12-veckorsvaccineringen

Philosophia

Trådstartare
Är det viktigt exakt när 12-veckorsvaccinet ges? Exempelvis, spelar det någon roll om det ges två dagar före det att hunden är 12 veckor eller ska det ges exakt den dag valpen är 12-veckor? Kan man, om det verkar lämpligt vänta till det att valpen är 13 veckor?

Sv: 12-veckorsvaccineringen

Jag tror inte att den exakta tidspunkten är så viktig. Jag brukar ha typ 100 grejer att ta upp med veterinären när jag kommer dit och samla på mig massa hundar och katter som ska fixas, likaså när sista valpis skulle få sprutan och hon var nog snarare 13 veckor än 12 veckor vid de tillfället.

Det låter ju bra! :) Immunförsvaret blir ju lite lägre ett par dagar efter en vaccination så jag tänkte tajma in det när det är så lugnt som möjligt. Jag behöver resa med hundarna ett par dagar och tänkte därför att det är bra att inte behöva lägga in vaccinationen i precis samma veva.

Brian fick sin igår, nästan 15 veckor, det var väl inte riktigt meningen men uppenbarligen ingen katastrof.

KL

Vad jag har fått lära mig är att valpen ska HA FYLLT 12 veckor för att få sprutan, men sedan är det inte så viktigt när (12-16 veckor sa min källa). Däremot får man ju ha i åtanke att hunden går relativt oskyddad innan vaccin och inte får vistas på t ex bk, delta i kurser (arr av skk-organisation) mm förrän den fått sprutan.

Man brukar säga 12-13 veckor, och sedan förespråkar många ännu en vid 16 veckor eftersom många hundar fortfarande har kvar maternala antikroppar innan det. Tror dock att de flesta veterinärer i sverige sällan vaccinerar ytterligare vid 16 veckors ålder, men det är det som lärs ut nu för tiden.

KL

Vad jag har fått lära mig är att valpen ska HA FYLLT 12 veckor för att få sprutan, men sedan är det inte så viktigt när (12-16 veckor sa min källa). Däremot får man ju ha i åtanke att hunden går relativt oskyddad innan vaccin och inte får vistas på t ex bk, delta i kurser (arr av skk-organisation) mm förrän den fått sprutan.

Precis!

Min vet vägrar att spruta före 12 veckors ålder. Så egentligen skulle man inte behöva vaccinera innan leverans (8 veckor), för gör ingen nytta. Tänker på just valpsprutan.

KL

Man brukar säga 12-13 veckor, och sedan förespråkar många ännu en vid 16 veckor eftersom många hundar fortfarande har kvar maternala antikroppar innan det. Tror dock att de flesta veterinärer i sverige sällan vaccinerar ytterligare vid 16 veckors ålder, men det är det som lärs ut nu för tiden.

Precis!

Min vet vägrar att spruta före 12 veckors ålder. Så egentligen skulle man inte behöva vaccinera innan leverans (8 veckor), för gör ingen nytta. Tänker på just valpsprutan.

Tack! Då vet jag att det inte är någon idé att knata till veterinären precis innan hon blir 12 veckor. Tror att jag tar det på fredag. Då är hon 12 veckor och två dagar. Vi åker bort på tisdagen, så hon får åtminstone några lugna dagar efter vaccinationen.

Intressant läsning, trodde de va benhårt på detta området.
för när man sedan ska vaccinera varje-års-sprutan får det inte va en dag efter "datumet-ett år innan"

så va det på hästen iallafall, missade med 4 dagar max och då blev det bara att bröja om på grundvaccinationen, tycker det verkade sjukt.
Men som hon förklarade det så va det så att om någon kollade det kunde man tex inte få tävla pga att hästen ej va vaccinerad i rätt tid.

Men då är det inte så "dags viktigt" på hundar då? eller det gäller bara valp-vaccinationerna?

Om man ska tävla när hunden är t.ex. 1 år och 1 dag så måste hunden ha fått sin ettårs spruta innan det. Den ska alltså ges vid ett års ålder, inte ett år efter sista sprutan. Övriga vaccinationer är det 4 år som gäller (dock ej rabies).

Hm oki, men jag vaccinerar Lea 1 ggr/ år.. är det fel? haha
Nu blev jag märkigt förvirrad..
Trodde som sagt att allt var benhårt att man inte fick gå över 1 dag med vaccinationen..

Man vaccinerar väl vid 8 veckors ålder, samt vid 12 veckor och sedan när de fyller 1 år?
Dock kanske det inte är exakt på dagarna där? utan det är sedan när man gör den årliga sprutan som det gäller att va på rätt sida om datumet?

Kennelhosta vaccinerar du mot varje år. Resten brukar de flesta i min bekantskapskrets ta var 3:e år. Men för att få vara med på SKK:s och SBK:s tävlingar får inte sista vaccinationen vara äldre än 4 år. Men hunden måste vara vaccinerad vid 1-års ålder.

Oki, läste det oxå nu precis:-) då är jag med på notorna igen:-) då hade jag förstått det hela rätt fram början:-)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 851
Senast: Digbil
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 489
Senast: Puffindog
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 598
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka