1 grads hälta.

O

_oberon_

Hejsan!

Vetrinärbesiktade en häst som vi ev. ska köpa i går. Hästen är 9år och visade 1 grads hälta på ena bakbenet. Skulle ni ha köpt hästen?

Ingen hälta visas vid longerning.

Sv: 1 grads hälta.

inte utan att en utredning gjorts, och det fastställts vad som gav reaktionen ;) har man otur så kan det ju vara "början" på en dyr och jobbig tid

Jag hade velat ha en ordentlig utredning på det, och antingen att vetrinären kan förklara vad det beror på, och då avgöra om det är acceptabelt. Men helst egentligen att det ska vara årgärdat innan köp. Hade haft svårt att acceptera något annat än UA om det inte är en häst jag känner väl till och vet att den fungerar bra ändå, och har sett i arbete under en längre tid.

/Camilla

Har haft hästen på prov i ca 2månader och har inte känt av/sett någon hälta då. Jag vet en kompis som köpte sin häst med 1-2 graders hälta och flera år senare har inget visas.

Hästen är jätte duktig i hoppning och kan gå ca: L:b dressyr, omman får hästen till "rätt" pris skulle ni ha köpt han då?

Har som sagt sett hästen i 2månader då vi hade han på prov. men är det inte vanligt att hästar reagerar på böjprov, han är dessutom ingen tung häst utan har mkt fullblod i sig. Har hört att dem är extra känsliga när man böjer dem.

Nej, det är bara en myt att fullblod ska vara mer känsliga än andra hästar vid böjprov. Mitt fullblod som har dokumenterde problem med ryggen böjdes trots det UA innan köp.

Om jag hade varit i din sits hade jag velat ha benet röntgat. Det kan vara allt möjligt som orsakar reaktionen, allt från en lös benbit till en enkel kotledsinflammation. Visst hade jag kunnat köpa hästen trots reaktionen, men jag hade velat veta varför den reagerade!

ja, den böjdes innan vi tog han på prov DOCK av en helt annan vetrinär med en liten reaktion på samma ben .

Hade precis som de andra inte köpt hästen förrän han var genomgången med röntgen osv.

Behöver ju absolut inte vara något, men OM det är det kan det bli dyrt och väldigt tråkigt när det visar sig. :(

Eftersom den hade en reaktion på samma ben redan för 2 månader sen hade jag INTE köpt utan att få problemet utrett av ägaren. Sen kan du ju köpa hästen när den är helt UA och du vet vad problemet var som gjorde den halt.

Olika veterinärer har ju även i viss mån olika synsätt på vad som är tex 1 gradshälta dessutom. Den lilla reaktionen som veterinär 1 såg kanske till och med hade varit en 1 gradig hälta redan då om det hade varit veterinär 2 som kollat.

Hoppas det slutar bra för dig :)

Hej!

Jag hade som övriga sagt utrett hästen innan jag köpt den, så man vet att det inte är något "farligt".

Kände däremot en tjej som köpte sin häst trots 1 gradig hälta på (vilket ben det nu var.. många år sen). Den hästen var alltid helt fräsch utom just böjprov på det benet. Den gick både msv dressyr och som lektionshäst utan att någon märkte/såg hältan. När häst såldes igen fanns samma hälta kvar vid böjprov (och det var ett par år senare) och lever som jag förstått fortfarande ett bra liv hos ny ägare.

/ Lavinia, vars häst hade 1 grad i ena bak vid böjprov och det visade sig vara dubbelsidig knäledsinflammation med 3 månaders behandling och konvalescens.

Jag hade inte köpt hästen. Om det nu visar sig vara nåt allvarligt, så kan det bli dyrt och desstom ledsamt.
Om du nu köper hästen iaf, så se till att få överta försäkringen. Tecknar du en ny när hästen redan är skadad så gäller inte den.

Eftersom det har funnits reaktion tidigare och att graden av hälta har ökat hade jag inte köpt. Troligen finns det något som stör det benet och utredning krävs.

hästen har ett överben där sedan tidigare skada.

Hur sitter överbenet? Ett överben ska inte påverka hästens rörelser, men det beror kanske lite på hur det sitter.

om du nu ska köpa häst, så köp en häst utan synbara fel, som hästägare får man ändå massa oförutsägbara problem ändå! O det kan bli dyrt som tidigare inlägg sagt, så även om du får hästen billigt så kan det bli bra mkt dyrare och tråkigare senare! Vad säger din veterinär?!

Tycker som övriga- genomför inget köp innan en utredning är gjord!! Det kan dessutom bli svårt att försäkra hästen om den har visat reaktion på böjprov, kolla så att du inte får reservation på hästen i så fall!
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 956
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar