugh: Honan har sista veckan börjat bete sig lite udda... Hon gräver igen sitt hus totalt...
Svar
3
· Visningar
1 410
Senast: aidilutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama