1 ton i varje tygel + sparka + spö = bra form

T

Twist

är det bara jag som reagerar på detta.. jag red en häst som är väldigt tung. det jag skulle göra för att få den på tygel var att korta tyglarna så jag håll så hårt att jag spände hela kroppen ( fick jätte ont i armarna) och sammtidigt gå på med sporrar och spö... visst han gick ner hehe men kanske två steh och blev jätte irriterad. så under hela passet gick han i form kanske 2 min sammanlagt:smirk:
men sedan när hon skulle hjälpa nån annan (skulle trava av) så tänkte jag nu ska jag se om jag kan om jag gör som jag vill.. så jag släppte tyglarna nästan helt och satt med lite ledande tygeltag i trav och vipps så blev det en häst i lång låg form med frammåtbjudning som reagerade på minsta lilla hjälp!!:bump:
haha där fick den j*vla kärringen;) nää nu är jag hemsk :o

såå vad tycker ni om detta sätt att rida : hålla som fan och banka på

Sv: 1 ton i varje tygel + sparka + spö = bra form

Fungerar nog inte speciellt bra på nån häst & definitivt inte på min. Skulle inte gå ett steg.....

:eek: Skulle aldrig rida så! Om jag var du skulle jag byta tränare..
Kan inte vara ngt bra sätt att rida på..

nää det är inte min tränare så det är inte så farligt.. skulle bara se så jag inte var helt dum..men det verkar ju inte vbara vara jag som tycker det är konstigt!!

På det sättet du uttrycker det så låter det ju såklart förfärligt ;) Det finns väl ingen annan reaktion att förvänta sig, men jag kan förstå vad tränaren ville uppnå, tyvärr fick du det inte att fungera så bra på hästen du red... det finns alltid två sidor av allt ;)

joovisst finns det de.. men det var så jag kände det. och om jag sitter med ''normal'' korta tyglar och hon säger korta minst 3 dm så gör det faktist ont i armarna om han inte ger efter vilket han inte gjorde är det inte ngt bättre att börja i låg form och sedan plocka upp i högre form efter hand??;)

Inte om du till exempel sitter på en häst som lätt faller på bogarna. Då är det cirka 100 ggr bättre att "ta loss" hästen högt istället för att lägga ner den och därefter ta upp den. Allting är relativt :idea:

Jag gillar inte det sättet att sparka och dra tills hästen går i form. Jag har fått lära mig att med hjälp av sitsen och med lätt stöd i handen får man hästen att gå i rätt form.

Jag gillar inte det sättet att sparka och dra tills hästen går i form. Jag har fått lära mig att med hjälp av sitsen och med lätt stöd i handen får man hästen att gå i rätt form.

Jag håller med dig! Men allt är ju en tolkningsfråga ;)

Håller med dig.! bättre att jobba hästen lågt innan man plockar upp den. Sånt kommer när hästen är redo. ingen man kan slita fram på det sättet i alla fall.

Vissa hästar kan vara svår ridna och behövs rids mellan hand och skänkel men man måste driva liak mkt som man håller så man ska inte hålla för hårt men visst fins det som som håller ihop sinna hästar men det får ju ingen bar efeekt i slut endan men man kan ju endå håla lite vill man få sin häst och lyssna upp kan det ju behövas att man håller igen lite medans man driver bara för att få dom där exctra turbon i bakbenen;)

till bubbel: njaa jaa tycker iaf att det är bättre att man låter hästen gå lågt än att den inte går alls ... meen det kanske bara han som va lat och förtjänade spakar mm:devil:

oj oj =p min häst skulle inte gå lågnt om jag red henne så.. hon är väldigt känslig för hjälperna, ibland så känslig att hon blir svårriden pga det. Försöker verkligen att vara rädd om det på henne. <3

till bubbel: njaa jaa tycker iaf att det är bättre att man låter hästen gå lågt än att den inte går alls ... meen det kanske bara han som va lat och förtjänade spakar mm:devil:

När har jag sagt att hästen var lat och förtjänade sparkar? :confused: Har du läst vad jag har skrivit/svarat på tidigare. Om du inte vet hur det fungerar så är det personen som står längst upp till höger i "listen" som inlägget riktar sig till.

Du har ju helt misstolkat det jag sagt. Jag menar att vissa hästar behöver den "sortens" ridning, och med den "sorten" menar jag att du inte låter hästen dyka ner på bogarna utan har upp nacken på den och därmed ger "plats åt bakbenen" samtidigt som du flyttar för skänkel osv för att lösgöra. Anledningen till att man ska använda båda skänklarna samtidigt är för att aktivera båda bak och inte bara ena sidans bakben. Däremot hjälper det inte som du uttrycker det att "sparka och slå". Men jag undrar samtidigt om det verkligen var det tränaren var ute efter?

bej förlåt jag var dum:o jag var trött och på dåligt :cool: humör

Lungt jue... :cool: Blev bara lite förvånad. För jag tycker verkligen inte så jue... ;)

min metod är i allfall att aldrig ta i tyglarna samtidigt som jag ber hästen att gå framåt....
helt enkelt hålla isär broms och gas

så inte riktigt som jag skulle rida eller instruera någon att göra.....

Hur gör du isf för att hästen ska tänka samling? Då måste du ju på något sätt placera den mellan framåtdrivande och förhållande hjälper...

Hur gör du isf för att hästen ska tänka samling? Då måste du ju på något sätt placera den mellan framåtdrivande och förhållande hjälper...

(jag menar att man inte ska skänkla o dra i tygeln samtidigt, inget annat.)

jag rider den till samling med sätet. är hästen inte mogen att samla till piaff eller passage med sätet utan med handen så är det fel tycker jag.
rider framåt och sedan sitter man tillbaka.....

eller så kan man rida in den i samling. rida framåt, men ta hjälp av skolor för att få samling....

samling ska inte komma från at man tar i tygeln. när hästen viker in näsa hamnar ju bakbenen längre ifrån kroppen och ryggen sänks.

HeJ!

Det där låter bara såå lätt..

Fast jag tycker du har rätt, om hästen inte orkar bära sej korrekt, hjälper det ju inte att sparka och slå.. Då gör man ju snarare mer skada än nytta..

Men tjej är mycket så att när hon inte orkar går det antingen väldigt mycket fortare med all vikt i handen och på bogarna eller så kör hon huvet i vädret och sticker.. Inget av det är skoj, men båda är ett tecken till mej att nu orkar hon inte mer.. Då måste jag vara människa nog att lyssna, även om jag vill jobba mer- en paus och sen på´t igen, liksom!!

Men så lätt som det låter när du berättar är det inte!!

/ Lavinia

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka