- Svar: 121
- Visningar: 9 347
Han påpekar att den hårda tonen på sociala medier är ett problem.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gäller inte bara ungdomar. Minsta lilla så hängs det ut på Facebook också av vuxna…Är inte förvånad. Dagens ungdomar gillar att hänga ut varann på appen t*kt*k också. Var ett jäkla ståhej och uthängande på ryttare som red ridläger hos sjöstjärnan för ett tag sedan.
Är inte förvånad. Dagens ungdomar gillar att hänga ut varann på appen t*kt*k också. Var ett jäkla ståhej och uthängande på ryttare som red ridläger hos sjöstjärnan för ett tag sedan.
Jo, men det är fortfarande människor som hänger ut andra människor. Även vuxna finns på t*kt*k. Men även barn är elaka mot varandra, kanske inte så konstigt när vi vuxna som ska vara förebilder inte ens lyckas med det...Här är det dock vuxna som hängt ut enligt inslaget.
Jo, men det är fortfarande människor som hänger ut andra människor. Även vuxna finns på t*kt*k. Men även barn är elaka mot varandra, kanske inte så konstigt när vi vuxna som ska vara förebilder inte ens lyckas med det...
Det är hemskt när ungar hänger ut ungar men när vuxna hänger ut barn så är det sju resor värre. En vuxen människa har en färdigutvecklad hjärna och kan därmed förväntas ha en förmåga att tänka igenom sina handlingar och deras konsekvenser. För mig blir det som att jämföra problemet med att tappa en kanna vatten på köksgolvet med att en damm brister och översvämmar en by.Jo, men det är fortfarande människor som hänger ut andra människor. Även vuxna finns på t*kt*k. Men även barn är elaka mot varandra, kanske inte så konstigt när vi vuxna som ska vara förebilder inte ens lyckas med det...
Jag vill bara förtydliga att jag inte jämfört något. Jag skrev endast att det också finns ungdomar som hänger ut på en app också. Det är hemskt vilket som än sker och gör onekligen lika ont.Det är hemskt när ungar hänger ut ungar men när vuxna hänger ut barn så är det sju resor värre. En vuxen människa har en färdigutvecklad hjärna och kan därmed förväntas ha en förmåga att tänka igenom sina handlingar och deras konsekvenser. För mig blir det som att jämföra problemet med att tappa en kanna vatten på köksgolvet med att en damm brister och översvämmar en by.
Jag vill bara förtydliga att jag inte jämfört något. Jag skrev endast att det också finns ungdomar som hänger ut på en app också. Det är hemskt vilket som än sker och gör onekligen lika ont.
Jag håller absolut med dig, att denna tjej blev uthängd var hemskt. Men jag ställer mig ändå lite frågande till föräldrarnas agerande här. Ursprungsinlägget var utan namn och om man inte hänger i samma kretsar gick det inte att veta vem det gällde. Nu gick pappan ut med storyn och helt plötsligt har han hängt ut henne med namn osv samt skrivit i sin blogg på ridsport om det. Visst att frågan om det hårda klimatet på nätet ska diskuteras men är det verkligen ok att pappan blåser upp det ännu mer? Borde inte det kunnat hanteras på ett annat sätt om man verkligen ville skydda barnet?Det är hemskt när ungar hänger ut ungar men när vuxna hänger ut barn så är det sju resor värre. En vuxen människa har en färdigutvecklad hjärna och kan därmed förväntas ha en förmåga att tänka igenom sina handlingar och deras konsekvenser. För mig blir det som att jämföra problemet med att tappa en kanna vatten på köksgolvet med att en damm brister och översvämmar en by.
Vuxna likaså... inget som är nytt. Nu syns det bara lite tydligare att vuxna snackar ner folk eftersom det sker bakom en skärm och inte öga mot öga.Ungdomar har ju hängt ut varandra sen hur länge som helst dock. Så ingen borde bli förvånad över det?
Vuxna likaså... inget som är nytt. Nu syns det bara lite tydligare att vuxna snackar ner folk eftersom det sker bakom en skärm och inte öga mot öga.
Men va? Det är ju inte ”ponnypappans” dotter det gäller. Eller menar du någon annans blogg??Jag håller absolut med dig, att denna tjej blev uthängd var hemskt. Men jag ställer mig ändå lite frågande till föräldrarnas agerande här. Ursprungsinlägget var utan namn och om man inte hänger i samma kretsar gick det inte att veta vem det gällde. Nu gick pappan ut med storyn och helt plötsligt har han hängt ut henne med namn osv samt skrivit i sin blogg på ridsport om det. Visst att frågan om det hårda klimatet på nätet ska diskuteras men är det verkligen ok att pappan blåser upp det ännu mer? Borde inte det kunnat hanteras på ett annat sätt om man verkligen ville skydda barnet?
Den han pratar om här är hans dotter. Den han skriver om i nyaste blogginlägget är en annan tjej.Men va? Det är ju inte ”ponnypappans” dotter det gäller. Eller menar du någon annans blogg??
Va? Jag kan inte se att han har namngivit någon, eller är det någon annan bloggare ni refererar till?Den han pratar om här är hans dotter. Den han skriver om i nyaste blogginlägget är en annan tjej.
Alltså upprinnelsen till det han pratar om i radion är ju här: https://www.tidningenridsport.se/bl...en-ar-den-storsta-elefanten-i-ridsportrummet/Va? Jag kan inte se att han har namngivit någon, eller är det någon annan bloggare ni refererar till?
TackAlltså upprinnelsen till det han pratar om i radion är ju här: https://www.tidningenridsport.se/bl...en-ar-den-storsta-elefanten-i-ridsportrummet/
Det handlar ju alltså om att någon hängt ut hans dotter i en grupp på fb anonymt på ett inte allt för trevligt sätt (det var egentligen ingen dålig ritt, jag har sett betydligt sämre ridning där ungar dessutom slagit sina hästar ordentligt). Som @Harmoni skriver håller jag väl egentligen med om att det inte gick att peka ut namn på ryttaren i det inlägg på facebookgruppen som avsågs här, jag hade inte kunnat lista ut det i alla fall förrän då ponnypappan skrev inlägget och faktiskt drog igång en jädra diskussion om det. Det du svarar på handlade ju just om att inlägget var väldigt anonymt från början, det var ingen som nämnde några namn, det kom ju fram efter att ponnypappan var förbannad.
KL
Jag ska säga att jag dock håller med honom till viss del, man hänger inte ut barn och oavsett ska man inte diskutera enskilda händelser som det här berörde även om det var anonymt och inget namn nämndes på ryttaren men någonstans måste man få diskutera det som faktiskt är dålig ridning och dåligt horsemanship i sporten också, det är ofta tycker jag som ungar grinar när de kommer av banan, rycker i munnen på ponnyn för att de är besvikna, drar till med spöet vid vägringar och så vidare. Tyvärr tycker jag väl att mycket av det som borde diskuteras antingen verkar helt ointressant för andra att diskutera, där är den här gruppen ett oerhört gott exempel, när folk har försökt lägga in diskussioner om till exempel mobbing, sexuella trakasserier, eller hur vi ska få klimatet mot ponnyerna bättre är det lite som att folk inte vågar. Det kan absolut spegla av sig i ridsportförbundets tystnadskultur, för vem vågar diskutera problemen när man riskerar repressalier från ridsportförbundet om man lyfter problemen, men det kan också bero på liknande inlägg att vi faktiskt inte får skriva om det för någon, vars barn kanske har gjort sig skyldig till att slå sin ponny illa eller till trakasserier, skulle ta illa upp i gruppen och betrakta det som hat.
När denna incident lyftes i en annan tråd vet jag att det skrevs att det kan rinna över för barn ibland och det måste få vara okej och vi därför inte ska skriva om sådant. Absolut att barnen måste få bli besvikna, men den får man lära sig att hantera, aldrig genom att slå sin ponny, rida illa eller rida elakt. Det är till exempel ett problem som också behöver lyftas och faktiskt diskuteras.
Blev kanske lite OT här nu, men jag har svårt att se att det är svartvitt när det gäller diskussioner på nätet.
Tycker du har huvudet på spiken i det du skriverAlltså upprinnelsen till det han pratar om i radion är ju här: https://www.tidningenridsport.se/bl...en-ar-den-storsta-elefanten-i-ridsportrummet/
Det handlar ju alltså om att någon hängt ut hans dotter i en grupp på fb anonymt på ett inte allt för trevligt sätt (det var egentligen ingen dålig ritt, jag har sett betydligt sämre ridning där ungar dessutom slagit sina hästar ordentligt). Som @Harmoni skriver håller jag väl egentligen med om att det inte gick att peka ut namn på ryttaren i det inlägg på facebookgruppen som avsågs här, jag hade inte kunnat lista ut det i alla fall förrän då ponnypappan skrev inlägget och faktiskt drog igång en jädra diskussion om det. Det du svarar på handlade ju just om att inlägget var väldigt anonymt från början, det var ingen som nämnde några namn, det kom ju fram efter att ponnypappan var förbannad.
KL
Jag ska säga att jag dock håller med honom till viss del, man hänger inte ut barn och oavsett ska man inte diskutera enskilda händelser som det här berörde även om det var anonymt och inget namn nämndes på ryttaren men någonstans måste man få diskutera det som faktiskt är dålig ridning och dåligt horsemanship i sporten också, det är ofta tycker jag som ungar grinar när de kommer av banan, rycker i munnen på ponnyn för att de är besvikna, drar till med spöet vid vägringar och så vidare. Tyvärr tycker jag väl att mycket av det som borde diskuteras antingen verkar helt ointressant för andra att diskutera, där är den här gruppen ett oerhört gott exempel, när folk har försökt lägga in diskussioner om till exempel mobbing, sexuella trakasserier, eller hur vi ska få klimatet mot ponnyerna bättre är det lite som att folk inte vågar. Det kan absolut spegla av sig i ridsportförbundets tystnadskultur, för vem vågar diskutera problemen när man riskerar repressalier från ridsportförbundet om man lyfter problemen, men det kan också bero på liknande inlägg att vi faktiskt inte får skriva om det för någon, vars barn kanske har gjort sig skyldig till att slå sin ponny illa eller till trakasserier, skulle ta illa upp i gruppen och betrakta det som hat.
När denna incident lyftes i en annan tråd vet jag att det skrevs att det kan rinna över för barn ibland och det måste få vara okej och vi därför inte ska skriva om sådant. Absolut att barnen måste få bli besvikna, men den får man lära sig att hantera, aldrig genom att slå sin ponny, rida illa eller rida elakt. Det är till exempel ett problem som också behöver lyftas och faktiskt diskuteras.
Blev kanske lite OT här nu, men jag har svårt att se att det är svartvitt när det gäller diskussioner på nätet.
Det är väl inte så konstigt. Människor har olika åsikter och tur är väl det annars hade Bukefalos varit tråkigt.Vi verkar helt klart se lite olika på vad som är värst.