1 åring som är väldigt öm över ryggen!

TITTI

Trådstartare
Ikväll märkte jag att min åring är väldigt öm över ryggen när jag skulle klappa henne. Det gick inte att röra ryggen, hon skött rygg och sprang i väg direkt bara jag närmade mig med handen.
Till saken hör att hon har växt mkt i sommar, är nu 161 i manke och 166 över korset. (är född i maj) Och att jag redan förra veckan komenterade att jag tyckte ryggen såg annorlunda ut, typ karprygg. Hon var inte öm då.

Vad kan jag göra?
Hon går på bete nu, bör jag ta in henne så hon får vila mer?
Eller hon behöver va i rörelse mkt?

(självklart tar jag ut vet om det inte går över, kommer ringa henne redan i morgon)

Inte lätt att veta, men kan det va växtvärk?

Någon som varit med om liknande?

Är ju rädd att ryggraden håller på att växa ihopa eller något annat hemskt:cry:...

Sv: 1 åring som är väldigt öm över ryggen!

Om min häst varit så öm över ryggen skulle jag åkt till en Vetklinik som har en kiroprakterande Vetrinär för att kolla igenom henne noga .

Mvh Mia

Jisses en åring som år över 160!! Vad är det för ras? (jättehäst för en som är van vid små quarters)

Låter ju inte helt otroligt att det är växtvärk. Går den ute dygnet runt? Här har det blivit rejält kyligt och det regnar ideligen *svär* Kan ju vara en kombo av kylan och växtvärken i så fall? Men kolla med veterinär för säkerhets skull.

/LL

Ikväll märkte jag att min åring är väldigt öm över ryggen när jag skulle klappa henne. Det gick inte att röra ryggen, hon skött rygg och sprang i väg direkt bara jag närmade mig med handen.
Till saken hör att hon har växt mkt i sommar, är nu 161 i manke och 166 över korset. (är född i maj) Och att jag redan förra veckan komenterade att jag tyckte ryggen såg annorlunda ut, typ karprygg. Hon var inte öm då.

Vad kan jag göra?
Hon går på bete nu, bör jag ta in henne så hon får vila mer?
Eller hon behöver va i rörelse mkt?

(självklart tar jag ut vet om det inte går över, kommer ringa henne redan i morgon)

Inte lätt att veta, men kan det va växtvärk?

Någon som varit med om liknande?

Är ju rädd att ryggraden håller på att växa ihopa eller något annat hemskt:cry:...
Det första jag hade tänkt på var kyla, men jag råder också dig att be en veterinär kika på saken för säkerhets skull (Och jag är inte sån som springer till veterinär för "småsaker"). Ont i magen kan ju också göra så att hästen skjuter rygg ibland.

Hade en gång en pålle som var 167 som 9 månaders denna var 154 när hon var 4 månader och vi kom till fölmönstringen trodde domaren att det var en 1 åring :crazy:

Men inte hade hon så ont i ryggen så man inte unde ta på henne ,men man ska aldrig säga aldrig :)

Mia

Pälssättning kan ge väldigt öm hud, kanske i kombination med att hon har tappat hullet lite? (Tänker på det du skrev om att ryggen såg karpig ut - kan det vara proteinbrist?)

det har ju varit väldigt dåligt väder, hon är inte helt enkelt öm för att hon frusit i regnet och spänt sig? prova att täcke henne så hon inte blir våt, hjälper inte det så låt en veterinär eller kiropraktor undersöka henne.

Svarar alla.

Det är ett halvblod.

Hon går ute men fortfarande med bete plus fritt hösilage, men ja där är dåligt med protein i det (ska få annat med bättre värden). Hon är väldigt fin i hullet dock.

Men det är nog en kombo av allt (vet trodde med det), men hon är bättre idag, och jag kommer stalla in henne på nätterna och hålla henne varm och torr vid regn, så får vi se om det blir bättre. Har ändå inte regnat så mkt här, och de har så de kan gå i lä och sjula.

Usch ja, man blir så orolig... Men hoppas det fortsätter på rätt håll!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 310
Senast: Happimess
·
Hästvård Hejsan! första gången här så vet inte riktigt hur det går till eller om jag gör rätt just nu. har kollat en del på det nya programmet...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 016
Senast: Jojo
·
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på...
2
Svar
27
· Visningar
4 366
Senast: Sofie_B
·
Hästvård Vi har en 7-åring hemma som har funnits hos oss i fyra år. När han kom som treåring var han inte mycket hanterad och gick inte att fånga...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 558
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd