13 år och B-ponny. Hjälp!

A

Amateur

att man får rida B-ponny tills man är 13 läser jag i TR men är det födelsedagen som räknas eller är det året ut?

:confused:

Tack!
Varför kan det inte stå klart i TR? Visserligen står det inget men ang 18-år så står det tydligt. Då funderar man eftersom TR är luddigt i mycket. :bump:

Visst står det klart i TR att det är hela året som gäller. I alla fall om man läser lite mer än bara just den meningen som gäller A- och B-ponny.

Avsnittet ("Ponnyryttare") börjar med:
"Ryttare på kategori C- och D-ponny får delta i ponnytävlingar t.o.m. utgången av det år under vilket de fyller 18 år"

Lite längre ner står det
"För ryttare på kat A- och B-ponny är de övre åldersgränserna i hoppning 13 år och i dressyr, fälttävlan och terrängritt 14 år"

För mig är det i alla fall klart att det är "t.o.m. utgången av det år " som gäller även för åldersgränserna för A- och B-ponnyryttare

För mig är det i alla fall klart att det är "t.o.m. utgången av det år " som gäller även för åldersgränserna för A- och B-ponnyryttare
Roligt att det är klart för dej! Dock hjälper det inte mej eller andra som läser vad där står och inte gör egen tolkning.
Dock STÅR det INTE att det gäller som du tolkar det. De är just en tolkningsfråga(kanske självklar) och jag har fått svar från förbundet att det kommer att rättas till. :)
Där står INTE att det gäller "t.o.m. utgången av det år" som du läser. Inte ens om du läser hela TR.

Det bästa med TR är att vissa tolkar det på sitt sätt andra på sitt. Vissa ser självklarheter som inte står.
:confused:

Först står det 't.o.m. utgången av det år' för åldersgränsen 18. Sedan står det att övre åldersgränserna för A- och B-ponny är 13/14.
Eftersom det är en fortsättning på samma bestämmelse, bara att det är en annan ålder för A/B-ponny , så gäller 't.o.m. utgången av det år' även för A/B-ponny gränserna även fast det inte uttryckligen står i den meningen, de har antagligen tyckt att det var onödigt att skriva ut det en gång till.

I TR I står dessutom klart och tydligt att när det inte går att tolka bokstavligen så skall man tolka efter 'andemeningen i de avsnitt som närmast har beröring' med situationen.

Eftersom ALLA andra åldersgränser (för C/D-ponny, junior, ung ryttare, undre åldersgräns för ponnyryttare i Msv B hoppning, Msv terrängritt och Msv A fälttävlan) gäller kalenderåret och inte födelsedagen och eftersom det inte står uttryckligen att gränsen på A/B-ponny gäller från födelsedagen så är det helt klart att andemeningen är att även de åldersgränserna gäller kalenderåret. Det skulle vara orimligt att just åldersgränsen för A/B-ponny skulle vara födelsedagen när alla andra gränser är kalenderår.

TR är inte alltid lättolkat, ett sätt att underlätta tolkningen när man är tveksam kan ibland vara att vända på steken:
Om det hade stått att du får rida C/D-ponny t.o.m. den dag du fyller 18 och lite längre ner att åldersgränsen för A/B-ponny är 13, hade du då kunnat tolka det som att du får rida B-ponny hela det året du fyller 13? Inte så troligt eller hur.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
362
Senast: Cactus
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
736
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar