Madde_padde

Trådstartare
Rider en 13 åring som är helt outbildad...tex kan hon bara gallopera i ena varvet..ja jobbar på det har även lite smått börjat hoppa henne..men tror ni det är för sent för henne att lära sig?
tänkt utifrån skade risk och liknande...

Sv: 13 åring

Det är säkert inte för sent att lära henne.
Lycka till.

Det är aldrig för sent...MEN...om hästen inte fixar galopp i bägge varven är den absolut inte redo för hoppning! Du måste först kolla upp varför hästen endast tar galopp i ena varvet. Gör den det även när du longerar den? ...

Om du ska hoppa ska hästen vara väl genomriden och lösgjord....i bägge varven, självklart.

Jag skulle nog inte börja hoppa den om grundgångarterna inte sitter. Och det är nog inte försent, kan man köra in en 21-åring kan man säkert trolla fram lite galopp i din... :D

det är nog inga problem alls att "utbilda" henne!
men du bör INTE hoppa med henne föräns hon kan arbeta i rätt form i båda varven och att hon kan galoppera...då går du för fort fram å då blir det bara knas..
en häst ska alltid vara lösgjord innan hoppning,därmed måste du först lägga ner mkt vikt på "dressyren" nu innan du ens ska titta åt ett hinder emd henne;)

jo de e ja medveten om...
man asså.."hoppning" är 40-50 cm hinder...

ja vet inte varför hon inte tar gallopen faktiskt...
tyvärr galloperar inte ägaren henne... och är jätte rädd att hon ska dra på sig massa skador om vi sätter igång henne...
hon känns ...hmm obalanserad..
Jag longerar ca 2ggr veckan som der är idag för att få henne bära sig själv bättre..men det är i princip omöjligt att få gallop i högerbvarvet..då stannar hon och vänder.... konstigt osm tusan..
att tilläga är att jag är mycke van vid longering och sådan... men alldrig sätt något liknande...

förresten? varför är du så imot hoppning innan gallopen sitter?
ja gjorde tvärt om me min egna...hoppade först.. sen började vi gallopera och de gick juh bra =)

Madde_padde skrev:

tyvärr galloperar inte ägaren henne... och är jätte rädd att hon ska dra på sig massa skador om vi sätter igång henne...
Jag longerar ca 2ggr veckan som der är idag för att få henne bära sig själv bättre..men det är i princip omöjligt att få gallop i högerbvarvet..då stannar hon och vänder.... konstigt osm tusan..
att tilläga är att jag är mycke van vid longering och sådan... men alldrig sätt något liknande...
Skaderisken!!! Ska inte behöva säga mer....:cool:

Madde_padde skrev:

Hej!

Om ägaren är rädd för skaderisken.. Har häst haft skada tidigare? Eller är ägaren osäker på sej själv??
Är häst isåfall kollad av veterinär? Min vägrade galoppera ena varvet och vände bara in och hade knäledsinflammation i båda bak. Har också haft samma problem då hon hade ryggont.. Är hästen kollad? Vad är det för häst förresten?/ Lavinia

aha jasså?
hmm ne ägaren har haft en mosnter häst tydligen...så hon är rädd...
ja hon är besiktad i våras..ja har ridit henne sen i agusti och hon har vart sånn sen dess....så jobbigt och inte veta hur man ska gå till väga..hade vart lättare om hon var min...

Det är ett halvblod :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 055
Senast: Emro
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Takire
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 893
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar