1,5 miljoner utan Internet i Sverige ...

Alla mina räkningar betalas automatiskt :). Supersmidigt och nog väldigt vanligt att man gör så tror jag.
Jag kör allt jag kan via e-faktura, det gäller både för mig och mamma. Ibland hjälper jag grannarna med kortbetalningar, bl a. Jag hjälper dem med väldigt mycket men jag får så mycket tillbaka som de inte kan ge via bankkonto utan som jag får i handen eller via traktorskopan. ;)

Min mormor sa alltid att det är bättre att få när givarens hand är varm än kall, jag förstod det aldrig då och tackade nej allt som oftast då jag är så förbannat envis och vill klara mig själv. Jag förstod sedan vad hon menade och ångrar mig än idag.

Det är trots allt knepigt för de som är drabbade och det är ändå 1 500 000 svenskar idag som inte har tillgång till Internet och kan sköta sina åtaganden över nätet, så det är trots allt inget fåtal sett till de ca 9 000 000 svenskar idag, varav en stor del av dem/oss är barn utan egna bankkonton eller kort så andelen vuxna är högre än 17% av våra svenska medborgare.
Men är dessa 1 500 000 personer sådana som alltså bor i total radioskugga och därför inte KAN ha tillgång till internet? Eller är det också inräknat människor som har valt att inte skaffa internet?
Jag har lite svårt att se framför mig vart dessa enorma områden med total radioskuggga finns..

Min farmor tex har inte internet hemma. Hon använder nog gärna kontanter. Men alla möjligheter finns ju för henne om hon bara skulle vilja. Andra människor jag känner som inte har internet har tex valt att spara in den pengen, eller så tycker de att de klarar sig fint genom att använda internet på tex jobb eller liknande.

Men är dessa 1 500 000 personer sådana som alltså bor i total radioskugga och därför inte KAN ha tillgång till internet? Eller är det också inräknat människor som har valt att inte skaffa internet?
Jag har lite svårt att se framför mig vart dessa enorma områden med total radioskuggga finns..
Självklart inte, men det kan ju handla om att ha råd att skaffa dator, att man är tvungen att ha ett bankkonto som redan tidigare har diskuterats, att man inte kan någonting alls om datorerer som mina grannar där den ene är sjukpensionär med huvudskada och den andra svårt sjuk i parkinsson. Alla är liksom inte 30 år med fast inkomst, fast boende i innanför tullarna, bankkonton med kopplade bankkort och pengar som kommer in på banken varje månad.

Det handlar om 1,5 miljoner svenskar som får allt svårare att klara sig i ett allt mer kontantlöst samhälle. Ska du åka runt med din dator och hjälpa dem alla?

Det finns de som träder in i vuxenlivet med stora skulder och utmätningar pga sina föräldrar, jag känner till sånna med. Utan hjälp av andra är de redan körda innan de ens hunnit sätta sig själva i klistret. Ska du hjälpa dem med? :confused:

Självklart inte, men det kan ju handla om att ha råd att skaffa dator, att man är tvungen att ha ett bankkonto som redan tidigare har diskuterats, att man inte kan någonting alls om datorerer som mina grannar där den ene är sjukpensionär med huvudskada och den andra svårt sjuk i parkinsson. Alla är liksom inte 30 år med fast inkomst, fast boende i innanför tullarna, bankkonton med kopplade bankkort och pengar som kommer in på banken varje månad.

Det handlar om 1,5 miljoner svenskar som får allt svårare att klara sig i ett allt mer kontantlöst samhälle. Ska du åka runt med din dator och hjälpa dem alla?

Det finns de som träder in i vuxenlivet med stora skulder och utmätningar pga sina föräldrar, jag känner till sånna med. Utan hjälp av andra är de redan körda innan de ens hunnit sätta sig själva i klistret. Ska du hjälpa dem med? :confused:
Men alltså nu blandar du ju hej vilt.
Att bo någonstans där det inte finns tillgång till internet är ju såklart ett problem. Men då pratar vi väl om att bo i ett område där det inte finns mobil surf, inte möjlighet att skaffa fiber/adsl eller liknande och heller inte möjlighet att ta bussen in till biblioteket för att låna internet.
Att välja att inte ha internet hemma är sällan ett problem. Du kan låna av grannen, använda internet på jobbet, på café, på universitetet, på biblioteket osv.
Samma sak med egen dator, du behöver inte ha egen dator för att kunna sköta bankärenden. Åk till ditt bibliotek så är saken löst.

Att inte kunna hantera tekniken pga sjukdom eller skada kan inte heller vara ett problem. Om man pga handikapp/skada inte kan sköta sin ekonomi så kan man få tex en god man utsedd som hjälper en med detta.

Sen har vi ju problemet med de som inte är välkomna som kunder på banken. Det exempel du har tagit upp är folk som misskött sig gravt.
Ja, låter jobbigt. Men jag tror inte att de är så många, och ska man vara krass så lär det ju bli konsekvenser av ens beteende.
För jag tror inte att det är VANLIGT att människor blir nekade banktjänster pga skulder och betalningsanmärkningar. Jag vet iaf flera med sådana problem som ändå har bankkonto och kort kopplat till detta.

Men alltså nu blandar du ju hej vilt.
Att bo någonstans där det inte finns tillgång till internet är ju såklart ett problem. Men då pratar vi väl om att bo i ett område där det inte finns mobil surf, inte möjlighet att skaffa fiber/adsl eller liknande och heller inte möjlighet att ta bussen in till biblioteket för att låna internet.
Att välja att inte ha internet hemma är sällan ett problem. Du kan låna av grannen, använda internet på jobbet, på café, på universitetet, på biblioteket osv.
Samma sak med egen dator, du behöver inte ha egen dator för att kunna sköta bankärenden. Åk till ditt bibliotek så är saken löst.

Att inte kunna hantera tekniken pga sjukdom eller skada kan inte heller vara ett problem. Om man pga handikapp/skada inte kan sköta sin ekonomi så kan man få tex en god man utsedd som hjälper en med detta.

Sen har vi ju problemet med de som inte är välkomna som kunder på banken. Det exempel du har tagit upp är folk som misskött sig gravt.
Ja, låter jobbigt. Men jag tror inte att de är så många, och ska man vara krass så lär det ju bli konsekvenser av ens beteende.
För jag tror inte att det är VANLIGT att människor blir nekade banktjänster pga skulder och betalningsanmärkningar. Jag vet iaf flera med sådana problem som ändå har bankkonto och kort kopplat till detta.
Jag ska hälsa hantverkaren jag känner som blev av med allt när han gick i kk, skilde sig och fick huset utmätt att han inte är en vanlig människa. Jag ska hälsa mina grannar att de inte är vanliga människor som inte har dator och klarar av att sköta sin ekonomi som de alltid gjort med handskrivna betalningsordrar, jag ska hälsa de som bor i glesbyggd utan tillgång till varesig bredband, mobiltelefoner, allmänna kommunikationer och 14 mil till närmsta bankkontor att de inte är vanliga människor.

Hälsar du de som är arbetslösa och utan bostad att de inte är vanliga människor? Du förstår, jag kommer ha fullt upp med att åka runt och hälsa alla hur ovanliga du tycker att de är så lite får du allt hjälpa till med att hälsa de som inte har råd eller möjligheter att de både är ovanliga och får skylla sig själva. :up:

Jag bor i Småland och här lägger Telia ned teleledningar, bara en tidsfråga innan mitt adsl försvinner. Och mobilt Internet är värdelöst då får jag stå i uterummet....och det är klart väder så kanske jag kan surfa några minuter.

Tre saker som gör mig fundersam över det helt kontantlösa samhället är:

1) Alla transaktioner sköts/kontrolleras av ett litet antal privata företag. Sanningen är att vi inte vet hur ofta någon av de större bankerna har hackats. Vi vet att det förekommer en stor handel med kortnummer - men hur stor och hur organiserad den är vet vi inte (så mycket för att det kontantlösa samhället skulle utplåna organiserad brottslighet - och då har vi inte börjat tala om bitcoin)

För närvarande är det bättre för bankerna att se glada ut och ersätta sina kunder, än att anmäla till rättsvårdande myndigheter eller ens att utreda. De tjänar pengar på systemen, men vad händer om en hackare inte dränerar lite slaskkonton eller shoppar loss lite, utan sänker ett system? Eller om kostnaderna blir så stora att bankerna inte längre ersätter utan helt lugnt säger "bevisa att du inte varit oaktsam så återbetalar vi - vilka brandväggar du? vilka hemsidor besöker du? vilka nätverk kopplar du upp dig från?"

Å andra sidan har banksystemen varit sårbara åtminstone sedan slutet 1980-talet

2) Alla transaktioner sköts/kotrolleras av ett litet antal privata företag. Möjligheten att bedriva handel blir helt beroende av vilka villkor kortföretagen ger ett företag. Jag vill kunna köpa tidningen trots att jag bor på en plats som Pressbyrån ratat,

3) Vi vet väldigt lite om de som står utanför Internet. Anekdotiska fakta om vare sig glesbyggd eller sur-muppar är inte mycket att gå på. Siffrorna kommer ofta från en utredning Svenskarna och internet. Den följer samma personer år ut och år in. De (eller deras målsman) har godkänt deltagande. Givet attityden till internet så kan vi utgå ifrån att det är ett stigma att inte vara delaktig (för att inte tala om att inte kunna ge sina barn den möjligheten) därför är det en rimlig hypotes att "vanliga" människor som inte använder internet tackar nej till att delta och kvar blir användare och "sur-muppar".

Vem gynnar det om vi får en tudelad ekonomi där t.ex. illegala och "gästarbetare" lever på cash och vi andra har kort?

Min mormor sa alltid att det är bättre att få när givarens hand är varm än kall, jag förstod det aldrig då och tackade nej allt som oftast då jag är så förbannat envis och vill klara mig själv. Jag förstod sedan vad hon menade och ångrar mig än idag.
Jag har aldrig hört det uttrycket men förstår vad som menas och håller verkligen med. Jag ångrar också att jag haft så svårt att ta emot. Det var inte så snällt att inte ta emot som jag trodde. Och nu går det inte att ändra för de som ville ge finns inte mer.

Ja jag får flytta den dagen ;) Eller så får jag väl åka in till medborgarkontoret och låna dator vid behov sisådär en halvmil bort!
Du ska väl ändå handla? Eller också löser du problemet och skaffar en riktantenn och får bra mottagning. Det är bara radiovågor och inget hokus-pokus. Har du inte råd att köpa riktantenn så bygg en själv, det är ingen raketforskning och det klarar en 8-åring av med lite instruktioner.

Jag ska hälsa hantverkaren jag känner som blev av med allt när han gick i kk, skilde sig och fick huset utmätt att han inte är en vanlig människa. Jag ska hälsa mina grannar att de inte är vanliga människor som inte har dator och klarar av att sköta sin ekonomi som de alltid gjort med handskrivna betalningsordrar, jag ska hälsa de som bor i glesbyggd utan tillgång till varesig bredband, mobiltelefoner, allmänna kommunikationer och 14 mil till närmsta bankkontor att de inte är vanliga människor.

Hälsar du de som är arbetslösa och utan bostad att de inte är vanliga människor? Du förstår, jag kommer ha fullt upp med att åka runt och hälsa alla hur ovanliga du tycker att de är så lite får du allt hjälpa till med att hälsa de som inte har råd eller möjligheter att de både är ovanliga och får skylla sig själva. :up:
Äh men ge dig. Snacka om att vrida på allt jag precis skrev.

Jag bor i Småland och här lägger Telia ned teleledningar, bara en tidsfråga innan mitt adsl försvinner. Och mobilt Internet är värdelöst då får jag stå i uterummet....och det är klart väder så kanske jag kan surfa några minuter.
Och du vistas inte i stan i närheten av tex bibliotek eller medborgarkontor(som du själv tog upp) typ en gång i månaden? Det är ju allt som behövs för att kunna betala räkningar.

Och du vistas inte i stan i närheten av tex bibliotek eller medborgarkontor(som du själv tog upp) typ en gång i månaden? Det är ju allt som behövs för att kunna betala räkningar.

Fast på 2000-talet i Sverige tycker jag faktiskt att det ska finnas tillgängligt för alla i sina hem. Telia borde få en spark i röven rent ut sagt för sitt underhåll av telenätet.

Du ska väl ändå handla? Eller också löser du problemet och skaffar en riktantenn och får bra mottagning. Det är bara radiovågor och inget hokus-pokus. Har du inte råd att köpa riktantenn så bygg en själv, det är ingen raketforskning och det klarar en 8-åring av med lite instruktioner.

Det är en ren princip anser jag! Har det fungerat så ska de bannemej fortsätta leverera tjänsten!

Områdena med bristande mobiltäckning och icke existerande trådbundet internet finns överallt i Sverige, där landsbygden är glesbefolkad.
Sådana platser kan ligga bara ett par mil utanför stora städer som Örebro, Linköping, Jönköping, Kalmar, Västerås eller Uppsala.
På operatörernas täckningskartor, ser det ut som det finns helt OK täckning, men i verkligheten finns det inte...

Antagligen är situationen värre i södra Sverige än i norra Sverige, helt enkelt för att norrlänningarna insåg att för många, många år sedan att man måste höja rösten och KRÄVA olika sorters samhällsservice.

I söder hade vi redan el och telefon, och begrep inte att vi borde SKRIKA efter den nya tekniken...

Det är en ren princip anser jag! Har det fungerat så ska de bannemej fortsätta leverera tjänsten!
Jo men nu är det ju som det är, den tiden är förbi då du kan förvänta dig att "Nån Annan" ska lösa dina problem, ska du ha internet hemma i kåken så får du lösa den saken själv för "Nån Annan" har avvecklat verksamheten och lagt ner firman.

Visst, vi lever i 2000-talet men nu har vi ju så många val så det är löjligt, här har dom startat fiberförening och ville ha mig med på tåget men varför laga nåt som inte är trasigt? Vi har kanonfin täckning med det mobila bredbandet, den som satt som sin livsuppgift att försöka tvinga alla att gå med behöver bara sätta upp en riktantenn för 300 spänn och sen har han också bra signalstyrka. Jag kommer ALDRIG att överge det mobila för det är billigt, fungerar alltid, kan ta med det överallt och adsl saknar jag inte sen jag klippte linan för 6 år sen. Men så är jag varken tjurig eller teknikfientlig heller.

Det är inte så enkelt som att det handlar om att betala räkningar en gång i månaden.

Jag, och många på landsbygden är helt eller delvis egenföretagare.
När man som vi bor på en gård och har djur, odlar lite och köper och säljer, så handlar det inte om att betala räkningar en gång per månad, utan det handlar om att driva ett företag, om än litet.

Då räcker det inte med att ta med sig pappren en gång i månaden, utan man behöver jobba via internet varje dag.

T.ex. så måste jag registrera förflyttningar av djur hos jordbruksverket, ungefär samtidigt som jag flyttar dem. Räkningar jag ska betala har förfallodagar löpande under månaden, och registreras lämpligen för betalning allt efter jag får dem. Likaså får jag många mail relaterade till verksamheten, jag kan inte kolla mail bara en gång i månaden...

Liknande trådar

Äldre Bor idag på en liten liten hästgård med mitt ex. Vi ska separera. Jag vill köpa ut honom ur gården. Billigare än som vi bor nu kan jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 039
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2