14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

No1

Trådstartare
http://www.dn.se/nyheter/varlden/hundraser-forbjuds-i-danmark-1.1128306

De här hundraserna förbjuds i DanmarkÄven hundar som är en blandning av någon av de 13 listade raserna förbjuds.

De hundar som tillhör någon av raserna som redan finns i landet ska bära munkorg och gå i kort koppel.

De här hundraserna förbjuds i Danmark:

* Pitbullterrier
* Amerikansk Staffordshire terrier
* Tosa
* Amerikansk bulldogg
* Fila brasileiro
* Dogo argentino
* Boerboel
* Kangal
* Centralasiatisk ovtjarka
* Kaukasisk ovtjarka
* Sydrysk ovtjarka
* Tornjak
* Sarplaninac

Källa: Ritzau (TT)


Två frågor till er:

1. Vill ni även reglera hundägandet i Sverige, isf - hur?

2. Anser ni att det fakto är ett problem med vissa raser eller ser ni det enkomm som att det finns hundägarproblem? Lite av varje kanske?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag ser det mer som hundägarproblem, och att kass avel kan väl förstöra mycket också. Tycker inte att det går att förbjuda hundraser, alla vovvar kan bli mer eller mindre farliga med kassa ägare.

Man bör satsa på mer att utbilda hundägarna innan dom köper vovve. Så dom vet vad dom ger sej in på. Och inte sälja "farliga raser" till människor som uppenbarligen inte vill ha dom till något annat än status. Men det är kanske svårt att se när det kommer folk som vill köpa hundar.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Men vad en uppenbart förvirrad FP har med saken att göra förstår jag inte, han har propagerat för samma sak i åratal o det finns ingen som tar honom på allvar, annat än massmedia som då o då anser det befogat, ur lösnummershänseende, eller valfläsk, att göra en undersökning om saken.

"tillsynslagen ändrades nyligen

och i SOU:n och proppen avfärdades alla idéer om såväl hundkörkort som rasförbud."
Skrev en god vän till mig o tillika Staffeägar o jur stud. 2010-06-22
De otaliga trådar som startas på diverse fora av unga kids som anser sig ha gulliga gossegurkor i kopplet är en större fara för raserna än något annat, med sådana vänner behöver man inga fiender.

Obs ej riktat till dig TS

Det startas ideligen nya protestgrupper o namninsamligar på t ex FB av ägare till dessa hundar, oftast blandisar, som förmodligen är en större fara för dessa rasers existens än hundarna själva.
Varför skaffa sig hundar där huvudsyftet verkar vara att bli offer?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Pga det danska förbudet finns det just nu gott om nya små hundar med dessa raserna i i skåne. Till nästan inga pengar alls. Jag har i utkanten av bekantskapskretsen flera tjejer i övre tonåren som köpt gulliga små valpar pitbull-staffe den senaste veckan. Danskfödda, nästan gratis och sååååå gulliga. Jippi säger jag bara.:mad:
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Det är ju faktiskt inte hundarna de är fel på. De är ju bara rastypiska. De flesta av dessa hundar SKA vara misstänksamma mot människor och oerhört vaktande. De flesta skall även ställa människor.

Men det är nog en bättre lösning att upplysa folk om hur farliga dessa hundar kan bli i fel händer, än att förbjuda.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Det är ju faktiskt inte hundarna de är fel på. De är ju bara rastypiska. De flesta av dessa hundar SKA vara misstänksamma mot människor och oerhört vaktande. De flesta skall även ställa människor.

Men det är nog en bättre lösning att upplysa folk om hur farliga dessa hundar kan bli i fel händer, än att förbjuda.
Vilka raser avser du med det? Knappast Bull o Staffhundar iaf.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Men det är nog en bättre lösning att upplysa folk om hur farliga dessa hundar kan bli i fel händer, än att förbjuda.

:rofl:

Jag tror att många mycket väl vet vad de köper.Och är upplysta. Det är därför de köper sådana hundar.

Och jag hoppas verkligen förbudet smittar av sig.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Förbjud hundarna här också! Alltid tråkigt att det kommer drabba seriösa människor också men så är det ibland. Man får se till det stora hela och hoppas att allt blir bättre och hundattackerna mindre i framtiden.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Hoppas verkligen att det blir ett förbud här också. Man ska inte behöva gå runt och vara rädd för att en aggressiv, blodtörstig hund ska anfalla en själv eller ens husdjur/barn. Sedan kvittar det att dåliga ägare gör saken värre, för det ligger i dessa hundars natur att vara aggressiva. Finns ingen anledning att tillåta sådana i Sverige. För egentligen, varför vill man ha en sådan? Tufft, eller vad? Varför duger inte en normal hund som inte har avlats till att anfalla?

Som tur är har alla sådana kamphundar jag själv mött varit kopplade, men alla har ju inte lika stor tur, och med tanke på hur vanliga hundägare låter sina hundar löpa lösa och springa fram till folk bävar jag för hur det blir när dessa bestar blir vanligare.:crazy:
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag tror inte på rasförbud.
Däremot skulle jag vilja se något slags auktorisation av uppfödare, oavsett ras/blandras.
Har man inte klara papper så skall sanktionerna vara hårda, dvs att valparna destrueras o att föräldradjuren kastreras på ägarnas bekostnad. Detta oavsett om det är lilla frou-frou som parats med grannens putte.

Vad gäller diverse herde/bergshundar så måste man kunna bevisa vad syftet är med att avla fram sådana i Sverige, o eftersom deras ursprungliga användningsområde inte stämmer överens med bl a allemansrätten så skulle många av dessa raser försvinna automatiskt.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

*kl*

Hur skall lagen tillämpas rent praktiskt? Vem avgör om hunden är en mix eller en renrasig?

Har man en renrasig hund av förbjuden sort så lär man inte hänga stamtavlan runt halsen på den.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

*kl*

Hur skall lagen tillämpas rent praktiskt? Vem avgör om hunden är en mix eller en renrasig?

Har man en renrasig hund av förbjuden sort så lär man inte hänga stamtavlan runt halsen på den.
I GB har det väl aldrig funnits så många pitisar o pitblandisar sen förbudet infördes, på pappret går de som Boxerblandisar
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

:rofl:

Jag tror att många mycket väl vet vad de köper.Och är upplysta. Det är därför de köper sådana hundar.

Och jag hoppas verkligen förbudet smittar av sig.

Jag antar att du menar att de vet vad de köper nämligen en korthårig, lagom stor, fysiskt tålig hund som gärna är en soffpotatis inomhus men gillar att vara aktiv utomhus. Liten jaktlust, inte speciellt skälliga, hyfsad lättlärd samt väldigt människokära. Du får gärna tipsa mig om en annan krav som uppfyller alla de kriterierna?

Sen vet jag mycket väl att det finns människor som använder hundar som vapen. Tyvärr gäller det även raser som Schäfer, Rottweiler Boxer till och med JRT eller Tax: http://nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=6092528

Så om vi verkligen vill sluta läsa om hundar och människor som blivit attackerade av andra hundar finns bara en lösning, förbjud alla raser.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

För egentligen, varför vill man ha en sådan? Tufft, eller vad?
Se inlägget ovan och kom gärna med förslag. Sen nej, jag känner mig inte tuff däremot är jag väldigt glad över att ha honom i mitt liv. :love:
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag anser att det är hundägaren som har problem och inte hundrasen i säg, varför inte begränsa hundägarna istället??:)
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

*kl*

Hur skall lagen tillämpas rent praktiskt? Vem avgör om hunden är en mix eller en renrasig?

Har man en renrasig hund av förbjuden sort så lär man inte hänga stamtavlan runt halsen på den.

Är inte det pappren?, man måste kunna bevisa vad man har , eller kanske i detta fallet , vad man inte har.??
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag anser att det är hundägaren som har problem och inte hundrasen i säg, varför inte begränsa hundägarna istället??:)

Tanken är god, men det skulle bli ett väldans väsen när de som tror sig platsa som godkända kommer höra till skaran som inte får ha hund.
För inte är det bara de som nu har svårare hundraser som ska behöva bli godkända?

Hur många på buke ex skulle hamna utanför ett godkännande, hälften kanske?:D Bara en fjärdedel?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Det är väl ändå inte mitt problem att hitta en hundras du tycker om? Jag tycker det är konstigt att man ens överväger att välja en sådan ras med sådana tendenser till aggressivitet. Det borde väl rimligen finnas en uppsjö andra hundraser att välja mellan, som inte har sådana anlag.

Och ja, jag vet att vanliga hundar också anfaller och skadar människor/djur, men skadorna blir oundvikligen värre när en best som är avlad för kamp och att inte ge sig bestämmer sig för att flyga på någon/något. Det är ungefär som förespråkarna för rätten att fritt bära vapen i USA som säger att det inte är vapnen som dödar utan människorna bakom dem. Men de tycks inte komma underfund med att om inte vapnen fanns där överhuvudtaget kan ju ingen missbruka dem. Samma sak med kamphundarna.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag anser att det är hundägaren som har problem och inte hundrasen i säg, varför inte begränsa hundägarna istället??:)

Tror det är en ekonomisk fråga.
I den bästa av världar skulle det finnas en myndighet som utfärdade körkort både för häst, hund, katt och barn.

En kontrollerad avel vore väl trevligt?
Jag tänker där inte kreti och pleti kan avla hundar utan att det krävs tillstånd för uppfödning samt att alla djur måste vara reggade och chipade.
Polisen kan lysa vilken jycke som helst och är den ochippad/oreggad så är det bara att plocka in den.
Det går att göra detta hur stort som helst men ska alla maskhål täppas igen så kostar det för mycket pengar.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Det är väl ändå inte mitt problem att hitta en hundras du tycker om? Jag tycker det är konstigt att man ens överväger att välja en sådan ras med sådana tendenser till aggressivitet. Det borde väl rimligen finnas en uppsjö andra hundraser att välja mellan, som inte har sådana anlag.
Du frågade varför vill ha en sån hund och svaret är samma som vilken hundägare som helst, därför att det är en ras som tilltalar mig både mentalt och fysiskt. Varför tror du i huvudtaget vi har avlat fram olika raser? Vad menar du förresten med "såna tendenser till aggressivitet"? Min hund är inte aggressiv, de flesta muskelhundar är tvärtom väldigt människokära och min hund är inget undantag. Däremot kan du hetsa de flesta hundraser att anfalla, se artikeln där det handlade om en tax. Sen visst blir skadorna större desto större käkar hunden har men då kan vi ju lika gärna förbjuda alla hundar över 15 kilo? Schäfer exempelvis är en ras med mycket skärpa och ungefär samma bitstyrka som en pitbull, bör de vara tillåtna?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Regeringen i Danmark har förbjudit dessa raser: 1) Amerikansk bulldog 2) American staffordshire terrier (Amstaff) 3) Boer boel 4)...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 953
Senast: muppia
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 029
G
Övr. Hund Läste nyligen att flera hundraser blivit förbjudna i Norge för att de anses farliga. Undrar om någon vet om det blivit någon förändring...
Svar
9
· Visningar
1 532
Senast: Raven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp