1,5 åring som hänger i knäna

Eastwick

Trådstartare
Postar en ny tråd då jag inte fick någon respons när jag hängde på en annan. ;)

Har en 1,5 åring inackorderad hos mig just nu som vi funderar lite på. Han hänger i sina framknän. Ägaren kan inte minnas att han gjort det som föl och vad vi kan se på tidigare bilder så verkar det inte heller så. Hans mamma har dock detta problem, speciellt kommer det efter ansträngning eller när hästen blir spänd. Båda hästarna blir liksom lite "skakiga" i frambenen. Till saken hör att den "lille" växt fort, han är född i slutet på Juli -07 och mättes häromdagen till 164 cm. Ganska outvecklad och ser ut som en jättestor fölunge i kroppen. Har hittills haft otur med en skada vilket gjort att han kanske inte rört sig så som en unghäst borde ha gjort men nu har han gått med jämnåriga sedan 2 månader tillbaka.

Kan det vara så att senorna helt enkelt inte hängt med i hans växttakt eller har han ärvt sin mammas framben, vad tror ni?

Skall han fortsätta att gå med de andra fast det röjs en del i hagen eller skall han få flytta till en hage med lite lugnare tempo?

Sv: 1,5 åring som hänger i knäna

Jag hade ett föl som var så. Veterinären sa då selen-brist och med tillskott gick det bort rätt snabbt. Kanske det kan vara lika på äldre hästar?

Värt att kolla upp kanske! Kan de ha en brist trots att det egentligen inte borde vara brist om man tittar på fodret?

Han får för tillfället 164g MJ, 1381g SMPT, 74g Ca, 37g P samt 1,4g Se

Han har lagt en del på hullet sedan han kom men också växt mer än 2 cm sedan han kom för två månader sedan.

Står han på box så att han har möjlighet att vila ordentligt efter bus i hagen? I så fall kan han kanske gå kvar och fortsätta gå på en ordentligt avvägd foderstat. Är det lösdrift hade jag nog flyttat honom så han får möjlighet att vila ut på natten.

Han står på box nattetid mellan ca 18.30 och 07.00. Är en riktig sömntuta i boxen och reser sig inte alltid när nattmaten kommer, kan ju iof. bero på att han oftast inte hunnit äta upp sin kvällsmat och inte är hungrig. Ibland kan han förstås börja äta liggandes... :p Men nog vilar han ordentligt alltid!

Jag vill ju att han skall få gå med sina polare och leka för det är ju vad hästar i den här åldern mår bäst av!

Liknande trådar

W
Hästvård Nu ger jag snart upp, pållan blir inte bättre. Hoppas ni har några tips eller nya tankebanor som kanske kan hjälpa mig. Jag ska försöka...
2
Svar
22
· Visningar
2 331
Senast: Wizzla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar