10-årigt marsvin...

S

Summercloud

Jag har en marsvinsdam på dryga 10 år, lite skruttig men mår bra för att vara i den höga ålder som hon är. Hon bor just nu ensam (ja, jag vet att marsvin inte får bo ensamma), men det har inte gått att lösa på något annat sätt då hon inte kommit överens med andra marsvin.

Nu är det så att jag via en kompis fått "låna" en marsvinshane, han fick flytta hem till oss då hans ägare inte längre är intresserad och han står undanskuffad i ett hörn.

Till frågan då, ni som är marsvinskunniga.. Tror ni att jag skulle kunna låta dem bo ihop? De har fått vara tillsammans lite utanför buren under uppsikt och verkar komma bra överens. Men jag vill ju givetvis inte riskera att där blir ungar... Men är det någon risk när honan är drygt 10 år?

Sv: 10-årigt marsvin...

Säger samma sak.. kastrera hanen. Även gamla honor kan få ungar och du vill väl inte riskera honans liv för en sådan sak?

Släpp inte ihop dem, de kan väl om det inte går att lösa på annat sätt, bo vägg i vägg, alltså bara galler emellan?
10 år, inte illa, då slår du mig, min 9,5 åring dog häromdagen.

Ju med att ditt marsvin är så gammal kanske det är bäst om hon får ha det lungt, låt de bara vara tillsammans under uppsikt.

Aja.. Då var det som jag trodde då, det är inte aktuellt att kastrera hanen då han inte är min. Då får de nöja sig med att vara grannar :p

Liknande trådar

Däggdjur Min ena marsvinshona dog idag, vilket blivit en mindre landssorg för hela familjen då den lilla donnan varit med oss i sju år. Kvar...
Svar
9
· Visningar
2 283
Senast: Bodil Åslund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?