Sv: 10 anledningar att inte studera
Det låter onekligen som en otrevlig känsla. Jag är dock inte helt övertygad om att den är befogad i ens hälften av fallen. Oftast är man nog bättre på att känna sig dålig och oönskad än vad andra är på att tycka att man är det. Dessutom, rent krasst, vad är det som säger att en grupp som läraren sätter ihop blir gladare över att ha en med än vad en självihopplockad grupp blir över att man kommer in som ett sista tillskott?
Så otroligt otrevligt! Har ni fått några generella instruktioner i hur man grupparbetar av lärarna eller får ni bara själva uppgiften och förväntas sköta samarbets- och organisationsfrågor själva?
Bra att du reagerade! Jag tror att man på den här nivån får räkna med att lärarna hoppar över rena uppfostringsfrågor och är det då ingen annan som har vett att säga ifrån när någon uppför sig illa så får man nog göra det själv. (Jag säger inte att det är lätt eller bekvämt men en lärdom kanske skulle vara att du vid en eventuell nästa gång inte väntar lika länge med att markera? Eller stöttar din kompis så att hon själv biter ifrån om det drabbar henne?)
Jag förstår dig! Känner mig manad att nämna att några av mina egenvalda favoritpersoner att grupparbeta med har varit 20 år och ändå intelligenta, väluppfostrade och hänsynstagande medstudenter. Men visst, då och då känns det som om lite mer livserfarenhet hade kunnat vara en bonus. 
Att välja gruppsammansättning själv tycker jag nästan är ännu värre än att inte få välja. Har traumatiska minnen av att aldrig bli vald utan få stå där sist och så får den där gruppen TVINGAS att ha mig med.![]()
Det låter onekligen som en otrevlig känsla. Jag är dock inte helt övertygad om att den är befogad i ens hälften av fallen. Oftast är man nog bättre på att känna sig dålig och oönskad än vad andra är på att tycka att man är det. Dessutom, rent krasst, vad är det som säger att en grupp som läraren sätter ihop blir gladare över att ha en med än vad en självihopplockad grupp blir över att man kommer in som ett sista tillskott?
Förra grupparbetet var helt ok, det var roligt att träffa dem, vi blev en GRUPP. Redan från start, och märk väl- vi började utbildningen i höstas, var det motstånd och konstigt bemötande. Jag oroade mig för just detta, att lämna den där trygga gruppen jag hamnade i, den där alla lyssnade på mig när jag hade något att säga, där jag bemöttes i respekt. Bara det gör ju livet betydligt lättare! Här är det INTE så.
Så otroligt otrevligt! Har ni fått några generella instruktioner i hur man grupparbetar av lärarna eller får ni bara själva uppgiften och förväntas sköta samarbets- och organisationsfrågor själva?
Jag är inte en dominant person, ingen ledare alls. Jag hamnar ogärna i konflikter, tycker mest det är jobbigt, tidsödande och fjantigt. I dag ägnade vi 2 timmar åt att försöka läsa ett gräl som jag trodde var över sedan länge. 2 timmar gick åt för det. Jag hade kunnat SOVA 2 timmar längre eller göra vad som helst. Istället satt jag där och blev mer och mer irriterad när en person hoppade på min vän där så till den milda grad att hon grät. När jag märkte att inte läraren tog tag i situationen riktigt blev jag så klart arg och sa ifrån till den här som anklagade den andra för saker som var rent löjliga. Vad hände med respekt? Vad hände med att vara öppna mot varandra? Vad hände med att tagga ner och INTE tro att allt ska ske på sitt sätt? Detta är det värsta med grupparbete- att någon hackar på en person och de andra vågar/ vill inte försvara personen när det som sägs är felaktigt.
Bra att du reagerade! Jag tror att man på den här nivån får räkna med att lärarna hoppar över rena uppfostringsfrågor och är det då ingen annan som har vett att säga ifrån när någon uppför sig illa så får man nog göra det själv. (Jag säger inte att det är lätt eller bekvämt men en lärdom kanske skulle vara att du vid en eventuell nästa gång inte väntar lika länge med att markera? Eller stöttar din kompis så att hon själv biter ifrån om det drabbar henne?)
Vad tusan, kommer sådant med ålder då? Måste man vara över 30 för att begripa att världen inte kretsar om en själv och att man ska visa andra människor respekt, vara empatiska, artiga, trevliga och kunna sopa framför sin egen dörr?
Avreagerade mig nog bara lite nu!![]()
Ingen har sagt något om varför vi inte får välja grupper själv, men jag tror inte det är bättre att själv får välja.