Sv: 10 år sen - Gotland - nostalgitråd
Åh, 2003... Det var ett händelserikt år för mig. På många plan. Började plugga, var också på Hjoko -det var ju jätteroligt att se.
Men det som gjorde störst skillnad för mitt framtida hästliv såväl som familjeliv var ett par svala försommarkvällar i Theodore Roosevelt National Park, North Dakota. Det var i början av juni, jag var inne på sista veckan av mitt år i ND och ville avsluta med att utforska mer av detta underbara naturområde.
Ena kvällen, längs "Coal Vein Trail", fick jag syn på ett sto och hingst ur parkens vildhästpopulation. Från en liten hög kunde jag njuta av utsikten där de betade fridfullt ett tjugotal meter bort. Jag hade kunnat sitta där hur länge som helst kände mig lite illa till mods när ett par bisonoxar passerade alldeles vid foten av min utsiktspunkt och när jag skyndade mig mot bilen höll jag på att trampa på en skallerorm
Men lyckligtvis avskräckte det mig inte och jag fortsatte att utforska parken nästa dag. Denna park är okänd för de flesta och innan sommaren riktigt kommit är det i stort sett tomt på besökare, så det kändes verkligen som att det bara var jag och naturen. Även på de mest populära utsiktspunkterna kunde man sitta länge och filosofera och det enda som avbröt var vindens sus genom de mjuka kanjonerna. Så framåt kvällen stötte jag på ett helt band med vildhästar. Det var ett stort band, de tittade vaket på mig där jag kom gående över platån men lät mig sitta och titta på dem en stund innan de tyckte jag blev för påträngande och försvann utom synhåll.
Föga anade jag då att hingsten i det stora bandet och många av parkens hästar med honom bara några månader senare skulle avlägsnas från parken och inte hade jag kunnat drömma om att han skulle vara delvis i min vård sina sista år i livet. Jag kunde nämligen bara inte släppa tankarna på dessa hästar och fann med tiden Nokota Horse Conservancy, som jag besökte några år senare och där fann jag inte bara underbara hästar utan också mitt livs mänskliga kärlek och nu har vi bildat en familj här i Sverige med både barn och nokotas.
Jag hittade en bild online från inringningen i parken 2003 där hingsten, Wanblee, är med. Det är den svarta med bläs och vitt runt ögonen, bakom brunskäcken: