10-åringar och kompisar

Basilika

Trådstartare
Måste bara fråga.. Är det normalt för en 10-åring att inte vilja ta kontakt med kompisar? Är det normalt att bara vilja umgås med mamma och lillebror på 6 år?

Hur gör era 10-åringar?
 
Sv: 10-åringar och kompisar

Min(snart)10 åring leker hellre med kompisar än umgås med oss här hemma.Nu när det är sommar lov ser man mest bara till honom när man tvingar in honom för att äta mer eller mindre:crazy:
 
Sv: 10-åringar och kompisar

Jag vill minnas att jag lekte med kompisarna för jämnan när jag var tio!
 
Sv: 10-åringar och kompisar

Jag tror det kan vara fullt normalt att inte vilja umgås med kompisar som tioåring. Man kan inte bara med ledning av en sak i barnets liv fundera på om det är normalt eller inte. Alla är olika och bryr sig om olika saker. ALLA barn har nog något beteende som inte är "normalt".

Om däremot många saker sammantaget hos barnet gör att man funderar på om allt inte är normalt är det en annan sak.


Du frågade hur våra tioåringar är. Min tioåriga flicka skulle nog vara dygnet runt med kompisar om hon fick och kunde. Likaså min sjuåring. Båda har varit sådana sedan femårsåldern ungefär.

Är du orolig för din tioåring?
 
Sv: 10-åringar och kompisar

Jag har inga barn, men när jag va 10 år va jag nästsan bara hemma.

Jag va så fruktansvärt mobbad i skolan, hade inga kompisar.
Så det va därför....


Men vissa är kanske helt enkelt mammiga/pappiga också?
 
Sv: 10-åringar och kompisar

Min 10-åring (snart 11) är fullständigt nöjd med att vara hemma. Hon har kompisar som hon är med när hon är på det humöret, men det är inget vi kan "pusha" henne till. Ibland så är hon "leksugen" men oftast tycker hon bäst om att vara hemma och allra helst är hon med morfar och grejar :)
 
Sv: 10-åringar och kompisar

min 11åring blir uttråkad om har inte e med kompisar typ 4-5 dagar i veckan(har bara äldre syskon 16 ,18½år)
men han gillar att göra saker i hop med mig(oss)tex:fiska,plocka svamp,spela kort o fixa i trädgården.
men han måste leka av sig med kompisarna flera dagar i veckan annars e det bara tjat o gnäll på att det finns inget att göra o allt e så tråkigt.
mina andra 2 har varit lika dana i den åldern...........
 
Sv: 10-åringar och kompisar

Min äldsta var (nästan) aldrig med kompisar i tio-årsåldern.
Mellersta hade nog mer kontakt och kunde ringa ibland och fråga om ingen ringde henne.
Yngsta ser man knappt röken av, har ett enormt kompis-behov.
 
Sv: 10-åringar och kompisar

Min systers 11 åring är mest hemma.

Hon leker bara om någon ringer/kommer och frågar om hon vill leka.
Ringer inte kompisar själv osv.

Min syster tycker att det är konstigt för hon själv var alltid med kompisar i den åldern.
Däremot var jag helst hemma med mamma.....
 
Sv: 10-åringar och kompisar

Min tio åriga son leker gärna med kompisar. Vi bor ju så till att det krävs planering.
Han leker väl med kompisar 1-2 ggr/veckan i snitt, ibland mer eller mindre.

Han ÄLSKAR att vara hemma, han är glad och nöjd över att var med pappa och de delar samma hobby, eller bara vara hemma och gör adet ha ntycker är skoj, cykla, data, lego, bygga modeller osv. Ibland när kompisar ringer, så säger han nej för han orkar inte leka...
Ibland är han sur för att ig´ngen ringer för just då är han leksugen...

Han går ibland över till grannpojkarna som är 14 år, och ibland komme dem hit. Ibland går han över till andra grannar som har vuxna barn och är där en stund. De är våra goda vänner, så det är helt okej.

Tillägger att han lika gärna leker med tjejer som med killar.
 
Senast ändrad:
Sv: 10-åringar och kompisar

när jag var 10 lekte jag med kompisar ibland (bodde ganska långt från de jag umgicks med, och mamma hade sällan tid att skjutsa mig) men var för det allra mesta hemma. jag lekte själv, läste böcker eller satt och ritade. och idag är jag (iaf nästan ;)) helt normal :D
 
Sv: 10-åringar och kompisar

min syster som är 11 år vill ofta bara vara hemma och "vara ledig" som hon säger. och då umgås hon bara med familjen.
 
Sv: 10-åringar och kompisar

Det är så här att vi flyttade från ett ställe till ett annat för snart ett år sedan. Lillpojken hade inga problem att hitta nya kompisar. Visserligen visade det sig bo flera kompisar väldigt nära så det var liksom enkelt.

Men staden vi bor i är inte stor och 10-åringen kan lätt cykla inom en radie på 500 m och hitta hur många kandidater som helst. Men han vill bara flytta tillbaka dit vi bodde förut och vara med sin Soul mate där :crazy:

Det är ju inte det att han måste leka med kompisar jag bara tycker att någon gång i veckan så där kunde vara lämpligt..
 
Sv: 10-åringar och kompisar

Stackare, kan inte vara roligt att vara mobbad i skolan :cry:

Jag tror inte det är problemet med min son, skolpersonalen säger att han har gott om kompisar på raster och alltid är med i lekarna på skolgården. Det är bara det vad som händer efter skolan, och nu när det är 11 veckors sommarlov och han inte vill gå på fritids..
 
Sv: 10-åringar och kompisar

Min äldsta var (nästan) aldrig med kompisar i tio-årsåldern.
Mellersta hade nog mer kontakt och kunde ringa ibland och fråga om ingen ringde henne.
Yngsta ser man knappt röken av, har ett enormt kompis-behov.
Visst är det skillnad på ungarna :)
 
Sv: 10-åringar och kompisar

Nu är barnkulle stor hos oss men våra tjejer leker sällan med andra barn efter skolan. Kan bero på att de har varandra och sina småsyskon el så har de fullt upp med stallet. Nu under sommaren leker de med sommargästerna i samma ålder som har sina ponnier i vårt stall. Våra tjejer är 10 och 12 år. Småttingarna är 3 och 5. Stora syskonen leker väldigt mkt med sna småbröder.
 
Sv: 10-åringar och kompisar

Jag antar att han är av introvert natur och sådana människor tankar energi och trivs bäst med några få människor och helst en bästis. All annan aktivitet som innefattar fler människor är energikrävande för en introvert personlighet.
En extrovert personlighet är tvärt om dvs del stjäl massor av energi att vara ensam medans vara med många tankar massor av energi.
Så länge som han inte tycks må dåligt av det själv så behöver du inte vara orolig.
Det ena är inte mer onormalt än det andra utan onormalt är det när det går emot den personens natur dvs en introvert som pressar sig till att agera som en extrovert personlighet och vice versa. Det är då det kan bli fel.
 
Sv: 10-åringar och kompisar

Tack för tips. Jag ska fråga honom om han mår dåligt, pga av ensamheten.

Men han mår väl dåligt i viss mån. Saknar sin soul mate från förra skolan där vi bodde och så är ju hans föräldrar nyseparerade (men kompisgrejen har inte förändrats åt något håll efter det).
 
Sv: 10-åringar och kompisar

Ja det där är en jobbig bit för det handlar om sorg.
Han kommer att sörga ett bra tag till och det är inget som ni kan förhindra utan är en nödvändig del i att växa upp till en mogen människa.
Min dotter kan fortfarande inbland sakna sin kompis gräsligt mycket som hon hade när vi bodde i Göteborg. Nu är det så att hennes kompis är dotter till min kompis så vi träffas någora gånger om året. Det är dock inte alltid tillräckligt för henne.
Tack vare datorn så kan dom "ses" oftare vilket hjälper en del. MSN och Habbo är vad då håller till på.
Jag tror att dessa säkert kommer att vara livskamrater efter att ha känt varandra sedan min dotter var 4 månader och kompisen 4 veckor gamla.
Jag tröstar och vi pratar och så ser jag till om det finns möjlighet för som att träffas ibland. Hon har faktiskt fotografi i ram på sin kompis i hennes rum. Ibland pratar dom i telefonen.
Du skall se att efter ett tag så hittar han säkert någon ny kompis han kan bli riktigt tight med. Leker han utan problem i skolan så är där ingen problem i sig egentligen dvs han lider troligtvis inte så mycket av att vara ensam även om han känner stor saknad av sin förra soul mate.
Hade du bott närmare hade du kunnat skicka hit honom för liten speltimma med min dotter.
 

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 785
Senast: Mirtai
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 078
Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
1 051
Småbarn Hur lärde du dig att simma? Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat? Hur har du gjort med dina barn, lärt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 627
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp