1-åring och fri grovfoder tillgång?

zanzan

Trådstartare
Våran kille är nu snart 1.5 år och äter som en hel karl han får i sig i allafall 10kg hö om dagen, vilket vi tycker är mkt då han innan betessläpp pillade i sig väääldigt lite.

Hur gör ni med era ett åringar, har de hö hela tiden? Fyller ni på så fort de ätit upp?

På ett sätt kan jag känna att det är skönt att han äter upp de kilona han får varje gång och inte har massor att trampa runt i utan kan få lite matlust emellanåt! Han är btw mkt fin i hull, lite bukig men det får ju bebisar vara!

Så, berätta gärna hur ni gör med grovfodret till era ungisar:bow:

Sv: 1-åring och fri grovfoder tillgång?

Min unghäst har haft fri tillgång hela tiden. Jag räknade ut ungefär hur myckeet hon åt, och lade till det kraftfoder som behövdes. Har för mig att hon åt runt 10 kg per dag när hon var 1,5.

Min tjejja på 2 år går på fri tillgång.Vet inte vad hon klämmer i sig men det är en del;) maggen är rund och go men det kan hon behöva då hon går utan täcke.

Vår 1½åring får 12 kg (torrt) ensilage om dagen och det är ganska lagom.
Fri tillgång kan jag nog inte påstå att hon får, då de inte får något i hagen men där finns det ju än så länge lite att tugga på ändå..

Låter precis som min prins då. Fast han får ju hö. Får väl se hur länge han är så här matglad, skönt är det iallafall! Våra får lite hö när de går ut på morgonen men de har massor av "förväxt"ängsgräs kvar i hagen, även om det kanske inte är jättegott! Sen blir det ju lunch hö när vintern kommer.

*kl*
Svårt med unghästar tycker jag, man vill ju att allt ska bli så bra som möjligt!

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 088
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 657
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka