M

Magrinette

Har pratat med några olika foderhandlare idag om foder till min häst och fick höra att 1/3 av det totala kg kraft+grovfoder ska vara kraftfoder.

Dvs. om hästen får totalt 9 kg (hö och kraftfoder) så ska 3 kg av det vara kraftfoder.

Det hade jag aldrig hört, jag är en sådan person som fodrar med hö men ger "tillskott" av kraftfoder om det behövs.

Någon mer som hört detta? Blev nyfiken :angel:

Sv: 1/3??

Har inte hört något sådant alls, och jag tror att det skulle rimma mycket dåligt att fodra min haflinger och shettis på det viset...

De vill ju sälja sitt foder såklart!:angel:

Det optimala är ju att precis som du skriver se till att få hela behovet tillgodosett av grovfoder i första hand. Om det BEHÖVS så kompletterar man med lämpligt kraftfoder.

Känner likadant med min lättfödda madame, hon hade sett ut som en köttbulle med extra fett ;)

Det låter ju ganska absurt!
(Min häst får inget kraftfoder alls...;) )

Möjligen att max 1/3 ska vara kraftfoder... :angel:

Så skulle det kunna vara *ler*

Min får knappt kraft heller, hon är ändå tjock som jag vet inte vad *suck* (halmätare, men utan halm väver hon...)

Låter som om de vill sälja kraftfoder till dig! :angel: Att de bara kan komma på att påstå något så otroligt korkat. Tycker att de borde få en riktig knäpp på näsan, att stå och lura folk på det viset.

Kicki :laugh:

Det är nog mer överensstämmande med hur man ofta fodrade hästar i södra Sverige förr. Det var ju bra åkermark och man odlade inte så mycket grovfoder för säd gav så pass mycket mer. Då blev det också helt naturligt att ge djuren mer säd och mindre hö till skillnad från längre upp i landet där det var svårare att odla säd och enklare med hö.
Man behöver ju inte gå längre än till Tyskland för att se att deras foderstater innehåller mycket mer kraftfoder och mindre grovfoder än våra.

Det är lite tid jag lutar med, tänkte bara om det var fler än jag som hört det.

Japp. Jag har hört det där förut.
En "viss" :angel: fodersort där man ska ge hästen 2-4 kg kraftfoder och 5 kg hö - så får man en toppresterande tävlingshäst :crazy:.
Jag skulle aldrig lita på en foderförsäljare som vill kränga ett visst märke..

Jag ringde bla till det märket jag har som foder (nämner inga namn) och de ville att jag skulle öka mitt foder till 3 kg istället för de 1,5 jag ger nu och minska hö+halm. Jag hade helt velat ha ner mitt kraftfoder ännu mer. Min häst är tjock! :(

Det jag ringde till rådgivarna för var att få reda på hur mycket jag kan minska det. Men flera av dem sa öka... :S

Mina har inte fått ngt kraftfoder alls denna vinter. ingen av dem är mager. Jag förstår inte heller varför du skulle öka kraftfodret nu. Det är väl dags för bete snart?

Japp, vi släpper senast 1 juni och då blir det inget kraftfoder alls. Jag är inne på att minska till 1 kg om dagen istället för 1,5 kg... Inte mycket skillnad kanske... Lättfött halvblod på 16 år :)

Hörde en här på jobb som hört samma om det med 1/3 kraftfoder. Tydligen hade en kompis till henne lärt sig det på hästgymnasiet.

Om hästen är tjock hade jag nog tagit bort kraftfodret redan nu. En tjock häst behöver väl inte extra mycket mat.
Våra hästar jag skrev om nyss är ett varmblod, ett fullblod och två ponnyer.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 056
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI