125 000 för en 15-årig D-ponny - Rimligt?

Strandad

Trådstartare
Hej alla hästgalningar ;)
Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik, hoppar 1 m på bana utan problem, snäll, trygg och hyfsat skolad i dressyren, van att åka på tävling och är i full kondition.. De vill ha 125K för "bara" ponnyn (dvs ingen utrustning) - skulle ni säga att det är ett rimligt pris med tanke på att den är 15 år? (Vet att det egentligen inte måste vara en ålder för en D-ponny, men vet ju att vi aldrig kommer få tillbaka de pengarna så vill åtminstone inte betala överpris... Hur skulle ni resonerat?

Detta är vårt försa ponnyköp så tacksam för råd! 🌸
 
Det är som att köpa bil.
Dyrt.
Och sedan så kostar det och bilen förlorar i värde.

Egentligen så är det att ponnyn är helt färdig för tävling som ni skulle betala för.
Det räcker att ställa den i hagen i ett år så blir värdet ett helt annat.

Så om man är snål och duktig så letar man hästar i hagarna i stället.
 
Hej alla hästgalningar ;)
Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik, hoppar 1 m på bana utan problem, snäll, trygg och hyfsat skolad i dressyren, van att åka på tävling och är i full kondition.. De vill ha 125K för "bara" ponnyn (dvs ingen utrustning) - skulle ni säga att det är ett rimligt pris med tanke på att den är 15 år? (Vet att det egentligen inte måste vara en ålder för en D-ponny, men vet ju att vi aldrig kommer få tillbaka de pengarna så vill åtminstone inte betala överpris... Hur skulle ni resonerat?

Detta är vårt försa ponnyköp så tacksam för råd! 🌸
Jag tror nog att det är ett relativt högt pris pga att det nu är lågkonjunktur.

Å andra sidan så är noll skadehistorik, stabil och erfaren ponny, värd sin vikt i guld för de flesta föräldrar.

En ponny att vara trygg med och ha roligt med, låt säga fem, kanske sex år....

Ja, då är den inte så dyr.

Jämför med en yngre häst, som kanske har mer nerv, eller har gamla skador.

Hade jag haft pengarna, så hade jag köpt ponnyn och tänkt att det här blir bra!
 
Jag tycker inte det låter dyrt. Snäll och enkel ponny som låter som en jättebra läromästare. Ingen skadehistorik och kan troligen hålla igång i många år till.
Däremot kommer ni ju inte att få igen pengarna om ni säljer vidare om några år, men så är det väl i stort sett alltid med vuxna hästar som redan haft sin topp åldersmässigt.
 
Hade jag haft pengarna, så hade jag köpt ponnyn och tänkt att det här blir bra!
Ja det är ju att köpa sig framgång på något sätt.
Och då inte bara på tävlingsbanan utan även i ridkarriären.
Med en bra och lättriden ponny så tröttnar inte barnet utan det har större chans att bli roligt mest hela tiden.

Jag hade sedan behållit ponnyn som avancerad och lyxig promenadhäst åt mig själv.
Det hade kunnat bli en mycket prisvärd lösning då en frisk ponny kan hålla för det i väldigt många år.
Om den nu inte skulle passa bättre till en ny tonåring som behöver en trevlig tränings och tävlingskompis.
 
Det är som att köpa bil.
Dyrt.
Och sedan så kostar det och bilen förlorar i värde.

Egentligen så är det att ponnyn är helt färdig för tävling som ni skulle betala för.
Det räcker att ställa den i hagen i ett år så blir värdet ett helt annat.

Så om man är snål och duktig så letar man hästar i hagarna i stället.
Ja precis, då jag tyvärr inte är tillräckligt bra tränare att ta en häst från hagen och träna upp är det inte ett alternativ, och ta in tränare varje vecka kommer vi inte ha råd med.. Annars hade vi absolut gått på kanske en liiite grön ponny som var yngre, men vill inte heller chansa på det och riskera att den inte hamnar där vi vill.. Och min dotter behöver nog en ponny som lär henne mer än tvärt om i det här fallet... Men ja DYRT är bara förnamnet! 😅
 
Ja det är ju att köpa sig framgång på något sätt.
Och då inte bara på tävlingsbanan utan även i ridkarriären.
Med en bra och lättriden ponny så tröttnar inte barnet utan det har större chans att bli roligt mest hela tiden.

Jag hade sedan behållit ponnyn som avancerad och lyxig promenadhäst åt mig själv.
Det hade kunnat bli en mycket prisvärd lösning då en frisk ponny kan hålla för det i väldigt många år.
Om den nu inte skulle passa bättre till en ny tonåring som behöver en trevlig tränings och tävlingskompis.
Ja lite så, det enda jag vill är att det ska bli en trygg och rolig upplevelse, både på hemmaplan och på tävlingar.. Sedan är ock drömmen är att kunna ha kvar den om den håller då det är en viktbärande Connemara och jag är en liten mamma :)

Tack för råd!
 
Jag tycker inte det låter dyrt. Snäll och enkel ponny som låter som en jättebra läromästare. Ingen skadehistorik och kan troligen hålla igång i många år till.
Däremot kommer ni ju inte att få igen pengarna om ni säljer vidare om några år, men så är det väl i stort sett alltid med vuxna hästar som redan haft sin topp åldersmässigt.
Ja men exakt, och det får vi nog bara svälja om vi vill sälja, är väl mer att man åtminstone inte vill betala ett överpris..

Å andra sidan har vi kikat på 10-12-åringar för samma pris och under med samma kapacitet, men där har det vart mer eller mindre skadehistorik åt höger och vänster och kan man "köpa sig fri från det" (även om det såklart aldrig går att garantera) så är det också värt mycket tänker jag 🎀
 
Jag tror nog att det är ett relativt högt pris pga att det nu är lågkonjunktur.

Å andra sidan så är noll skadehistorik, stabil och erfaren ponny, värd sin vikt i guld för de flesta föräldrar.

En ponny att vara trygg med och ha roligt med, låt säga fem, kanske sex år....

Ja, då är den inte så dyr.

Jämför med en yngre häst, som kanske har mer nerv, eller har gamla skador.

Hade jag haft pengarna, så hade jag köpt ponnyn och tänkt att det här blir bra!
Ja det är den där vågskålen hela tiden i allt alltså! Men ja, ur ett föräldrarperspektiv uppfyller den allt så vitt jag sett hittills..
Svårt verkligen men ja, det kanske får vara värt 💖
 
Jag tycker inte det låter dyrt. Snäll och enkel ponny som låter som en jättebra läromästare. Ingen skadehistorik och kan troligen hålla igång i många år till.
Däremot kommer ni ju inte att få igen pengarna om ni säljer vidare om några år, men så är det väl i stort sett alltid med vuxna hästar som redan haft sin topp åldersmässigt.
Tack, känns betryggande med svar om att vi inte är helt ute och cyklar! ..och blir det köp har vi förhoppningsvis ett gäng härliga år på oss att bearbeta den ekonomiska förlusten och då känna att han var värt det! 🐎
 
Om man får tillbaka pengarna handlar mycket om tur, om man inte är riktigt duktig och kan utveckla en häst under hyfsat kort tid.
Köper ni en ung häst behöver den hålla sig frisk och skadefri, få bra resultat osv för att kunna säljas med vinst.
Se det som att ni investerar i barnets ridutbildning istället. Att ha en ponny/häst att lära sig av är guld värt.
Sen behöver ni ändå ta hjälp av tränare, det behöver man alltid, oavsett hur duktig man är.
 
Ja precis, då jag tyvärr inte är tillräckligt bra tränare att ta en häst från hagen och träna upp är det inte ett alternativ, och ta in tränare varje vecka kommer vi inte ha råd med.. Annars hade vi absolut gått på kanske en liiite grön ponny som var yngre, men vill inte heller chansa på det och riskera att den inte hamnar där vi vill.. Och min dotter behöver nog en ponny som lär henne mer än tvärt om i det här fallet... Men ja DYRT är bara förnamnet! 😅
Ett barn i ponnyåldern behöver förmodligen träna mest varje vecka (eller i vart fall ofta) för att kunna fortsätta ha roligt med hästen. Lite beroende på kunskaper och generellt stöd i vardagen i och för sig. Det kan gå snett med en mycket bra ponny pga småsaker om man inte har stöd. Det behöver ju inte vara provatlektioner, grupplektioner kan vara väl så givande. Men det kanske du har räknat med, det är ju stor skillnad på vad för stöd som behövs om man ska rida in/träna upp en häst eller om man har läromästare med en bra grund.
 
Om man får tillbaka pengarna handlar mycket om tur, om man inte är riktigt duktig och kan utveckla en häst under hyfsat kort tid.
Köper ni en ung häst behöver den hålla sig frisk och skadefri, få bra resultat osv för att kunna säljas med vinst.
Se det som att ni investerar i barnets ridutbildning istället. Att ha en ponny/häst att lära sig av är guld värt.
Sen behöver ni ändå ta hjälp av tränare, det behöver man alltid, oavsett hur duktig man är.
Instämmer till 100%! :bow:
 
Tycker att det låter som en utmärkt ponny! Det är verkligen värt att betala lite mer och få en välutbildad ponny till sitt barn - speciellt om man inte är så erfaren själv. Och vill, precis som andra, poängtera värdet av regelbunden träning ändå. Det kan gå fort utför annars, om man inte är så kunnig själv.
 
Hej alla hästgalningar ;)
Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik, hoppar 1 m på bana utan problem, snäll, trygg och hyfsat skolad i dressyren, van att åka på tävling och är i full kondition.. De vill ha 125K för "bara" ponnyn (dvs ingen utrustning) - skulle ni säga att det är ett rimligt pris med tanke på att den är 15 år? (Vet att det egentligen inte måste vara en ålder för en D-ponny, men vet ju att vi aldrig kommer få tillbaka de pengarna så vill åtminstone inte betala överpris... Hur skulle ni resonerat?

Detta är vårt försa ponnyköp så tacksam för råd! 🌸
Låter som en härlig ponny men tänk på att den förmodligen inte kommer hålla sig på det sättet utan träning och aktivering. Ta reda på hur ponnyn är med ev nybörjare och hur den är om träningen dras ner på, om det är en bussig ponny eller en som drar nytta av ryttaren när ryttaren inte riktigt vet vad den gör.

En välutbildad ponny är inte alltid lika med en bussig ponny, så försök ta reda på vad den har för personlighet så den passar in i erat liv.
 
En välutbildad ponny är inte alltid lika med en bussig ponny, så försök ta reda på vad den har för personlighet så den passar in i erat liv.
Jag kan berätta en verklig historia om just sådant.
En historia som kan vara bra att tänka på när man letar ponny.

Jag kom för mycket länge sedan i kontakt med en familj som hade som affärside att låta den mycket talangfulla dottern rida och tävla ponnyer för att sedan sälja dem dyrt.
Dottern hade stora framgångar på tävlingsbanorna med i princip all ponnyer som hon red och ponnyerna såldes för stora pengar.
Ofta kom ponnyerna sedan tillbaka när det hade totalhavererat hos nya ägarna.
Och så kunde de köra det hela ett varv till.
Nyckeln i det hela var att dottern var ett geni i att rida och hantera hästar och föräldrarna hade enormt goda kunskaper för att matcha hästarna.
De kunde i princip få vilken knäpp ponny som helst att prestera utan att ponnyn för den skull var lämplig till andra barn.
Metoderna var ibland tvivelaktiga och det fanns rykten om att ponnyerna kunde vara stulna från Danmark.

Sedan så infördes hästpass och chipmärkning så den verksamheten slutade att fungerade.
 
Låter som en härlig ponny men tänk på att den förmodligen inte kommer hålla sig på det sättet utan träning och aktivering. Ta reda på hur ponnyn är med ev nybörjare och hur den är om träningen dras ner på, om det är en bussig ponny eller en som drar nytta av ryttaren när ryttaren inte riktigt vet vad den gör.

En välutbildad ponny är inte alltid lika med en bussig ponny, så försök ta reda på vad den har för personlighet så den passar in i erat liv.
Något som är bra med denna är i alla fall att det är en D-ponny, så att även vuxna kan rida den och hålla igång träningen av den. :) Men tycker absolut att du har rätt i det du skriver!
 
En bekant köpte en riktig tävlingsmaskin c- ponny till sin orutinerade 10 åriga dotter, som första ponny.
Ett riktigt felköp, hen behövde en genuint snäll o okomplicerad ponny istället.
Nu kanske din dotter är på en högre nivå, men det jag menar är att det är stor risk att köpa för mycket ponny som man inte har kunskap att ta tillvara på.
 
Ja det är den där vågskålen hela tiden i allt alltså! Men ja, ur ett föräldrarperspektiv uppfyller den allt så vitt jag sett hittills..
Svårt verkligen men ja, det kanske får vara värt 💖
Du skriver att ponnyn är tävlad men inte i vad eller hur det gått. Och mkt fin form-vad är det och hur är den? Finns ju en uppsjö av olika, och mindre bra, former och om formen är så bra som mkt fin så borde någon tävlat dressyr då en bra form visar på en välriden ponny, om inte annat för att visa ponnyns mångsidighet inför en försäljning.
Hur är den vid ridning?, ser du hur jämt den är eftergiven i de inre sidorna, om kontakten är hyfsad jämn om ställning funkar lätt- det blir vagt att säga att ponnyns form är mkt fin om det andra som hör med inte funkar. då kan formen liksom "bara vara nedhållen" utan att kropp, överlinje, rygg etc är med och då är formen inte bra, även om ponny kröker på nacken och är stadig..

Är formen inte mkt bra och ponnyn bara hoppar 1 m bana på träning vilket inte kan jämföras med tävling så tycker jag priset är lite i överkant.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp