1,5-åringar - lösdrift?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MollyMolly
  • Startdatum Startdatum
M

MollyMolly

Hej! Behöver lite experthjälp. Jag är lite okunnig då jag alltid haft eget stall tidigare. Har köpt 2st 1,5-åringar (ston) som jag får hem om några veckor. Vad är lämpligast, stall (mindre tävlingsstall men rätt många hästar) och hage för att komma in i stallgemenskap o rulljansen eller skjutsa iväg dom på lösdrift hos någon som tillhandahar det. Vill ju egentligen ha dom nära så jag kan pyssla med dom varje dag men det kanske inte är fair mot dom, eller?

Vad rekommenderar ni?

Sv: 1,5-åringar - lösdrift?

Jag skulle föredra lösdrift till min 09:a men eftersom jag har eget stall med stora hagar så får han stå hemma. Dock får han vara ute alla dygnets ljusa timmar.

Lösdrift! Jag har eget stall med många boxar men jag funderar ändå på att skicka iväg mina på lösdrift. Jag tror att det är viktigt med motion och fostran av flocken de första åren. Du kommer i sinom tid att få greja med dem varje dag, inför inridning.

Utan tvekan skulle jag välja lösdrift och dessutom saknar jag 1 eller 2 lösdriftston till min lösdrift nu i vinter och sällskap till mitt 1 årssto :angel:

Mia

Jag har haft mina unghästar på lösdrift de senaste två vintrarna, det är ju helt underbart! man slipper massa skitjobb och kan lägga den tiden direkt på hästarna istället (har egen lösdrift) så de har gjort att jag hunnit med att pyssla med de massor, istället för att mocka. Mina har en tät skog också så de är aldrig inne. Kommer alltis vilja ha lösdrift i fortsättningen

Lösdrift! Men en bra lösdrift!! Kvaliteten på inackorderingslösdrifterna skiljer sig mycket. Vissa är en stor hage med ett vindskydd i. Vissa har en ligghall att gå in i. Vissa har en stor ligghall att gå in i.

Så får man kolla efter leran. Jag har hellre mina hästar i en mindre hage på stall, än att de ska stå i lera upp till knäna på lösdrift! Det måste vara hygieniskt och lätthanterat. Jag vill inte ha mugg etc på unghästarna. Dessutom är ju poängen med lösdrift att de ska gå runt och röra på sig. Är det för lerigt står de mest bara still.

Det tar lite tid att hitta en bra lösdrift och låt det ta tid för det lönar sig att ha en bra lösdrift i längden.

Eftersom jag har turen å ha både lösdrift och box till mina så står dom på box vid mkt dåligt väder annars går dom ute..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 691
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 132
Hästmänniskan Jag har äntligen blivit med häst igen och har eget stall med lösdrift på gården. Som sällskap har min mor och syster stallat in sin häst...
2
Svar
30
· Visningar
3 323
Senast: Raderad medlem 142449
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 179
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka