Fast det finns ju inte bankkontor överallt, eller bibliotek heller. Tidigare fanns det postkontor, men även de är bortrationaliserade idag. Jag läste tidigare om de som hade fem mil till närmsta bankomat. Vad sägs om att behöva åka 14 mil för att komma till ett bankkontor, utan tillgång till kommunala färdsätt? Alla bor inte i storstäder, vi har en stor landsbygd med många äldre utan tillgång till Internet och utan möjligheter att skaffa då tekniken inte finns. Några har ju i tråden skrivit att de har svårt även med mobilt Internet och jag vet själv att det finns områden i Sthlmsområdet som mobiler fungerar dåligt.
Vad gör vi med alla de som inte ens får skaffa ett kontokort? Bankerna vill inte ha kunder med dålig lönsamhet och kan neka de som har betalningsanmärkningar. De är tvingade att använda kontanter, att ta kontant betalt för det jobb de utför och kan inte sätta in pengarna på något konto i takt med att kontanthanteringen på de olika bankkontoren försvinner. Utan bankkort kan de inte nyttja insättningsautomater heller och alla banker har inte insättningsautomater. Jag har t ex Skandiabanken, men det är lögn i helvete att sätta in kontanter där så jag tvingas ha ett konto i annan bank för att sätta in pengar och sedan föra över.