1 kg ts / 100 kg häst - säger vem?

T

Tuva-Li

Jag har alltid fått lära mig att en häst behöver minst 1 kg ts per 100 kg häst för att må bra (minimigivan).

Just nu pågår lite roliga diskussioner i stallet när vi går över till hösilage, majoriteten minskar grovfodergivan eftersom "silaget är kraftigare än höet" :crazy: .
Då blarrade jag på om ts och rekommenderade värden, och då var det en som frågade "Säger vem?!".

Hmm... Jag vet att jag läst det på SLU:s hemsida, och sett det i Plancks bok, men varifrån kommer rekommendationen från början? Har kikat på trådarna här på buke, men hittar inte om det är någon myndighet som från början rekommenderar detta.

Skulle vara skönt att kunna nämna "källan" när diskussionerna uppstår :smirk:.

Någon som vet? :bow:

Sv: 1 kg ts / 100 kg häst - säger vem?

SLU är Sveriges lantbruksuniversitet och där bedrivs forskning.
Forskningsresultat gällande mage och tarm på häst ledde till rekommendationen om minimumgiva på 1kg ts - 1,2kg hö/100kg häst.

Ahhh... så det är därifrån det kommer från början? Dvs "källan" ?

Man vill ju gärna verka trovärdig i diskussionerna, men det kan vara knepigt när stallägaren (som är en väääldigt duktig hästhållare/ryttare i övrigt :bow: ) rekommenderar att man halverar grovfodergivan när man går över på hösilaget.

Jag lägger mig inte i hur andra fodrar sina hästar, men det ser som sagt var väldigt kul ut i stallgången när mina höpåsar är typ dubbelt så stora nu jmfr med tidigare, och alla andras är hälften så välfyllda som tidigare :crazy: . Då kommer kommentarerna, och så uppstår diskussionerna...

Jag såg det även på Agrias hemsida, som i sin tur hänvisar till SVA och SLU. Då kör jag på det.

Tack :bow:

Fast rek är högre, ca 1,2 kg ts/100 kg häst (se Hästens utfodring, Rungdren och Planck). 1 kg är absoluta minimigivan! Lärarna på SLU rek den högre förstås, de vill att djuren ska ha det bra. När vi fått räkna foderstater utgår vi alltid från grovfoder och ger kraftfoder bara i nödfall, typ.. :-)
Ska läsa hästkurs fr.o.m. nästa vecka om det är nån som vill ha svar från utfodringsproffsen... :)
Jag kan förstås fråga var rek kommer ifrån...
/Juvelen

Senast ändrad:

ger man blötare foder (ex hösilage) ska man öka givan eftersom hö har högre torrsubstans än grovfoder med mer vatten i.
Ska man ge hösilage ska hästen ha ca 11 kg/dag om den ätit ca 8 kg hö/dag förut tex.

Läs själv i Fodrings-ABC från Krafft, den bygger på SLUs forskningsresultat :)

Tuva-Li skrev:
Just nu pågår lite roliga diskussioner i stallet när vi går över till hösilage, majoriteten minskar grovfodergivan eftersom "silaget är kraftigare än höet" :crazy:
Ja, och vad baserar de då detta påstående på? Analys? Stå på dig om minst 1 kg ts/100 kg häst! I "Utfodringsrekommendationer för häst" står följande:
"Minimigivan av grovfoder är 1 kg ts/100 kg kroppsvikt och grundas på djurskyddsskäl"
Jag ska göra en sökning och se om jag kan få fram något på nätet...
//marti

Fråga hennes källa till att man skulle halvera givan!

Faktum är att även om hösilaget är mer näringsrikt per kg ts så innehåller det ju större del vatten, så åtminstone samma giva i kg foder borde ju vara lämpligt ;)

Finns det analys på hösilaget? Hur kan de annars säga att det är "så näringsrikt"? Ställ frågor tillbaka och be om källor!!

Blue_Jewel skrev:
Fast rek är högre, ca 1,2 kg ts/100 kg häst (se Hästens utfodring, Rungdren och Planck). 1 kg är absoluta minimigivan!

Jag tror att minimigivan är 1 kg ts men 1,2 kilo hö (84%)?

Var på foderrådgivningskväll med Krafft, och de rekommenderade till och med 1,5-2 ts/100 kg häst som minimigiva. Skönt att höra :bow: . Önskar mina stallkompisar hade hört det också :crazy: .

Senast ändrad av en moderator:

Madick skrev:
Finns det analys på hösilaget?

Har inte förekommit analys i stallet under min tid där. Jag gör en själv. Men det är en sån där människa som " kan se med ögat om höet är bra eller inte", ni vet :angel: ;)

*suckar och skakar trött på huvudet*

Bra citat, tack :bow:

Tack och lov gör vi iordning egen fodergiva till våra hästar, så
jag ger min häst så möe hö jag vill :p .

Men man får känslan av att det suckas bakom ryggen om hur
mycket hö det går åt "till vissa hästar" :cool: .

Samtidigt kan jag bli så trött på hela grejen. Varför måste jag försvara hur mycket mat jag ger till min häst. Samma sak varenda vinter. Nu när det varit minusgrader i stallet har jag dessutom gett honom nåt extra kilo eller tre för att han ska hålla värmen - Gud förbjude :eek: .

Tuva-Li skrev:
Har inte förekommit analys i stallet under min tid där. Jag gör en själv.

Hmm.. jag menar såklart att jag skickar iväg för analys själv, och betalar det själv, och använder den själv (ingen annan är intresserad). När jag läste vad jag skrivit lät det som att jag har ett labb i köket hemma :angel: och det har jag ju inte :cool: .

Tuva-Li skrev:
Men det är en sån där människa som " kan se med ögat om höet är bra eller inte", ni vet :angel: ;)

Och här menar jag stallägaren...

Vad är det för värden på höet och silaget då?

DU har rätt och dom har fullständigt fel. Man ska absolut inte MINSKA mängden när man byter till silage utan ÖKA med minst 2kg.

Dessutom KAN man inte SE på hö/silage om det är näringsrikt eller inte!!!!

Skriv ut denna tråd och visa dina stallkompisar! Sätt upp det på stalltavlan och låt alla läsa. Skriv: Om ni inte tror på mig LÄS HÄR och/eller ring och fråga dom på SLU!

Men hur mkt hö fick dom innan? Och hur mkt silage ska dom få nu? För det viktigaste är ju att de får rätt ts/100kg häst.
En 600kg häst ska t ex få MINST 6kg TS vilket i silage kan motsvara upp till 10-12kg!!! (beroende på ts-halten)

Usch man blir så irriterad på hästägare som inte kan ta till sig KUNSKAP om sina djur och göra det bästa för dom! :mad:

milly skrev:
Usch man blir så irriterad på hästägare som inte kan ta till sig KUNSKAP om sina djur och göra det bästa för dom! :mad:

Gud vad jag håller med dig på den punkten :bow:

Ja jag har erfarenhet av sånna människor också :devil:
SUCK

Lycka till med att försöka få dina stallkompisar att inse detta! :smirk:

Tuva-Li skrev:
Man vill ju gärna verka trovärdig i diskussionerna, men det kan vara knepigt när stallägaren (som är en väääldigt duktig hästhållare/ryttare i övrigt :bow: ) rekommenderar att man halverar grovfodergivan när man går över på hösilaget.

:bow:
Kan personen ifråga inte ha menat att ni ska göra en lugn övergång och ta hälften silage och hälften hö i början?

Om man har så höga värden på sitt grovfoder att man rent näringsmässigt inte behöver ge så mkt, kan man ju komplettera med halm för att ändå ge tillräckligt med TS.

De har ingen analys som de går efter, och begreppet TS är "okänt", så det är inte där skon klämmer.

Men annars är ju det ett bra tips för folk som har höga värden.

Japp det har du rätt i :D .

Men vi har även fått informationen skriftligt :angel: så den kan inte missförstås.

---
Synd att det blir så tokigt med grovfodret, för i övrigt är det ett kanonstall som jag trivs superbra i. Så egentligen är väl detta en skitsak i det stora hela. Om de andra låter bli att kommentera min foderstat, så låter jag bli att kommentera deras :cool: . Så är allt frid och fröjd igen :angel: .

För uppenbarligen spelar det ingen roll vad jag säger eller hänvisar till, de tycker som de tycker i alla fall. Och det är ok med mig, om jag får tycka som jag vill :p .

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka