10 bommar och 2 stöd - övningstips!

bananna

Trådstartare
Jag är ingen hoppryttare men nu har jag fått äran att rida en riktig läromästare som gått 1,30-hoppning. Därför vill jag gärna passa på att hoppa litegrann, inget avancerat utan bara för att slipa bort min ringrost och för att hästen tycker att det är så skoj.

Så, några frågor:
- Jag har för tillfället bara tillgång till 2 hinderstöd och 10 bommar, vad kan jag hitta på för några bra övningar med det begränsade materialet?
- Förutom ett par skutt i skogen med jämna mellanrum har hästen inte hopptränats regelbundet på ca ett halvår. Kan det vara skadligt att hoppa "för sällan", om jag t ex lägger in en lätt hoppträning ca 1 gång i månaden?

Sv: 10 bommar och 2 stöd - övningstips!

jag hade nog gjort en rak linje med 2-4 bommar före hindret, och lika många efter, det blir som en slags studs å du får känslan av att rida i rätt tempo och rytmen hela vägen framför å bakom hindret. ca 3,2-3,5 meter brukar vara rätt lagom mellan bommar/studs, de kan du dock variera om du ska rida mer samlad galopp ena gången och mer hoppgalopp en annan gång.

En annan övning kan vara att du har en bom före å bakom hindret, sen har du två travserier med tre bommar i varje, den ena med avstånd 1,10 den andra ca 75-80, då måste du på ena rida på lite, å på den andra få ihop, en väldigt nyttig å lösgörande övning =)

de kan du kombinera som en liten bana, tex snett igenom över bommar, följ "spåret" fatta galopp, hoppa över hindret, sakta av till trav, ta andra diagonalen över den andra bomserien, följ spåret runt till nästa bomserie och gör om tills de funkar.

Bara du hoppar regelbundet så spelar det ingen roll hur ofta det är, särskilt inte om det är på lägre höjder.

Med två stöd kommer du inte långt. Du kommer aldrig kunna göra annat än ett räcke med det. Travbommar el galoppbommar innan kanske.

Kan du inte fixa nåt mer att bygga av? Hinkar? Tunnor?

Ta det lungt i början, låga höjder, osv.
Du kanske skulle kunna bygga typ cavaletti block själv? :) Finns ju olika trådar här på Buke där folk visat hur de gjort när de byggt hinderstöd, block, bommar, murar osv.

Det du kan göra i dagsläget är tex: tre travbommar, krysshinder. Eller galoppbom, krysshinder/räcke, galoppbom.
Eller rent av använda dig av alla bommarna i olika trav och galopp serier!
Tex: Ena långsidan med fyra travbommar, ena volten med ett litet hinder med en bom på öppnadelen av volten (40-50 cm högt kanske) och en bom att pricka på andra halvan volten, sedan nästa långsida med 4 galoppbommar. På så sätt kan du träna olika tempon, att pricka bommarna och om du använder 2 bommar till galoppövningen så kan du träna på att räkna galoppspring och pricka bommarna, öka och minska galoppen. :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 564
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar